Magen krånglar

Min häst aldrig så vitt jag vet varit dålig i magen. Varken sommar eller vinter.

Har gått på hösilage hur länge som helst, både högt och lågt ts.

Gått på bra kvot varje år.

Men sedan nov -09 har hon till och från varit så dålig att det sprutat ur henne.

Provade öka hö-givan, hände inget
Provade ta bort allt foder förrutom betfor, hände inget
Provade ta bort betfor, lägga till havre, ingen skillnad

Satte då in Pro Biosa Ipona, en kur för att återställa eventuell obaans i tarmen. Bajset blev fast och fint.

Kuren tog slut, hon blev lite sämre igen. Tog bort betfor och bytte ut mot kli.

Fick kli och stallmüslin(Lympos stallmix, anpassad efter hösilaget) och blev helt stabil.

Kylan kom så pass att damen behövde mer mat, la till havre och något kg hösilage och nu förra veckan började det spruta ur henne igen, nu kommer det även vätska när hon fiser osv.



Någon som har tips på vad som kan ändras?

Vill inte sätta henne på en massa tillskott då det aldrig behövts innan. Kan tänka mig en kur till på Pro Biosan om det kanske kan stabilisera allt fram tills våren kommer och även gräset.

TIPS PLEASE!:bow:
 
Sv: Magen krånglar

Jag har precis varit i "magkraschlandet" med min häst och konsulterade idag en foderexpert på Kliniken. Här är väl i korthet vad jag gjort och fått tips om:

-Först bort med allt foder någon dag och fodra med halm tills jag fick stopp på magen. (Äter de inte halm så ta ett grovt hö)
-Därefter succesivt öka grovfodret som jag vill använda. Riktigt långsamt!
-1 paket bakjäst per dag (det tipset tog jag härifrån)
-Alla bra bakterier försvinner ur tarmen när de har diarré så det måste tillsättas. Funkar inte ett preparat så kan det funka med ett annat. Jag landade på "Bakteriebalans" ifrån granngården. Detta ska ges i dubbel dos.

Enligt henne jag pratade med idag skulle jag absolut inte ge havre då många hästar är känsliga för stärkelsen efter magproblem utan

Hösilage/halm/hö
Linfrö (gegga)
Lucern
Betfor i liten mängd

Foderhygienen är det som i övervägande fall gör att magen ballar ur enligt henne. Det kan finnas mögelsporer trots att de inte syns och vid en viss mängd så klarar magen inte mer helt enkelt. Foder som blivit smutsigt i hagen är detsamma. Ranglåga hästar får ofta äta det sämsta om det är fler i hagen vilket gör att magen oftare kraschar på dem än på ranghöga hästar.

Får hästen stå för länge utan fibrer i tarmen så inverkar det negativt så täta fodergivor eller fri tillgång är det bästa.

Spätt hösilage kan innehålla för lite fibrer trots att MJ och smrp är ok.

Själv tror jag att min häst kan ha reagerat på att hösilaget blev frostigt då lunchpåsarna hade fått stå ute.


När man fått en magkrasch är det superviktigt att vänja in långsamt igen. 1 näve av det nya fodret i ett par dagar för att se så att det funkar. Öka till 2 vänta ett par dagar osv.
Detsamma gäller höet ifall det är så att hökvalitén är dålig.

Det var väl det jag kom på just nu...
 
Sv: Magen krånglar

Tack så jättemkt för dina tips, ska skriva ner dem och språka med stallägaren som liksom jag är fodernörd ;)

Hur länge gick din på enbart halm? oh hur många dgr fick han/hon bakjäst?
 
Senast ändrad:
Sv: Magen krånglar

Min tanta är en "problems mage ponny" och hon får 1 paket vanlig bakjäst om dagen fördelat ½ morgon och ½ kväll.
När hon blir kass till hösten när hon stallas in ger jag 1 paket morgon och 1 paket kväll tills hon blir bra i magen sen skär jag då ner till 1 paket om dagen.

Har tipsat om detta till 2 andra i stallet där jag står där det funkat fin fint för dem, den ena ger som jag och den andra ger 1 paket varannan dag (hennes häst äter det direkt ur hennes hand och det gör även min tant om jag erbjuder henne det så).

Så test först med att bara ge bakjäst, kanske är bättre om det funkar än att börja riva runder i foderstaten och tillägga en massa annat och låta magen få en chans med bakjästen?

Jag ger min tanta bakjäst året runt utom på sommarbetet men skulle hon bli kass där så är det bakjäst det första hon skulle få!

Lycka till!

:laugh:
 
Sv: Magen krånglar

Jag är lite försiktig med bakjäst. Gav bara ½ paket per häst (har för mig att det var ännu mindre också precis första gångerna för att vänja in) och båda hästar jag hade då blev så dåliga (gasiga) att dom nästan fick koliksymptom på bara ett par dagar. Bort med jästen och vips så blev dom bättre igen.

I övrigt är det intressant att läsa tipsen då ungefär samma problem kommit tillbaka nu. Nu har jag gett foderjäst ganska länge vilket funkat bättre än bakjäst, men uppenbarligen hjälpte det inte till det här eftersom hästens mage blev dålig ändå, så för säkerhets skull har jag tagit bort foderjästen. Problemet är alltså att den är gasig i magen och när det varit som värst häromdagen reagerade den precis som att den haft kolik (ville inte ens äta kraftfodret, ville bara ligga ner och rulla sig och såg allmänt plågad ut emellanåt) men bajsade som vanligt och fes en hel del, det hördes att magen var ordentligt igång, bubblade som sjutton. Kanske lite lösare än vanligt i magen men ordentliga bollar av bajset iaf.

Hästen ifråga kan lustigt nog ibland (sett det kanske 2 gånger tidigare? men inte riktigt i den här graden) bli sån när den vilat minst ett par dagar i sträck (den här gången var det längre eftersom den vilar pga hälta) som om den pallar med ganska mycket ändå bara den får röra på sig ordentligt.
Misstänker att det är hösilaget som inte är så bra att äta när det varit fruset och sen tinar, enligt de källor jag pratat med iaf.
Just nu känns det inte akut längre, så det jag har gjort är hittills bara att byta ca hälften av kvälls-hösilaget mot halm, tagit bort foderjästen som sagt, försökt att få i hästen filmjölk men det var ingen hit, och så har jag tänkt köra din variant med Pro Biosa Ipona-kur så snart jag får hem min beställning. Sen tog vi såklart en promenad när jag märkte att han var dålig i magen vilket nog hjälpte en hel del bara det.
 
Sv: Magen krånglar

Ok hade också foderjäst(bryggerijäst) i början eftersom jag tkr det verkade bättre än vanlig bakjäst, men blev inte bättre av det heller.

Pro Biosa Ipona är super, min blev kanon, men jag gav 2dl/dag, har för mig man ska ge 20ml/100kg häst, men gav dubbelt och då räckte den i strax över 15 dgr. Ska prova lite lätt med bakjästen tror jag, om inte det hjälper blir det Pro Biosan men vanliga mängden, alltså 1 dl/ dag.
 
Sv: Magen krånglar

Det var en märklig reaktion på jäst.
Jag tror att dina hästar skulle blivit både bättre och sämre oavsett jästen, att det var andra saker som spelade in.
Jäst innehåller ju bara den bakteriekultur som ska finnas i hästens mage.

Att din häst får kolikkänning av att stå är inte alls konstigt eftersom tarmarna rör sig mindre då.
Om hästen ska stå stilla så får man ge så mycket grovfoder som det bara går och helst ta bort kraftfodret helt och ge jäst i förebyggande syfte just eftersom det hjälper magen.

Många veterinärer rekomenderar att man har jäst hemma för att snabbt kunna ge om koliksymptom uppträder och att ge jäst både som förebyggande och som behandling vid känslig mage.

I foderjäst är bakteriekulturen avdödad så den innehåller inget som hjälper magen utan det kan man ge som proteintillskott och b-vitamintillskott.

Om du vill ge filmjölk ska du ge a-fil och får ge många liter eftersom den innehåller så lite bakteriekultur, samma sak med proviva. Detta är alltså samma bakteriekultur som finns i koncentrerad form, i helt vanlig bakjäst.

Tänk på att hästar inte äter mjölkprodukter normalt i vuxen ålder och att de kan reagera med mjölkmage precis som människor med laktosintolerans. Filmjölken i sig kan alltså ge koliksymptom.
 
Sv: Magen krånglar

Jag tycker inte att du ska ta bort något grovfoder däremot kaftfodret.
Betfor kan vara bra ibland och dåligt ibland det får man prova sig fram med.
Samma sak med kli, vissa hästar får ont i magen av det med.

I ditt fall hade jag gett så mycket grovfoder som hästen kan äta, en bakjäst/dag och täcka upp resten med så lite och så snällt kraftfoder det bara går. Ingen havre eller andra spannmålsprodukter som innehåller en massa stärkelse.

Sedan får du vara jätteförsiktig om du måste vänja in nytt foder hädanefter eftersom din häst kanske är extra känslig.

En bra bakteriekultur ger hästen rätt förutsättningar för att kunna tillgodogöra sig fodret och det är vad jästen ger.
 
Sv: Magen krånglar

Jäst innehåller kan nog inte innehålla samma bakteriekultur som i en hästmage. Där finns ju massor (hundratals?) av olika sorters bakterier. En del av dessa är nyttiga för tarmen medan andra är mindre lämpliga och en del direkt olämpliga i större mängder.

Levande jäst dvs bakjäst innehåller jästsvampar. Det är dessa encelliga svampar som är bra för tarmen antagligen för att de ger bra förutsättningar för de nyttiga bakterierna att trivas och öka i antal.

delvis knapplån

Jag håller med dig om att inläggen före dig beskriver en konstig reaktion på jästen. Det beror säkert på ngt annat. Det ska jäsa i en häst-tarm men inte hur mkt som helst. Det börjar inte jäsa mer i den för att den äter jäst. Det fungerar inte som när man bakar bullar.
 
Sv: Magen krånglar

Jäst innehåller kan nog inte innehålla samma bakteriekultur som i en hästmage. Där finns ju massor (hundratals?) av olika sorters bakterier. En del av dessa är nyttiga för tarmen medan andra är mindre lämpliga och en del direkt olämpliga i större mängder.

Levande jäst dvs bakjäst innehåller jästsvampar. Det är dessa encelliga svampar som är bra för tarmen antagligen för att de ger bra förutsättningar för de nyttiga bakterierna att trivas och öka i antal.

Nu missförstod du, jäst innehåller samma bakteriekultur som A-fil och proviva och dessa bakterier ger en bra miljö i tarmarna.
 
Sv: Magen krånglar

Sand i tarmarna kan oxå ge de symtom du beskriver.
Slamma upp några bajsar i vatten i en plaspåse och se om någon sand faller till botten.
Om i så fall, kan man ge loppefrön som drar med sig sanden ut.
 
Sv: Magen krånglar

Jag håller med till 99 % av det du skriver. Du verkar ha stenkoll på detta:-)

Det där med att inte ta bort grovfodret kan ju vara lurigt ifall det är grovfodret som är problemet. Antingen om hästen reagerat på ämnena som uppstått i sileringsprocessen eller om det finns mögelsporer i det.

Självklart ska hästen ha grovfoder av något slag i rejäla mängder, men man kanske ska byta? (Fast det är ju lättare sagt än gjort märkte jag... Jag fick akutbyta stall för att kunna byta grovfoder så det var ju bara flyt att jag hittade ny stallplats med flyttmöjlighet samma dag...)
 
Sv: Magen krånglar

Nu missförstod du, jäst innehåller samma bakteriekultur som A-fil och proviva och dessa bakterier ger en bra miljö i tarmarna.

Nej jag missförstod dig inte alls. Men jag håller inte med dig.
Jäst består av jästsvampar. Dessa svampar hjälper rätt sorts bakterier att föröka sig och arbeta i grovtarmen.
Jag kan inte tänka mig att jäst innehåller mjölksyrabakterier. Var har du läst det? Jag är inte ens säker på att det finns just den sortens mjölksyrabakterier i hästens grovtarm som det finns i a-fil. Var står det någonstans? Det finns massor med olika mjölksyrabakterier och de är vad jag förstår ganska artspecifika. dvs vi har inte samma bakterier som hästarna har. En del av dessa msbakterier är direkt olämpliga ien hästmage. Jag skulle inte ge det till min häst hur som helst (filmjölk och annan människomat m bakterier alltså) Det finns en jättebra tråd om detta här ngnstans.

Däremot ger jag jäst till min fångponny.

Här är en länk till en liten artikel om denna jästsvamp och hur den påverkar hästtarmen. Samma svamp finns tillsatt i en del probiotika (osäker på ordvalet) för hästmagar som tex protexin.

http://docs.google.com/viewer?a=v&q...&hl=en&sig=AHIEtbQY6ZuhjBSru-wRiIJ8eUbuqPOn8A
 
Sv: Magen krånglar

Jag glömde visst svara på ett par frågor:

Han fick enbart halm i en dag sedan hade magen lugnat sig. Då lade jag till en tuss hö och ökade succesivt med någon halvkilo per dag i början och sedan 1 kg per dag.

Nu får han 8 kg hö samt 6 kg hösilgae + halm. Han får alltså 15-20 kg grovfoder per dag. (Halmen har han fri tillgång på så det vet jag inte hur mycket han äter.)

Bakjäst får han fortfarande efter en månad.
 
Sv: Magen krånglar

Svårt vid foderbyten har hon aldrig haft. Alltid varit väldigt lätt med det.

*MonteRose*

Sand i tarmen tror jag inte hon har då jag under vinter halvåret regelbundet sätter in kurer med loppfrön.
 
Sv: Magen krånglar

Ok ska klura på att ta bort grovfodret ngn dag, "tyvärr" får de även hösilage i hagen och där kan jag inte ta bort, i så fall måste hon stå själv i sjukhage och det vill jag inte
 
Sv: Magen krånglar

Tack för synpunkter! :)
Filmjölken testade jag alltså att ge efter att problemet uppstått för att förebygga att det blev så illa igen. Eftersom jag hade svårt att få tag på någon "bättre" bakteriekultur, just då. Nu ville inte hästen äta det, men oavsett var det bara tänkt att ge i halv-liten dos tillfälligt tills jag fått tag på något bättre.
Möjligt att hästarnas magar hade reagerat som de gjort ändå, men självklart fortsätter man inte med något som för mig verkade trissa upp problemet mer, och självklart vill jag inte prova det igen när timingen var så klockren (att magarna blev bättre igen när jag slutade med bakjästen).
Nu är ju inte det här särskilt vetenskapligt tänkt från min sida, men om jag har problem med att en häst har gasig mage, och jag använder något som faktiskt är till för att jäsa en deg, då kanske inte det är så bra kombination.

Angående grovfoder/kraftfoder så hade den alltså fri tillgång på hösilage och kraftfodret var nerskalat till ungefär en näve två gånger per dag bara för att ha något att blanda vitaminerna/mineralerna med.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Söker tips för att hjälpa mitt ena sto som är lös i magen. Hon är känslig i sin mage vinterhalvåret. I år gick hon i flock med sitt föl...
Svar
5
· Visningar
1 844
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Min mage har sålänge jag kan minnas varit strulig. När jag var i tonåren utredde det, eller "utredde" är kanske bättre. Man tog lite...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
15 251
Hästvård Hej! Min ponny har varit dålig i magen till och från sedan December. Det känns som att vi har provat allt. Vi har gett PRO equo, mash...
2
Svar
24
· Visningar
4 779
Senast: ryttaren1
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 073
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp