Nu får ni slänga in alla era tips på vad jag ska ge till vår MAGRA häst. Han har absolut INGET över ryggen och är totalt insjunken vid skulderbladen (skulderbladen står upp ca 2-3cm, så mager är han över ryggen!). Finns inget att lägga en sadel eller ens att sitta på, så motion går totalt bort i detta läget! Mage har han, bukmage, revbenen ser man utan ansträngning, totalt noll med underhudsfett.
Obs! Allt är kollat (mask, tänder, mage mm), han är frisk, men har absolut inte fått tillräckligt med mat på tidigare ställe. Han är täckad ute för att spara energin, inne får han vara utan, åtminstone medan det fortfarande är plusgrader, när det sjunker åker stalltäcket på också.
Just nu så öser jag grovfoder över honom så mycket han bara orkar äta, vilket tyvärr inte är allt för mycket. Ca 10kg/dag äter han, det är allt, och jag vet att det inte räcker till för att få upp honom i vikt. Lusern får han, hackad strå, men han är inte förtjust i det. Sojakross och linfrökross går ner med nöd och näppe, men det sitter hårt åt innan han äter det. Vad annat? Jag behöver något som är verkligen GOTT och som ger energi och protein. Hit med alla tips och knep ni har till mager häst!