Mager häst

Nu är jag ju väldigt gammalmodig, men har direktiven om selen "försvunnit"? Jag läser aldrig om fodringsråd där selentillskott rekommenderas längre? Det var ett måste, då E-vitamin och selen samverkar vid muskelsättningen. Många "magra" hästar är ju muskelfattiga /sätter inte muskler och då kan det saknas annat än protein, tänker jag...

När jag var aktiv med egna hästar har jag haft några svårfodrade genom åren.. Det finns ju en individuell faktor att ta hänsyn till som inte finns i några foderuträkningar. Likvärdiga hästar(samma storlek, och arbete) kan trots samma analyserade hö och uträknad foderstat (som hamnar på samma) vara helt olika.

Fosfor/calsiumhalten har jag t ex varit med om att en individuell häst behövde mkt mera fosfor för att fungera optimalt. B-vitaminbrist var boven i ett annat fall. Just den hästen tappade hull så fort vi tog bort "mäsk" (köpt restprodukt från öl-bryggeri) oavsett hur bra grovfodret var.

Helt OT så tycker jag däremot att det som idag anses vara "normalt" hull i mina ögon är klar övervikt (alla får panik om revbenen börjar synas). De hästar som många tycker är "magra" är i mitt tycke omusklade/otränade eller tränas på fel sätt... Men det är jag det. Nu menar jag absolut inte skräckexemplen som man ser ibland, utan vanliga hästar, där ägarna får påpekanden som "han är lite tunn" osv. Jag vet inte när idealet ändrades, men helt klart vill folk ha sina hästar "biffigare" (läs tjocka) än för 20 år sen. Hur kan hästars hull bli en trend? Jag kopplar också ihop min åsikt med alla "välfärdssjukdomar" som var och varannan häst får nuförtiden. Hellre en lite tunnare välmusklad häst, än en grov maffig sak som ser ut att ha "muskler" - men som är inbäddad i fett...
 
Hej! Ja nu är jag ju inte den som gärna övergöder hästarna så att de ska se ut som fotbollar, och revbenen syntes fortfarande efter att han gått på betet och kommit upp sig, men då såg han ändå fin och fräsch ut. Nu tycker jag att han börjar se alldeles för mager och liksom benig ut så det är just därför jag söker råd. :)
 
Den enda oljan i mitt tycke att ge hästen är kallpressad linfröolja. Den innehåller det bästa förhållandet mellan de viktiga fettsyrorna Omega-3 och Omega-6.
Sant, men för att höja energiintaget så räcker det med majs eller rapsolja, även dessa har en ganska bra kvot av omega 3 och 6 även om nivån är lägre än för linfröoljan. Annars vurmar även jag för just linfröoljan, men det känns som om det är överkurs och onödigt dyrt i just det här fallet.
 
@Cha9 nej selen rekommendationen är etablerat permanent . Sverige har selenbrist i sina jordar så tillskott rekommenderas både häst och människa .
 
Hej! Spillers har jag inte ens hört talas om! Men läst på om just detta foder och det verkar verkligen som att det kan vara till hjälp! Har bett min återförsäljare ta hem så får jag använda mig utav både det och sensitive mash! det är iallafall inskaffat och var mycket gott tyckte min lille man
 
Problemet för dig just nu är att du slår blint i luften, du har ingen aning om vad din häst behöver egentligen. Istället för att satsa på dyrbara färdigfoder, make it simple. energi och protein i sin enklaste och billigaste form. Eller lucernhack, ett rent komplement till okända hötyper som förstärker det på alla sätt näringsmässigt.
 
Problemet för dig just nu är att du slår blint i luften, du har ingen aning om vad din häst behöver egentligen. Istället för att satsa på dyrbara färdigfoder, make it simple. energi och protein i sin enklaste och billigaste form. Eller lucernhack, ett rent komplement till okända hötyper som förstärker det på alla sätt näringsmässigt.
 
Köpte min gamle travare tidigare i sommar. Tyckte han var väl mager men gick på bete och fri tillgång till hö och jag fick då upp honom. Men nu har han gått ner igen då vintern kom. Han har fri tillgång till hö dygnet runt, samt får krafftgrund och havre.(samma som förra ägaren gav). Fick tips om att prova lusern men han vägrar äta det i alla former.. Har någon tips på vad jag ska ge honom?
Han har ej mask och tänderna är kollade..

Min travare är likadan. På sommaren blir hon rund och fin men på vintern så går hon ner väldigt. Förutom denna vintern då jag inte ridit henne.
Tidigare år har jag varit noga med att täcka efter väder, hon är väldigt frusen och det tar ju mycket energi när dom fryser.
Sedan har hon fått massa hö, tyvärr inte haft möjlighet till fri tillgång men hon har iaf fått så mycket som hon orkar. Sitt vanliga müsli foder samt krafft muskel som min gamla farbror också får. Tycker det funkar jättebra!
 
Fast han vägrar ju äta lusern i alla dess former har jag ju skrivit.

Make IT simple, tro inte att enstaka muslin hjälper dina problem. Du måste se det mer långsiktigt, det här är något som kommer att återkomma. Bäst är att se till så att en analys finns på grovfoder, det här är grunden då det blir så mycket enklare att åtgärda orsaken.
 
Make IT simple, tro inte att enstaka muslin hjälper dina problem. Du måste se det mer långsiktigt, det här är något som kommer att återkomma. Bäst är att se till så att en analys finns på grovfoder, det här är grunden då det blir så mycket enklare att åtgärda orsaken.
Så enkelt är det inte alltid. Som här, där vallarna är små och av mycket varierande i kvalitet tom inom samma lilla åker, en analys skulle inte visa sanningen. Mitt vinterfoder kommer kanske från 4-5 olika åkrar. Det skulle krävas många många analyser och ändå skulle det skifta stort mellan olika balar från samma åker. Det skulle inte bli korrekt att bygga foderstat på det ändå.

Sen har vi en annan aspekt. Jag har 4-5 hästar som går här, äter samma hö, fri tillgång till alla. Alla, utom den magre, blir runda (lite väl runda) på vintern. Men den magre, magrar ur katastrofalt. Betet, som är ett fint gammalt kulturbete, är magert, dom andra hästarn går ner i vikt på sommaren, men den magre, lägger på sig. Jag har flera av samma ras, så det hänger inte på sånt heller.

Jag tror inte på det där med analyser för såna här extrema individer. Det är någon rubbning hos individen som orsakar problemet. Annars skulle alla hos mig vara lika magra. Dom andra får inget kraftfoder alls.

Jag tror man måste gå på lite magkänsla också, prova sig fram. Bedöma från fall till fall. Ha lite koll. Tror sockerrädslan orsakar mycket onödigt lidande för vissa magra individer som kanske behöver den snabba energin för att omvandla proteiner. Olja i alla ära, men socker, som tex i gräs som växer, där finns ett naturligt tillskott som uppnebart behövs, men som för vissa individer inte funkar alls, dom får fång.

Man måste ha koll själv och anpassa efter individen.
 
Så enkelt är det inte alltid. Som här, där vallarna är små och av mycket varierande i kvalitet tom inom samma lilla åker, en analys skulle inte visa sanningen. Mitt vinterfoder kommer kanske från 4-5 olika åkrar. Det skulle krävas många många analyser och ändå skulle det skifta stort mellan olika balar från samma åker. Det skulle inte bli korrekt att bygga foderstat på det ändå.

Sen har vi en annan aspekt. Jag har 4-5 hästar som går här, äter samma hö, fri tillgång till alla. Alla, utom den magre, blir runda (lite väl runda) på vintern. Men den magre, magrar ur katastrofalt. Betet, som är ett fint gammalt kulturbete, är magert, dom andra hästarn går ner i vikt på sommaren, men den magre, lägger på sig. Jag har flera av samma ras, så det hänger inte på sånt heller.

Jag tror inte på det där med analyser för såna här extrema individer. Det är någon rubbning hos individen som orsakar problemet. Annars skulle alla hos mig vara lika magra. Dom andra får inget kraftfoder alls.

Jag tror man måste gå på lite magkänsla också, prova sig fram. Bedöma från fall till fall. Ha lite koll. Tror sockerrädslan orsakar mycket onödigt lidande för vissa magra individer som kanske behöver den snabba energin för att omvandla proteiner. Olja i alla ära, men socker, som tex i gräs som växer, där finns ett naturligt tillskott som uppnebart behövs, men som för vissa individer inte funkar alls, dom får fång.

Man måste ha koll själv och anpassa efter individen.

Utan analys har du ingen aning alls. Det handlar inte enbart om energi och proteininnehåll utan det viktigaste är mineralbalansen. Du ser om hästen får för lite energi och/eller protein men du ser inte om hästen får fel mineralbalans förren hästen blir sjuk och då kan det vara försent.

Jag hör ofta argumentet att man köper/tar från många olika vallar och att det blir för dyrt att ta flera analyser. Då kan man fråga sig, för hur mycket pengar köper de här människorna tillskott för årligen som de inte ens vet om de behöver? Hur kommer det kännas för dem om, gud förbjude, den dagen kommer då deras hästar blir allvarligt sjuka pga felutfodring? Om man nu tycker att det är dyrt med flera analyser så köp någon annanstans ifrån då. Man får vara lite om sig och till sig och kanske kan man inte köpa från närmaste bonde. Börjar vi ställa krav på grovfoderproducenterna så kommer fler att ta fram den typen av grovfoder vi vill ha. Men då gäller det också att man själv är påläst så att man vet vilka krav man kan/ska ställa.

En analys som är tagen på ett korrekt uttaget prov är ett snitt på vad grovfodret i det aktuella partiet innehåller. Det spelar inte särskilt stor roll om det inte är exakt samma växtlighet på hela vallen utan det är snittet som är det viktiga. Det är därför det är så viktigt att provet tas ut korrekt.

För sådana individer som du beskriver är det tvärtom extra viktigt att ha analys och räkna noga så att hästen slipper falla ur år efter år. När du har räknat så håller du ju självklart koll på hur hästen ser ut och mår och lägger till mer/mindre energi, mer/mindre protein vad som nu behövs och sen vet du vad din häst behöver till nästa år och hästen slipper falla ur mer. Då vet du också att hästen får tillräckligt med mineraler och att hästen får balans i sitt mineralbehov. En häst som inte får tillräckligt med mineraler/mineralerna inte är i balans mår inte optimalt och de kan falla ur.

Man utgår alltid ifrån individen. Något annat sätt finns inte. Vet man inte ens vad man ger, hur ska man då kunna undvika att hästen faller ur år efter år? Jag tycker verkligen inte att det är försvarbart att låta en häst falla ur år efter år.
 
Make IT simple, tro inte att enstaka muslin hjälper dina problem. Du måste se det mer långsiktigt, det här är något som kommer att återkomma. Bäst är att se till så att en analys finns på grovfoder, det här är grunden då det blir så mycket enklare att åtgärda orsaken.
 
Absolut, meb då detta var första sommaren på gården så tog vi tyvärr ner allt för lite hö så det är snart slut så därför tycker jag inte att det är någon mening just nu. kommer att be om analys då vi köper balar här framöver. Har hö som räcker ca 3 veckor kvar, så vi ska åka nu till helgen och ev köpa av bonden i närheten.
 
Utan analys har du ingen aning alls. Det handlar inte enbart om energi och proteininnehåll utan det viktigaste är mineralbalansen. Du ser om hästen får för lite energi och/eller protein men du ser inte om hästen får fel mineralbalans förren hästen blir sjuk och då kan det vara försent.

Jag hör ofta argumentet att man köper/tar från många olika vallar och att det blir för dyrt att ta flera analyser. Då kan man fråga sig, för hur mycket pengar köper de här människorna tillskott för årligen som de inte ens vet om de behöver? Hur kommer det kännas för dem om, gud förbjude, den dagen kommer då deras hästar blir allvarligt sjuka pga felutfodring? Om man nu tycker att det är dyrt med flera analyser så köp någon annanstans ifrån då. Man får vara lite om sig och till sig och kanske kan man inte köpa från närmaste bonde. Börjar vi ställa krav på grovfoderproducenterna så kommer fler att ta fram den typen av grovfoder vi vill ha. Men då gäller det också att man själv är påläst så att man vet vilka krav man kan/ska ställa.

En analys som är tagen på ett korrekt uttaget prov är ett snitt på vad grovfodret i det aktuella partiet innehåller. Det spelar inte särskilt stor roll om det inte är exakt samma växtlighet på hela vallen utan det är snittet som är det viktiga. Det är därför det är så viktigt att provet tas ut korrekt.

För sådana individer som du beskriver är det tvärtom extra viktigt att ha analys och räkna noga så att hästen slipper falla ur år efter år. När du har räknat så håller du ju självklart koll på hur hästen ser ut och mår och lägger till mer/mindre energi, mer/mindre protein vad som nu behövs och sen vet du vad din häst behöver till nästa år och hästen slipper falla ur mer. Då vet du också att hästen får tillräckligt med mineraler och att hästen får balans i sitt mineralbehov. En häst som inte får tillräckligt med mineraler/mineralerna inte är i balans mår inte optimalt och de kan falla ur.

Man utgår alltid ifrån individen. Något annat sätt finns inte. Vet man inte ens vad man ger, hur ska man då kunna undvika att hästen faller ur år efter år? Jag tycker verkligen inte att det är försvarbart att låta en häst falla ur år efter år.
 
Utan analys har du ingen aning alls. Det handlar inte enbart om energi och proteininnehåll utan det viktigaste är mineralbalansen. Du ser om hästen får för lite energi och/eller protein men du ser inte om hästen får fel mineralbalans förren hästen blir sjuk och då kan det vara försent.

Jag hör ofta argumentet att man köper/tar från många olika vallar och att det blir för dyrt att ta flera analyser. Då kan man fråga sig, för hur mycket pengar köper de här människorna tillskott för årligen som de inte ens vet om de behöver? Hur kommer det kännas för dem om, gud förbjude, den dagen kommer då deras hästar blir allvarligt sjuka pga felutfodring? Om man nu tycker att det är dyrt med flera analyser så köp någon annanstans ifrån då. Man får vara lite om sig och till sig och kanske kan man inte köpa från närmaste bonde. Börjar vi ställa krav på grovfoderproducenterna så kommer fler att ta fram den typen av grovfoder vi vill ha. Men då gäller det också att man själv är påläst så att man vet vilka krav man kan/ska ställa.

En analys som är tagen på ett korrekt uttaget prov är ett snitt på vad grovfodret i det aktuella partiet innehåller. Det spelar inte särskilt stor roll om det inte är exakt samma växtlighet på hela vallen utan det är snittet som är det viktiga. Det är därför det är så viktigt att provet tas ut korrekt.

För sådana individer som du beskriver är det tvärtom extra viktigt att ha analys och räkna noga så att hästen slipper falla ur år efter år. När du har räknat så håller du ju självklart koll på hur hästen ser ut och mår och lägger till mer/mindre energi, mer/mindre protein vad som nu behövs och sen vet du vad din häst behöver till nästa år och hästen slipper falla ur mer. Då vet du också att hästen får tillräckligt med mineraler och att hästen får balans i sitt mineralbehov. En häst som inte får tillräckligt med mineraler/mineralerna inte är i balans mår inte optimalt och de kan falla ur.

Man utgår alltid ifrån individen. Något annat sätt finns inte. Vet man inte ens vad man ger, hur ska man då kunna undvika att hästen faller ur år efter år? Jag tycker verkligen inte att det är försvarbart att låta en häst falla ur år efter år.
Det handlar inte om ekonomi, utan om huruvida det är tekniskt möjligt att ens få fram korrekta värden som det är värt att sen bygga en foderstat på. Allting är relativt det man utgår ifrån. Så enkelt är det.

Sen i mitt fall så tillkommer individens behov. Dom andra 4 hästarna har ju inga problem. Även om foderanalysen vore korrekt skulle inte det hjälpa min häst i det här fallet. Inga foderanalyser i världen kan tala om att just min häst behöver mer "snabb" energi (socker) än andra hästar för att klara omvandlingen av proteiner.

Så därför är det bättre att inte "låsa" sig i foderstater och foderanalyser, utan utgå ifrån individen, din egen erfarenhet, det du kan SE med egna ögon, fundera tex över hur det kan komma sig att 4 av 5 hästar inte har dom problemen, trots att dom äter exakt samma grovfoder. Det är en bättre grund att "analysera" utifrån för hästens skull. Då provar man sig fram. Tänker och funderar. Till slut hittar man den felande länken. Min häst har i alla fall fått hjälp på det viset, helt utan foderanalyser. Bara genom att jag kan SE att alla andra hästar mår bra av grovfodret, alla andra hästar går NER i vikt på sommarbetet när den magre lägger på sig. DEN analysen är mycket mer värd än en foderanalys på ett grovfoder som bevisligen inte räcker till för just den individen.
 
Köpte min gamle travare tidigare i sommar. Tyckte han var väl mager men gick på bete och fri tillgång till hö och jag fick då upp honom. Men nu har han gått ner igen då vintern kom. Han har fri tillgång till hö dygnet runt, samt får krafftgrund och havre.(samma som förra ägaren gav). Fick tips om att prova lusern men han vägrar äta det i alla former.. Har någon tips på vad jag ska ge honom?
Han har ej mask och tänderna är kollade..
Och hur kan du vet han har inte Bandmask?
 
Det handlar inte om ekonomi, utan om huruvida det är tekniskt möjligt att ens få fram korrekta värden som det är värt att sen bygga en foderstat på. Allting är relativt det man utgår ifrån. Så enkelt är det.

Sen i mitt fall så tillkommer individens behov. Dom andra 4 hästarna har ju inga problem. Även om foderanalysen vore korrekt skulle inte det hjälpa min häst i det här fallet. Inga foderanalyser i världen kan tala om att just min häst behöver mer "snabb" energi (socker) än andra hästar för att klara omvandlingen av proteiner.

Så därför är det bättre att inte "låsa" sig i foderstater och foderanalyser, utan utgå ifrån individen, din egen erfarenhet, det du kan SE med egna ögon, fundera tex över hur det kan komma sig att 4 av 5 hästar inte har dom problemen, trots att dom äter exakt samma grovfoder. Det är en bättre grund att "analysera" utifrån för hästens skull. Då provar man sig fram. Tänker och funderar. Till slut hittar man den felande länken. Min häst har i alla fall fått hjälp på det viset, helt utan foderanalyser. Bara genom att jag kan SE att alla andra hästar mår bra av grovfodret, alla andra hästar går NER i vikt på sommarbetet när den magre lägger på sig. DEN analysen är mycket mer värd än en foderanalys på ett grovfoder som bevisligen inte räcker till för just den individen.

Det är klart att det är tekniskt möjligt! Hur insatt är du i analyser?

Alla hästar är individer. Man räknar alltid utefter individens behov och ändrar vid behov utefter hur hästen svarar. Självklart skulle det hjälpa din häst om du vet exakt vad hen behöver och ger henom det! Då hade hästen sluppit falla ur varje vinter.

Man låser sig inte vid foderstater och foderanalyser. Man använder det som ett hjälpmedel för att uppfylla hästens behov. Att räkna innebär inte att man slutar titta på hästen!

Kan du se mineralbrister med?

Det är inte så att man bara analyserar, räknar och sedan sätter sig med armarna i kors och blundar. Man slutar aldrig att titta på hästen! När man analyserar och räknar så ser man mycket fortare vad som saknas för en häst som faller ur och vad en häst som blir fet får för mycket av. Ett grovfoder från samma vall kan variera mycket i näringsvärde genom åren. Att låta sin häst falla ur eller bli fet flera gånger är inte försvarbart.
 
Så enkelt är det inte alltid. Som här, där vallarna är små och av mycket varierande i kvalitet tom inom samma lilla åker, en analys skulle inte visa sanningen. Mitt vinterfoder kommer kanske från 4-5 olika åkrar. Det skulle krävas många många analyser och ändå skulle det skifta stort mellan olika balar från samma åker. Det skulle inte bli korrekt att bygga foderstat på det ändå.

Sen har vi en annan aspekt. Jag har 4-5 hästar som går här, äter samma hö, fri tillgång till alla. Alla, utom den magre, blir runda (lite väl runda) på vintern. Men den magre, magrar ur katastrofalt. Betet, som är ett fint gammalt kulturbete, är magert, dom andra hästarn går ner i vikt på sommaren, men den magre, lägger på sig. Jag har flera av samma ras, så det hänger inte på sånt heller.

Jag tror inte på det där med analyser för såna här extrema individer. Det är någon rubbning hos individen som orsakar problemet. Annars skulle alla hos mig vara lika magra. Dom andra får inget kraftfoder alls.

Jag tror man måste gå på lite magkänsla också, prova sig fram. Bedöma från fall till fall. Ha lite koll. Tror sockerrädslan orsakar mycket onödigt lidande för vissa magra individer som kanske behöver den snabba energin för att omvandla proteiner. Olja i alla ära, men socker, som tex i gräs som växer, där finns ett naturligt tillskott som uppnebart behövs, men som för vissa individer inte funkar alls, dom får fång.

Man måste ha koll själv och anpassa efter individen.
Men det går ju att hitta leverantörer som kan förse stallet med grovfoder från samma vall, utan avbrott. Så jo jag tycker nog att det är ganska enkelt. ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 062
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 151
Senast: Habina
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 697
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 831
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp