"Må-bra-ringar"

Sv: "Må-bra-ringar"

Ja, fel av mig. Äppelkastningen syns inte lika bra på vintern, åtminstone inte på unga hästar ska det vara. Inhämtar att ju äldre hästen blir desto mer kan fläckarna framträda också på vintern . Ofta syns de inte alls hos den unga hästen varken sommar eller vinter. HH

Det liggr kanske lite i det iom att en häst som behöver avmaskas kan få en lite "rufsig" päls som ligger ojämt och bildar som små runda ""gropar" på magen.

Men i ts fall är det nog trivselfläckar som anses. :)

Hittade denna bilden tagen i december där fläckarna svag kan anas på det här bruna stoet
061210051.jpg

Fast bilden blev kanske i minsta laget. Jag hittar tyvärr ingen på ardennerstoet som jag kan lägga in här.

Senast ändrad:

Kl

Hur vet man då om det är trivselfläckar eller om hästen är apelkastad? Min hästs "fläckar" syns inte när han har vinterpäls, men när sommarpälsen kommer fram ser man dem lång väg och han glänser som tusan :d På registeringspappret/i passet står det att han är mörkbrun, inget annat. Fast jag vet inte, det kan ju ha kollats på vintern och då syns det inte... Uah, jag blir förvirrad :crazy:

Vad jag försökte säga ovan var att det som kallas trivselfläckar är apelkastade tecken. Däremot är inte varianten upptagen som officiell så det står sällan i passen. I den noggranne IDkontrollantens beskrivning kan det stå, men måste inte..

HH

Så jag ska alltså kalla min häst apelkastad? Om det är så, måste man ändra i passet? Vad jag är frågvis ;)

Ja, fel av mig. Äppelkastningen syns inte lika bra på vintern, åtminstone inte på unga hästar ska det vara. Inhämtar att ju äldre hästen blir desto mer kan fläckarna framträda också på vintern . Ofta syns de inte alls hos den unga hästen varken sommar eller vinter. HH

äppelkastningen:rofl: :rofl:

Så här ser det ut hos oss på sommaren:

På brun travare:
Bildjuli-midsommar007.jpg

På silverfärgad islänning:
Bild047.jpg

Jag tror inte själva ringarna beror på hur hästen mår, däremot får ju en välmående häst finare päls vilket gör att de syns bättre.

Jag har föjäves letat efter såna små fläckar på min häst, eftersom jag också hört att det är trivselfläckar. Men inte hittat några alls :(
Dock har ett sto i hagen massor av små leopardfläckar, och hon är den som är magrast, rids väldigt lite och är den som ä mest stressad. Så välmåendefläckar vet jag inte :crazy: . Även om jag vill att min pålle ska ha det :p

Min fux brukar få såna när de gått på bete nån vecka eller nåt (olika varje år) men oftast i Juni brukar han få såna "ringfläckar" eller vad man ska kalla dem. Sätter sig bara på sidorna på magen, ibland även i flankerna. Så han får dem aldrig i samband med sommarpälsen, utan när han endast äter gräs och mår som bäst, oftast när gräset är som grönast.
Så jag tror det finns trivselfläckar. Annars hade ju dem synts även i april/maj för då har han ju fått sommarpälsen och pälsen är lika glansig då, men han äter inte gräs.

Bild med ringar (hitta ingen bättre, men här börjar han får dem i Juni på betet):
http://groups.msn.com/Mendi/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=1

Bilder utan ringar i April/Maj tror jag:
http://groups.msn.com/Mendi/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=2
http://groups.msn.com/Mendi/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=3

Senast ändrad av en moderator:

Jag har hört att hästen behöver avmaskas när den har typ som ringar i pälsen på sidan om magen, om det nu är samma som ni menar, fast jag vet inte om det stämmer heller;)

tror inte det stämmer då min pålle fått sånna ringar just och har gjort träckprov som visar att han inte behöver avmaskas....

Liknande trådar

Kropp & Själ Någon som varit med om att kommit som en blixt från klar himmel? Fick ni veta vad det var som orsakade reaktionen? Jag vaknade, åt en...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 704
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag är verkligen inge bra på sånthär. Jag vet inte hur jag ska hantera situationen. Jag känner mig som en kaviartub med locket på...
Svar
8
· Visningar
1 729
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 10 år sedan jag började få konstiga symptom som jag i efterhand lärt mig var stressrelaterat (så som att plötsligt och...
Svar
9
· Visningar
1 878
Senast: TinyWiny
·
Relationer (om någon lyckas lista ut vem jag är, så dela inte, fördrar att vara anonym i denna tråden) Jag har nyligen gjort slut med sambo som...
Svar
18
· Visningar
1 961
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka