Jordgubben från Skåne
Trådstartare
Min häst aldrig så vitt jag vet varit dålig i magen. Varken sommar eller vinter.
Har gått på hösilage hur länge som helst, både högt och lågt ts.
Gått på bra kvot varje år.
Men sedan nov -09 har hon till och från varit så dålig att det sprutat ur henne.
Provade öka hö-givan, hände inget
Provade ta bort allt foder förrutom betfor, hände inget
Provade ta bort betfor, lägga till havre, ingen skillnad
Satte då in Pro Biosa Ipona, en kur för att återställa eventuell obaans i tarmen. Bajset blev fast och fint.
Kuren tog slut, hon blev lite sämre igen. Tog bort betfor och bytte ut mot kli.
Fick kli och stallmüslin(Lympos stallmix, anpassad efter hösilaget) och blev helt stabil.
Kylan kom så pass att damen behövde mer mat, la till havre och något kg hösilage och nu förra veckan började det spruta ur henne igen, nu kommer det även vätska när hon fiser osv.
Någon som har tips på vad som kan ändras?
Vill inte sätta henne på en massa tillskott då det aldrig behövts innan. Kan tänka mig en kur till på Pro Biosan om det kanske kan stabilisera allt fram tills våren kommer och även gräset.
TIPS PLEASE!
Har gått på hösilage hur länge som helst, både högt och lågt ts.
Gått på bra kvot varje år.
Men sedan nov -09 har hon till och från varit så dålig att det sprutat ur henne.
Provade öka hö-givan, hände inget
Provade ta bort allt foder förrutom betfor, hände inget
Provade ta bort betfor, lägga till havre, ingen skillnad
Satte då in Pro Biosa Ipona, en kur för att återställa eventuell obaans i tarmen. Bajset blev fast och fint.
Kuren tog slut, hon blev lite sämre igen. Tog bort betfor och bytte ut mot kli.
Fick kli och stallmüslin(Lympos stallmix, anpassad efter hösilaget) och blev helt stabil.
Kylan kom så pass att damen behövde mer mat, la till havre och något kg hösilage och nu förra veckan började det spruta ur henne igen, nu kommer det även vätska när hon fiser osv.
Någon som har tips på vad som kan ändras?
Vill inte sätta henne på en massa tillskott då det aldrig behövts innan. Kan tänka mig en kur till på Pro Biosan om det kanske kan stabilisera allt fram tills våren kommer och även gräset.
TIPS PLEASE!