Magdalena....

martha

Trådstartare
....eller Maskalena kanske jag ska kalla dig idag :D
Nu ska jag fråga dig en sak.....efter många om o men fick djsj mig att köpa bimectin istället för ivomec som jag alltid brukar köpa med den förklaringen att det är EXAKT samma sak , bara lite billigare :crazy: nu till saken
Jag maskade hästarna 29 okt IDAG kommer 2 st stora spolmaskar ut ur.. förmodligen fölmärren men det KAN vara fölis också då dom står i samma box ännu...men det var i fölmärrens "hög" det låg....har bara varit med om detta en gång förut att det kommit så långt efter och det var när jag provade cydectin för ett par år sen...Har du nån vettig förklaring på varför detta skedde????

hej!
vet inte om det är en knasig fråga, men varför avmaskar du så sent på året?
ska man det?

//Annelie :rofl:

Spolmaskar kan "få för sig" att komma ut när som helst. Sen håller "de" på att undersöka just nu effekten av maskmedlen på just spolmaskar. Det har ju börjat talas om resistenta stammar av spolmasken, men nu börjar forskarna fundera på om det inte kan vara så att medlet aldrig varit riktigt effektivt.

Om jag var du skulle jag skicka in ett träckprov (Ivomec bjuder ju på ett "kontrollträckprov" när man köper 10 spruter just nu) och kolla upp så du inte har en massa spolmask kvar. Då kan det behövas andra åtgärder (jag har tips då om det skulle vara så).

därför att man bör maska för styngflugan nu....samt för att jag har så hög omsättning på hästar i mitt stall så jag måste maska kontinuerligt.
...och för att jag har unghästar

OK...och jag som är så emot "andra medel" och så lyckas det varje gång att bli tjorvigt när jag för en gångs skull "gett vika" :crazy:....

Styngflugan behöver du inte ta nu, sept-oktober räcker gott. Fast det var ju i oktober du avmaskade, glöm det :D

Jag ska höra lite med min superkälla men får nog inte svar förrän på måndag om du kan hålla dig. Det var knappast medlets "fel", du hade fått samma sak om du använt Ivomec.

dom är ju maskade i maj med cydektin(betet) islutet av augusti (ivomec) och slutet av oktober bimektin...nu pratar jag bara om fölstoet och fölungen
de andra jag har hemma är maskade med ivomec i slutet av jan...dubbel banminth början av april, sen ivo efter ca 4 veckor och ivo varannan månad efter det....jag måste maska kontinuerlig för unghästarnas skull och för att jag har så mycket olika hästar hemma för att på så sätt försöka hålla beståndet nere......men jag kan vänta tills på måndag :D

Fast det har ju inget med andra medel att göra? =) Ivomec och Bimectin är ju precis samma sak. Och Cydectin är iofs annan verksam beståndsdel jmf med ivomec, MEN de hör till samma resistensgrupp.

Så det lär inte spelat ngn roll om du så anv cydectin hela säsongen eller ivomec hela säsongen =)

Har du otur har du fått in en stam spolmask som inte reagerar på Ivomec... Men som sagt, jag hojtar när jag fått svar!!

Jag är ganska dålig på det här med maskar, och jag förstår att du vill maska ofta pga av omsättningen hästar, men kan det då inte bli så att maskarna blir recistenta mot maskmedlet??

Jag har ingen stygnfluga men avmaskar nu ändå, bara för att!
För att det nyligen dog ett föl på ett stuteri som iförbindelse med avmaskning fick parasit/tarmvred och mitt sto har varit på det stuteriet...

Hon håller ju intervallen, så det är ingen fara. Frågan är bara om medlet hjälpt mot de maskar (spolmasken) hon ville åt. Det är inte alltid Ivecterminer får bort all spolmask av någon anledning.

Men nu är det ju alldeles för sent mot stygnmasken i alla fall, speciellt uppe hos er.

Om man avmaskar när maskarna är i vinterdvala så kan ju DET utlösa kolik och leda till tarmvred så det där kändes alldeles bakvänt?

Vi ska avmaska med ivomec nu i veckan (har haft banminth i sommar). Är det fel då eller? Vi hade 0 på träckprovet, men veterinären där från labbet sa att vi skulle göra det..

Rätt eller fel? :confused:

Men borde inte den dubbla dosen Banmith slagit ut spolmasken?

Jag avmaskar med Cydectin i år. I juni, september och december. Samt med den dubbla Banmith-dosen mot bandmask före flyttningen till sommarhagarna i april. Jag trodde att jag då gick säker mot "allt". Att jag avmaskar så sent som december, beror på att jag har hästarna på "vinterbete" till dess. För det brukar inte frysa till och bli "faran över" tidigare. Där marken har frusit så flyttas hästarna till vinterhagarna.

Jag fick rådet av vet att avmska mot styngflugan nov-dec. Men det är kanske för att jag bor så långt söderut som man kan komma och om man bor längre upp i landet så får man maska tidigare rätt eller fel??

Banminth tar ju rundmaskar i enkel dos, dubbel dos är mot bandmasken. Och det är ytterst svårt att bli av med spolmask när man har föl och unghästar (vuxna klarar sig bra), så även om hon kom åt spolmasken i våras så har ju hästarna fått nya som utvecklats nu.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 854
Senast: Lhas
·
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
164 225
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
259 531
Senast: sassiball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2