MA (missed abortion)

B

bebis2010

Någon här som drabbats av ett MA? Har ni lust att berätta lite om hur allt gick till efter att det var konstaterat?

Sv: MA (missed abortion)

Inte jag, men en kompis.

Det upptäcktes vid ultraljud i v.12. Hon fick göra en medicinsk abort.

Jag har råkat ut för det två gånger under ett år. Bägge gångerna upptäcktes vid UL att hjärtat inte slog. Första gången i v12 och andra gången i v14. Första gången fick jag tabletter som skulle framkalla en abort, men efter att ha gått hemma i 5 dagar med blödningar och "värkar" så fick jag göra akut skrapning. Andra gången blev jag inlagd och fick tabletter. Då hölls jag övervakad att allt gick som det skulle eftersom det inte gjorde det första gången. Denna gång kom allt utom moderkaka ut som det skulle efter 6 timmar. Moderkakan fick dom bort genom en skrapning även denna gång.

Idag är jag mammaledig med en vild liten dotter på 10 månader, så allt slutade med en levande bebis för mig till slut.

Fråga om det är nåt du undrar över!

Jag har inte varit med om det och hoppas innerligt att jag slipper. Men som nojig första-gången-gravid måste jag fråga - om man gör ett grav. test, visar det att man är gravid eller inte om en MA har inträffat? Fostret är ju kvar, men vet inte hur testerna funkar, om man vågar känna sig trygg så länge det är positivt...? Ingen anledning att tro att det hänt något men det låter verkligen hemskt för dem som råkat ut för det.

Hade ett MA i våras.

Hade ont i magen i princip hela tiden under flera veckor, "men det va normalt". Började därefter blöda (hade då precis gått in i v. 10). Fick göra ett akut UL och det fanns ett foster som inte var större än 6 veckor och inget hjärta som slog. Fick en återbesökstid efter en vecka och då hade allt kommit ut som det skulle.

Har tidigare haft ett MA/MF (går inte att säga vilket) som kom ut som en störtblödning i v. 14. När jag kom in och det gjordes UL fanns inget foster kvar. Då blev jag dock inlagd och fick dropp och grejer eftersom jag förlorade så mycket blod. Det ville inte slut blöda heller. Fick göra en akut skrapning samma dag eftersom det inte slutade störtblöda och det fanns "rester" kvar.

Är nu gravid i vecka 19 igen och senast i måndags såg vi ett hjärta som slog på UL. :love:

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 064
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
659
Senast: Bufera
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 055
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 412
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar