Mager häst

Jag har verkligen all förståelse för att en bonde med storproduktion med mjölkkor anlitar en foder rådgivare att kika på det hela och inte är expert själv och säkert inte heller borde behöva aspirera på att vara det . ("Expert" ) ...
 
Jag har verkligen all förståelse för att en bonde med storproduktion med mjölkkor anlitar en foder rådgivare att kika på det hela och inte är expert själv och säkert inte heller borde behöva aspirera på att vara det . ("Expert" ) ...
Nej, det är ju en hel del mer pengar det rör sig om i sådana sammanhang också. Men att utgå från en analys underlättar väsentligt i de fall då man har problem med att få till en fungerande foderstat över längre tid till en häst där det definitivt framkommit är knepig att få att hålla hull (både om den blir för tjock eller för smal). T ex en häst som blir mager om den får tio kilo av ett hö, men blir fet av ett annat hö på samma mängd. Då kan det ju vara finfint att veta vad respektive hö innehåller så att givan kan anpassas till hästen alternativt att man kanske byter ett hö mot ett annat eller så. Hästen slipper pendla i vikt i onödan, människan slipper famla i blindo och det blir snällare mot plånboken (oftast). Jag ser bara vinst i det faktiskt.
 
@a1agnlju ja gällande häst är det en helt annan sak eftersom det då handlar om oftast en egen enstaka häst/ några hästar i hobby regi. Inte jämförbart med storindustri av djur som ska fodras minutiöst utifrån livsmedels kvalité .

Jag tror iallafall att minst 70 % av hästägare anammat vikten och värdet och nyttan av analys sen flera år tillbaka. Det känns som det stämmer utöver egen uppfattning IRL, även på sociala media då det är ganska låg procent i jmf med tidigare , i foderfrågor där frågande inte har analys på sitt grovfoder .

Sen är det utöver det som vanligt oavsett ämne i sig - att vissa tar det till sig på detalj nivå som även det kan gå till absurdum i vissa fall , medans andra tar det lite annorlunda beroende på insatthet / engagemang/generell kunskap att utgå från i grunden osv .
 
Senast ändrad:
Nej visserligen producerar inte hästen så men jag tycker att man ändå borde vara mån om att hästen mår så bra som möjligt?

Fast att säga att en häst inte kan må bra om den inte har analyserat grovfoder???
Tex på en lösdrift, där vet man inte om hästen äter 7 kg eller 20 kg, och då vet man ju inte heller hur mycket protein, mineraler, osv den får i sig, och vet då inte heller om den får i sig tillräckligt?
 
SÄRSKILT på fri tillgång är det det viktigt att veta att grovfodret är välbalanserat?! Inte tusan ger jag fri tillgång på ett grovfoder med 7 i smtp.
 
Fast att säga att en häst inte kan må bra om den inte har analyserat grovfoder???
Tex på en lösdrift, där vet man inte om hästen äter 7 kg eller 20 kg, och då vet man ju inte heller hur mycket protein, mineraler, osv den får i sig, och vet då inte heller om den får i sig tillräckligt?

Jag har aldrig skrivit att hästen inte kan må bra utan analyserat grovfoder. Det kan den men det är ett vågspel som iallafall jag inte är redo att utsätta mina hästar för. Hästen mår inte automatiskt bättre av att grovfodret är analyserat utan med analys har ägaren en möjlighet att komplettera med det som saknas och får hästen sina behov tillgodosedda så mår hen självklart bättre än om hen inte får det. Utan analys famlar man i blindo och vet inte alls vad man ska eller inte ska ge.

Vet man inte om hästen äter 7 eller 20 kg så är det dags att ta reda på det. Bättre koll än så bör man faktiskt ha! Så svårt är det inte att väga givan i någon vecka och se hur mycket som går åt. Hur planerar man annars hur mycket som ska köpas hem ens? De flesta hästarna äter ungefär lika mycket varje dag med en mindre ökning vid kyla. Några kilo grovfoder hit eller dit spelar inte så stor roll i långa loppet.
 
Fast att säga att en häst inte kan må bra om den inte har analyserat grovfoder???
Tex på en lösdrift, där vet man inte om hästen äter 7 kg eller 20 kg, och då vet man ju inte heller hur mycket protein, mineraler, osv den får i sig, och vet då inte heller om den får i sig tillräckligt?
Nej exakt. Ganska logiskt ;)

Delvis kl
Och om man sen dessutom separerar en häst, ställer den i egen hage och/eller stallar upp, så vet man ju fortfarande inte om hästen äter lika mycket/lite som när den går i lösdriften. Miljöombyte och "isolering" kan också orsaka foderproblem. Tro mig jag har provat. Min häst käkade då i snitt c:a 5 kg hö per dygn, trots fri tillgång. Nu pratar vi varmblodig ras (quarter) i 500 kg klassen. Och jag fick slänga massor. Och ge oerhört mycket mer tillskott, vilket han också vägrade äta och jag fick slänga även det. Det var den "dyraste" fodersäsongen någonsin och hästen har aldrig varit så mager.

Jag är därför bombsäker på att han käkar bra mycket mer i lösdriften, med sina kompisar, där han också får sina övriga behov tillfredsställda. Plus att han mår mycket bättre mentalt och är mer harmonisk generellt och äter tillskotten med hyfsat god aptit. Jag SER det ju dessutom bevisligen, för han faller inte ur lika mycket, nu när han får extra "snabb" energi i tillskott så har inte fallit ur alls hittils, han har tom lagt på sig lite sen i somras. Allting måste ha balans, det är många aspekter som spelar in.

Med lite erfarenhet så vet man att ett "kohö" som någon bonde säljer som han annars använder till sina kor, INTE är ett särskilt bra hästhö. Likaså så vet man att ett mycket sent taget hö, och/eller med långa, grova "förvedade" strån, INTE är särskilt näringsrikt. Men kan ofta duga till mer lättfödda hästar.

Jag VET vilket hö mina hästar får, jag vet när det är skördat, inte för tidigt och inte för sent. Jag kan påverka, åka ut och titta när det skördas, höt växer bara 100-talet meter bort. Men sen påverkar ju även väder och vind i samband med intaget och förvaring därefter, men det har jag ju också koll på. Man lär sig att "se" om höt duger eller eller ej. Man lär sig att se dom uppenbara skillnaderna i kvalitet. Man vet så klart inte dom exakta siffrorna, men en analys ger inte mycket mer än ett snitt på dom strån man lämnar in för analys ändå. Och i den här regionen där variationen redan är stor på varje liten åkerlapp, ger en foderanalys bara en falsk förhoppning om att man har kontroll på näringsinnehåll. Inte nåt jag skulle bygga en foderstat på i alla fall.
 
Senast ändrad:
I en lösdrift med fri tillgång, är det ju i allra högsta grad viktigt med en analys. Att inte veta hur mycket egen häst äter per dag, det är ju också en förutsättning för att den ska kunna gå på fri tillgång. Eller har man fri tillgång enbart av bekvämlighets skäl? Den här diskussionen blir ju bara märkligare ju längre den fortlöper. :confused:
 
I en lösdrift med fri tillgång, är det ju i allra högsta grad viktigt med en analys. Att inte veta hur mycket egen häst äter per dag, det är ju också en förutsättning för att den ska kunna gå på fri tillgång. Eller har man fri tillgång enbart av bekvämlighets skäl? Den här diskussionen blir ju bara märkligare ju längre den fortlöper. :confused:
Man har hästar på fri tillgång, i lösdrift och grupp, för att det är bäst för hästarna. Då får dom ALLA sina behov tillfredsställda. Socialt umgänge, tuggtid, röreslefrihet, sysselsättning, ja allt detta får dom på köpet.

Jag har många, många gånger funderat på att stalla upp mina hästar, just för att det är så mycket enklare att hantera för MIG rent fysiskt. Ja, jag gjorde det tom en vinter, men det blev inte bra för någon häst, i synnerhet inte för den som hade problem med grovfodret.

Jag tror att det är viktigare för hästarna att dom får ett bra grovfoder, inte att det är analsyerat. Det får inte vara för näringsrikt, utan bör vara ett riktigt hästhö, ängshö, med stor artrikedom från marker som inte brukats sönder och utarmats från alla naturliga mineraler och vitaminer. Ett mångsidigt foder, som dock är svårt att "mäta" då det är av så varierande vilka växter/örter som ingår i vilket parti, men som ändå med största sannolikhet är så mycket nyttigare och mer värdefullt för hästar generellt. Ja, jag ser ju på mina hästar att dom mår bra, dom är vid gott hull, har fin päls, starka hovar. Dom är friska och pigga och nöjda och arbetsvilliga. Det är bara 1 av 5, som har problem, men han har samma problem oavsett grovfoder. Han behöver mer "snabb" energi (inte olja) än andra hästar för att tillgodose sig proteinet. Det kan man tillsätta och måste göra oavsett analys. Hade det inte varit för den här "sockerhysterin" som råder där ute hade han fått melass (och massor med betfor) för flera år sedan. Men alla, även foderexperterna, har avrått mig från det hela tiden. Ändå är det det som funkar....
 
Hur vet du att det är bra om du inte analyserar? Ser bra ut? Luktar gott? Har bra struktur? Men skitvärden!
 
Man har hästar på fri tillgång, i lösdrift och grupp, för att det är bäst för hästarna. Då får dom ALLA sina behov tillfredsställda. Socialt umgänge, tuggtid, röreslefrihet, sysselsättning, ja allt detta får dom på köpet.

Jag har många, många gånger funderat på att stalla upp mina hästar, just för att det är så mycket enklare att hantera för MIG rent fysiskt. Ja, jag gjorde det tom en vinter, men det blev inte bra för någon häst, i synnerhet inte för den som hade problem med grovfodret.

Jag tror att det är viktigare för hästarna att dom får ett bra grovfoder, inte att det är analsyerat. Det får inte vara för näringsrikt, utan bör vara ett riktigt hästhö, ängshö, med stor artrikedom från marker som inte brukats sönder och utarmats från alla naturliga mineraler och vitaminer. Ett mångsidigt foder, som dock är svårt att "mäta" då det är av så varierande vilka växter/örter som ingår i vilket parti, men som ändå med största sannolikhet är så mycket nyttigare och mer värdefullt för hästar generellt. Ja, jag ser ju på mina hästar att dom mår bra, dom är vid gott hull, har fin päls, starka hovar. Dom är friska och pigga och nöjda och arbetsvilliga. Det är bara 1 av 5, som har problem, men han har samma problem oavsett grovfoder. Han behöver mer "snabb" energi (inte olja) än andra hästar för att tillgodose sig proteinet. Det kan man tillsätta och måste göra oavsett analys. Hade det inte varit för den här "sockerhysterin" som råder där ute hade han fått melass (och massor med betfor) för flera år sedan. Men alla, även foderexperterna, har avrått mig från det hela tiden. Ändå är det det som funkar....
Vet du, jag har haft hästar på fri tillgång. Men alltid har det funnits analys, fölsto/sto med föl, unghäst. När det kommer till ridhästar har fodret kontrollerats, men över flera gånger per dag. Även häst analys, varför skulle man överutfodra? Mår hästen bättre av det?
 
Hur vet du att det är bra om du inte analyserar? Ser bra ut? Luktar gott? Har bra struktur? Men skitvärden!
Det har jag redan skrivit. Höt växer bara hundratalet meter bort, jag vet när det slås, jag kan gå och studera det både innan, under och efter. Jag ser hur mina hästar mår, om dom går upp i vikt, eller ner, eller håller sig ganska jämna i hull. Hårrem, hovar, hälsa i största allmänhet och arbetslust är också tecken på hur dom mår.

Höt växer på ej utarmad jord, med stor artrikedom så att mineraler och vitaminer finns kvar, där finns nog det största skälet till att jag "vet.".

Ett bra hö är ett hö som hästen kan äta stora mängder av utan att bli feta och/eller sjuka. Ett bra hästhö för mig är ett hö med lågt energi och proteinvärde. Dom individer som behöver mer än genomsnittet får det genom tillskott. Jag behöver ingen analys för att konstatera det. Att jag vet att höt har lågt protein och enerigvärde utan att analysera det beror på just att jag vet vad som växer på vallarna, det är inte högprodcerande vall som drivs av ekonomiska intressen, utan ängshö mestadels. På många av vallarna växer tex alla midsommarblommor som plockas till midsommarstängerna innan slåtter.

Genom att höt har lågt energi och proteinvärde då kan ALLA få mycket tuggtid och samtidigt gå tillsammans utan att bli feta och/eller sjuka. Eftersom dom är ett flockdjur mår dom bäst av det. Därför är det ett extra bra hö.

Nej, jag luktar inte på höt för att avgöra kvaliteten gällande näringsämnen, bara i sånt fall med avseende på hygien.
 
Vet du, jag har haft hästar på fri tillgång. Men alltid har det funnits analys, fölsto/sto med föl, unghäst. När det kommer till ridhästar har fodret kontrollerats, men över flera gånger per dag. Även häst analys, varför skulle man överutfodra? Mår hästen bättre av det?
På dig låter det som att om höt inte är analyserat så svälter dom ihjäl? Eller blir för feta och/eller sjuka? Som om man inte kan undvika det utan analys. ;)
 
På dig låter det som att om höt inte är analyserat så svälter dom ihjäl? Eller blir för feta och/eller sjuka? Som om man inte kan undvika det utan analys. ;)

Nej dom svälter inte ihjäl, men däremot kan en del undernäring och fel/överutfodring förhindras. Även detta är starka argument för att inte fodra en häst på måfå, att inte få i sig rätt näring kan ge upphov till permanenta skador.
 
Vet man inte om hästen äter 7 eller 20 kg så är det dags att ta reda på det. Bättre koll än så bör man faktiskt ha! Så svårt är det inte att väga givan i någon vecka och se hur mycket som går åt. Hur planerar man annars hur mycket som ska köpas hem ens? De flesta hästarna äter ungefär lika mycket varje dag med en mindre ökning vid kyla. Några kilo grovfoder hit eller dit spelar inte så stor roll i långa loppet.
Har du ens haft din häst på fri tillgång/lösdrift???
Min häst gick med 1 kompis i hagen med slowfeeding nät, (stod på box över natten) då la vi ut 15 kg/häst/dag i hagen över dan, sedan blev min häst sjuk och fick gå ensam i hagen och helt plötsligt åt han 5 kg hö/dag, sedan släppte vi ihop dem igen och då åt dem 15 kg/häst/dag, så hur ska jag veta om min häst vantrivdes ensam och därför åt så lite (han såg ut att må bra och beteende sig som vanligt) eller om hagkompisen åt 25 kg hö/dag och min faktiskt bara åt 5 kg/dag?

Och väga givan? på dem lösdrifter jag sett har dem ställt ut en hel bal och många kg hö blir till slut nertrampat i leran/snön och äts inte upp (gäller även hästar som får hö ett par ggr under dagen löst i hagen eller som har nät i hagen men står på box under natten) = massor med höspill = vet inte hur mycket hästarna äter, och har man 8 hästar i samma hage, allt från shettis till 180 högt halvblod, från arab till ardenner, ja då är det också svårt att "räkna ut" vad varje häst äter....
 
I en lösdrift med fri tillgång, är det ju i allra högsta grad viktigt med en analys. Att inte veta hur mycket egen häst äter per dag, det är ju också en förutsättning för att den ska kunna gå på fri tillgång. Eller har man fri tillgång enbart av bekvämlighets skäl? Den här diskussionen blir ju bara märkligare ju längre den fortlöper. :confused:
vänta va????
Om jag har en lösdrift med 2 shettisar, 1 d-ponny, 1 arab, 1 stort halvblod och 1 ardenner och ställer ut en hel bal i slowfeeding nät, hur ska jag då veta vem som äter hur mycket? jag vet hur snabbt balen tar slut, ska jag gissa beroende på deras vikt eller? för 2 shettisar kan vara lika stora men äta olika mängd ändå...
Så hur skulle du i en sån lösdrift räkna ut vem som äter hur mycket?
 
Har du ens haft din häst på fri tillgång/lösdrift?

Och väga givan? på dem lösdrifter jag sett har dem ställt ut en hel bal och många kg hö blir till slut nertrampat i leran/snön och äts inte upp (gäller även hästar som får hö ett par ggr under dagen löst i hagen eller som har nät i hagen men står på box under natten) = massor med höspill = vet inte hur mycket hästarna äter, och har man 8 hästar i samma hage, allt från shettis till 180 högt halvblod, från arab till ardenner, ja då är det också svårt att "räkna ut" vad varje häst äter....
Ja det är väl inte optimalt att blanda olika hästar med olika behov i en lösdrift, här får man helt enkelt tänka till och inte skylla ifrån sig.
 
vänta va????
Om jag har en lösdrift med 2 shettisar, 1 d-ponny, 1 arab, 1 stort halvblod och 1 ardenner och ställer ut en hel bal i slowfeeding nät, hur ska jag då veta vem som äter hur mycket? jag vet hur snabbt balen tar slut, ska jag gissa beroende på deras vikt eller? för 2 shettisar kan vara lika stora men äta olika mängd ändå...
Så hur skulle du i en sån lösdrift räkna ut vem som äter hur mycket?
Det är ju ditt ansvar att ta reda på, det är inte ok att skylla ifrån sig och tro att det är den lätta vägen. Har man djur i sin vård, då har man även ansvaret att veta så mycket som möjligt om varje individ.
 
Ja det är väl inte optimalt att blanda olika hästar med olika behov i en lösdrift, här får man helt enkelt tänka till och inte skylla ifrån sig.
oj, jag har aldrig hört att det är dåligt att blanda olika typer av hästar i hagen :O
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 062
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 151
Senast: Habina
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 697
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 831
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp