"Må-bra-ringar"

T

Tant Asta

Jag har hört av någon, kommer inte ihåg vem eller när, att sådana där "ringar" eller fläckar eller vad man ska kalla dem, som tex min mörkbruna ponny har (alltså ljusare "ringar" eller fläckar på magen, vid virveln och upp på ryggen) kommer för att hästen mår bra. Ligger det någon sanning det eller har det bara med färgen att göra?

(Hoppas att någon förstod vad jag menar, kan skylla på att jag vaknade nyss om ingen fattar :angel: )

Sv: "Må-bra-ringar"

Förstår inte riktigt din beskrivning om hur de ser ut ller var de sitter. Men det finns något som ibland kallas för trivselfläckar och som inte skiljer så väldigt mycket i från grundfärgen på hästen. Utan det ser mer ut som om hästen var apelkastad fast den inte är det. De sitter på kroppen på hästen och brukar synas bäst på mitten/magen. Dessa fläckar syns bäst i bra ljus t ex ute i solen.
Om de sedan beror på att hästen trivs eller inte är nog inte helt klart. Men själv har jag bara sett fläckarna på hästar som mår bra.

Jo precis, det är dem jag menar. Usch, jag är urusel på att förklara :crazy: Tack för svaret!

Jag har hört att hästen behöver avmaskas när den har typ som ringar i pälsen på sidan om magen, om det nu är samma som ni menar, fast jag vet inte om det stämmer heller;)

jag har också hört att det är för att hästen mår bra... dock synns dom jätte dåligt på min fux även om de finns där...

brukar kalla dom "må-gott bollar" :idea:

Jag tror att du menar att hästen är apelkastad. Har också hört att de bara får sådana om de mår gott. Så här beskrivs de i Wikipedia:
"Apelkastad kallas en häst i vars grundfärg det finns ringformiga fläckar i avvikande, oftast mörkare färg. Apelkastning är vanligast hos skimlar och svartbruna hästar. Apelkastningen är vanligen koncentrerad till länderna, korset och bakre delen av bålen." Mina hästar är mörkbruna och får ringarna på sommaren.

men de här ringarna/bollarna är nog inte apelkastad... de är inte i avvikande färg utan en liten skiftning i pälsen... min förra pålle som var brun, ganska guldig o jämn i färgen hade dem....

Menar du sådana här fläckar? (Klicka för större bild.)

Vet inte heller vad de beror på, men det ser rätt fint ut. :D

Det är inte samma som apelkastad utan de här hästarna som får fläckarna har som heter hela färger utan fläckar. En apelkastad häst har alltid dessa fläckar och de är ofta i en klart annan nyans är de så kallade trivselfläckarna.
Tyvärr har jag ingen bild på fenoment men jag har själv haft dessa fläckar bla på fuxar som garanterat inte är apelkastade i normala fall.

Det är inte samma som apelkastad utan de här hästarna som får fläckarna har som heter hela färger utan fläckar. En apelkastad häst har alltid dessa fläckar och de är ofta i en klart annan nyans är de så kallade trivselfläckarna.
Tyvärr har jag ingen bild på fenoment men jag har själv haft dessa fläckar bla på fuxar som garanterat inte är apelkastade i normala fall.

En apelkastad häst behöver inte vara det för jämnan. Det kan variera med sommar- och vinterpäls samt hur de mår.
Hittade den här diskussionen:
http://www.bukefalos.com/f/archive/index.php/t-529087.html

Det är inte samma sak för själv har jag ett sto som är apelkastad i sin ID-beskrivning och dessa fläckar finns alltid på samma ställen företrädesvis på baken och undre delen av sidorna. Men även hon kan få de här så kallade trivselfläckarna och de ser helt annorlunda ut.
Apelkastad är en typ av färg/tecken som alltid finns på en apelkastad häst vanligast på mörkbruna och skimlar och inom vissa raser.

Mitt sto e: Meesa Hesa. Kallar det "välmåendefläckar" och ser det också som ett tecken till att hon mår gott. Syns inte i vinterpälsen dock. Gissar hon mår gott ändå..... :banana:
MisaMadicken.jpg

Aha, vad det sånna fläckar ni menade, Åh då har jag lärt mig ngt nytt idag:D ;)

Självklart stämmer det, enligt mig då ;D
Jag må-bra-fläckar skulle jag hellre kalla det än ringar, vissa hästar har massor av dom synliga än vissa andra som man ser i visst ljus fläckarna. Trivs hästen och mår övrigt bra så brukar nog fläckarna komma :) Men jag tror de bara kommer på "helfärgade" hästar, svårt att tro att en skäck skulle få synliga må-bra-fläckar ^^,
2864089.jpg

Där ser man endel måbra fläckar på min förra sköthäst :D
Han heter sen Jess, inte Sandra Valli ;)

Knapplån

Apelkastningen (dapple på engelska) är en ärftlig färgegenskap, troligen dominant, som kan verka på de flesta (alla?) färger. Färgen uttrycks säsongsbundet – syns inte i vinterpälsen. Kanske är det orsak till att den kallas trivselfläckar?? Genen är inte identifierad. HH

Tror inte det för de här fläckarna syns hos mina väldigt ofta i vinterpälsen. Som exempel min gamla ardenner som p g a kvickdrag fick gå ute året runt och då ficken en otroligt vinterpäls, var väldigt fläckig under vintern. Fläckarna försvan under våren då kvickdraget blev värre (pollenallergi?) och kom igen i juli/augusti. Hon var normalt inte apelkastad utan vanligt brun i färgen.

Liknande trådar

Kropp & Själ Någon som varit med om att kommit som en blixt från klar himmel? Fick ni veta vad det var som orsakade reaktionen? Jag vaknade, åt en...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 704
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag är verkligen inge bra på sånthär. Jag vet inte hur jag ska hantera situationen. Jag känner mig som en kaviartub med locket på...
Svar
8
· Visningar
1 729
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 10 år sedan jag började få konstiga symptom som jag i efterhand lärt mig var stressrelaterat (så som att plötsligt och...
Svar
9
· Visningar
1 878
Senast: TinyWiny
·
Relationer (om någon lyckas lista ut vem jag är, så dela inte, fördrar att vara anonym i denna tråden) Jag har nyligen gjort slut med sambo som...
Svar
18
· Visningar
1 961
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka