Bönderna här analyserar inte sitt hö (några få endast) så det är svårt att bara "köpa analyserat hö". Min bonde anayserar men han har inget hö ännu så måste vänta tills han har tagit.Men varför köper du inte analyserat hö och ger henne?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Bönderna här analyserar inte sitt hö (några få endast) så det är svårt att bara "köpa analyserat hö". Min bonde anayserar men han har inget hö ännu så måste vänta tills han har tagit.Men varför köper du inte analyserat hö och ger henne?
Vad hindrar dig från att göra egen analys eller köpa av de som gör det?Bönderna här analyserar inte sitt hö (några få endast) så det är svårt att bara "köpa analyserat hö". Min bonde anayserar men han har inget hö ännu så måste vänta tills han har tagit.
Jag har en kräsen häst här hemma som behövde gå upp i vikt. Hö räckte inte och det mesta ratades tills jag köpte slobber mash och nu kan jag blanda i annat och på så sätt få honom att äta det han behöver för mashen vill han inte få miste om för allt i världen.Verkar som att en del av er inte riktigt hänger med i vad jag skrev så nu svarar jag alla här inne.
Kräsen betyder att hon inte äter kraftfoder, inte att hon inte äter hö. Hö äter hon, likaså gräset, men faller ur. Hon har insektstäcke på sig, regntäcke vid regn/blåst, kan gå in under skydd och kompisar i hagen och jag kan inte stalla in henne, eller ta in under natten/dagen, det skrev jag redan i första inlägget. Då lämnar hon helt ensam. Det finns inte tillgång till något stall där hon är nu och jag var tvungen att snabbt flytta henne till detta bete i början av betessäsongen annars skulle hon blivit helt ensam i vårt stall. Tar jag nu hem henne så blir hon också helt ensam.
Hon stressar inte, och vi ger kraft flera gånger per dag, men det nyttar ju inte till något då hon är kräsen med vad hon äter och hittills har vi inte hittat det som hon vill ha och äter upp allt av. Och det var det jag efterfrågade, kraftfoder till kräsen häst, någon som har erfarenhet?? Vad åt din kräsna häst om du haft någon?
Tack för de råd angående kraftfodersorter som jag fått av Ni som svarat! Ska ta och kolla upp det idag
Edit: Och jaa, hon är kontrollerad av veterinär, tandläkare etc. Fullt frisk.
Verkar som att en del av er inte riktigt hänger med i vad jag skrev så nu svarar jag alla här inne.
Kräsen betyder att hon inte äter kraftfoder, inte att hon inte äter hö. Hö äter hon, likaså gräset, men faller ur. Hon har insektstäcke på sig, regntäcke vid regn/blåst, kan gå in under skydd och kompisar i hagen och jag kan inte stalla in henne, eller ta in under natten/dagen, det skrev jag redan i första inlägget. Då lämnar hon helt ensam. Det finns inte tillgång till något stall där hon är nu och jag var tvungen att snabbt flytta henne till detta bete i början av betessäsongen annars skulle hon blivit helt ensam i vårt stall. Tar jag nu hem henne så blir hon också helt ensam.
Hon stressar inte, och vi ger kraft flera gånger per dag, men det nyttar ju inte till något då hon är kräsen med vad hon äter och hittills har vi inte hittat det som hon vill ha och äter upp allt av. Och det var det jag efterfrågade, kraftfoder till kräsen häst, någon som har erfarenhet?? Vad åt din kräsna häst om du haft någon?
Tack för de råd angående kraftfodersorter som jag fått av Ni som svarat! Ska ta och kolla upp det idag
@Saranja
Det fungerar inte alltid med bete och då blir bete väldigt överskattat och nästan romantiserat.
Och vissa funkar inte att ha ute, oavsett hur bra betet är.Vissa hästar behöver kraftigare bete och andra verkar klara sig på luft. Går hästen på odlad vall eller naturbete? Vad har den för kompisar (ras, ålder, motion) och hur är de i hull?
Med 15 poster som redan sagt det kändes det lite tjatigt att ta upp en gång till. Tror det budskapet nått ts.Och vissa funkar inte att ha ute, oavsett hur bra betet är.
Bete är ett foder.Hästen hamnade på det betet då den annars skulle ha varit tvungen att stå helt ensam, vilket inte fugerar. Ni som har möjlighet att ha 7-8 hästar i stallet har ju det bra, men det är inte alla som har den möjligheten, och försvinner då en häst så är man tvungen att snabbt lösa saken för den andra. Möjlighet att stalla in finns inte pga att då lämnar hästen ensam, och då är det totalt stopp på att äta. Hästen stod ensam någon dag innan jag hittade bete, och då var det stress över huvudet och fick knappt i henne ens vad en shettis skulle ha ätit på en dag. Jag har sökt efter annan häst nu sedan jag var tvungen att lägga henne på bete, men inte hittat något passande, och att köpa en opassande häst "bara för att" är rätt dumt. Tänker inte köpa en opassande häst för att sen behöva sälja igen. Har inte heller fått tag på någon som vill ha sin häst installad, för "hästar ska vara på bete". Jag romantiserar inte bete på något vis, anser att det är ett av de mest idiotiska sakerna att hästarna ska gå ute dygnet runt i ur och skur med en massa bitande flygfän i flera månader bara för att ägarna ska slippa lättare undan. Men ni verkar romantisera angående att hästen ska installas och så löser sig alla problem. Nej, det är inte att knäppa med fingrarna och så löser sig allt genom ett magiskt trollslag. Har ni det så i era liv, så grattis, men så är det inte för alla i världen.
Är det nu då bättre att ta hem hästen igen och att den står ensam och matvägrar totalt tycker ni? Eller att vi försöker lösa saken genom att hitta ett foder som hon faktiskt äter och får i sig allt hon behöver tills det finns möjlighet att kunna ta hem hästen igen?
Tack till de som kommit med tips på olika fodersorter.
Verkar som att en del av er inte riktigt hänger med i vad jag skrev så nu svarar jag alla här inne.
Hästen hamnade på det betet då den annars skulle ha varit tvungen att stå helt ensam, vilket inte fugerar. Ni som har möjlighet att ha 7-8 hästar i stallet har ju det bra, men det är inte alla som har den möjligheten, och försvinner då en häst så är man tvungen att snabbt lösa saken för den andra. Möjlighet att stalla in finns inte pga att då lämnar hästen ensam, och då är det totalt stopp på att äta. Hästen stod ensam någon dag innan jag hittade bete, och då var det stress över huvudet och fick knappt i henne ens vad en shettis skulle ha ätit på en dag. Jag har sökt efter annan häst nu sedan jag var tvungen att lägga henne på bete, men inte hittat något passande, och att köpa en opassande häst "bara för att" är rätt dumt. Tänker inte köpa en opassande häst för att sen behöva sälja igen. Har inte heller fått tag på någon som vill ha sin häst installad, för "hästar ska vara på bete". Jag romantiserar inte bete på något vis, anser att det är ett av de mest idiotiska sakerna att hästarna ska gå ute dygnet runt i ur och skur med en massa bitande flygfän i flera månader bara för att ägarna ska slippa lättare undan. Men ni verkar romantisera angående att hästen ska installas och så löser sig alla problem. Nej, det är inte att knäppa med fingrarna och så löser sig allt genom ett magiskt trollslag. Har ni det så i era liv, så grattis, men så är det inte för alla i världen.
Är det nu då bättre att ta hem hästen igen och att den står ensam och matvägrar totalt tycker ni? Eller att vi försöker lösa saken genom att hitta ett foder som hon faktiskt äter och får i sig allt hon behöver tills det finns möjlighet att kunna ta hem hästen igen?
Tack till de som kommit med tips på olika fodersorter.