lyssnar inte ute.

B

Bella_

Hej,
jag har en foderhäst, ett varmblod.
han är hur fin och lugn som helst inne på banan, och vet att han ska jobba där inne, och sköter sig , lyssnar på alla hjälper..
MEN... ute, går det inte, vi blir bara osams ! bara jag driver lite, vill han galoppera det fortaste han kan, ( som kan bli farligt på grusvägar, där det kan komma bilar ) .. han tar upp huvet och bara springer.. ( som han aldrig gör inne )
när man säger : staaannaa.. ( som han är lärd till att stanna då )
så saktar han ner, liite, men när jag släpper efter springer han igen...
och tillslut får jag sitta och dra han i munnen jätte hårt för att han till slut ska stanna :( inte roligt att behöva va så hård mot han..
och att bli osams varje uteritt är inte kul...

vad ska jag göra ?
ska jag bara leka i skogen, så jag inte blir så osams med honom,
bara låta honom springa av sig?
eller vad tkr ni ?

tack på förhand.

Sv: lyssnar inte ute.

Svårt att svara på det där... Rider du ofta på banan? Kanske han blir för pigg, för laddad när han kommer ut...? Hur länge har du haft han?

Är den likadan när den är själv som när den går med flera?

Är den stark och springig ska du inte låta den springa av sig!
Börja med att bara gå korta rundor i skritt(!!). Går det absolut inte från ryggen, så ta det från marken.
Rider du så skritta på lång tygel (viktigt!) och bara slappna av, och låt hästen slappna av.
Börja inte trava ute förrän hästen verkligen går lugnt och avlappnat både på lång och kort tygel.
Sen tar du samma sak i trav - den ska kunna gå lugnt både på kort och lång tygel innan du börjar galoppera.
Viktigt att du lär hästen att lyssna på vikthjälperna så att du sliopper dra den i munnen om den börjar bli stressad (eftersom det oftast gör dem ännu mer stressade och då är ju allting kört.)

Och avsluta alltid ridturerna avslappnat på lång tygel.

Hur länge har du haft hästen?

Jag hade också detta problem med min häst förra året.. Han kunde gå trevligt men så fort man slappnade av/tappade koncentrationen så drog han som en galning och det var väldigt svårt att få stopp på honom. Efter många uteritter i skritt blev det dock mycket bättre! Jag gjorde såhär: Red först 10-30 minuter på banan för att han skulle värma upp och göra av med lite energi, sedan ut och skritta. Jag skrittade dock på kort tygel och höll honom där han skulle vara med sitsen. Hela tiden höll jag honom uppmärksam - skänkelvikningar, volter, flytta framdel/bakdel, tempoväxlingar, halter.. Efter någon gång kunde jag börja med detta även i traven och det gick super. Bara jag kom ihåg att absolut inte ta för mycket i honom (=ännu mer spring) rida med säte och ben för att få ihop honom, och att sakta av från traven när man känner att den blir för springig. Fick mycket hjälp av en kompis som såg när jag blev spänd, tappade benen och hårdnade i handen, vilket var till jättestor hjälp i början!

I vilket fall, efter några veckor kunde jag galopparbeta honom ute i trevlig form och trevligt tempo, samt öka och minska. Kan ju vara stor skillnad på våra hästar, min blev bara överladdad och springig ute, vilket ledde till ryttarfel från min sida! Min var dock värre med andra hästar än ensam, så jag tränade mycket ensam. Sedan att han hade humör som en riktig surkärring och ställde sig när han inte fick som han ville (gå i riktning hemåt :p) är ju en annan sak.. :grin:

Tillägg, precis som Vita_N säger så ska du ju främst få hästen att slappna av i skritt om han inte är avslappnad! Min var trevlig i skritten och i samlad galopp men blev springig i traven (han bar sig bättre i galopp än i traven, som var kass) och drog när jag ökade galoppen! Jag jobbade min kille i form i skritten tills jag kände att han var trevlig där, travade några steg, saktade sedan av. Men är han spänd i skritten måste du ju absolut arbeta med det först. :)

börja att bara skritta han i skogen och träna halter, öka och sakta skritten (mest sakta), när han gör det bra skulle jag börja trava lite bara några steg så han inte hinenr få upp tempot.
Det kan inte vara så att du håller i han när ni ska börja trava eller nått ås han förösker komma undan det genom att föröska galoppera iväg ?

tack för alla tips !

det kan vara så att jag håller i honom för hårt,
och jag ska prova skritta honom mkr, och göra halter och tempo växlingar i skritt. men det är mest i uppförsbackar han springer som en galning, på plan mark, går det ganska bra ett tag, tills han rusar iväg..

jag har bara ridit honom 4-5 ggr, haft honom i några veckor..
så det är nog mkt med att vi ska lära känna varanndra också skulle jag tro.

men tack, jag ska prova tipsen =)
så återkommer jag.

att han springer i uppförsbackar beror nog på att han är dåligt musklad, det är jobbiagre för en häst att skritta långsamt och i balans uppför en backe än att bara rusa upp för den.

Kan du inte longera honom innan du rider ut så att han får galoppera av sig lite? Då märker du ju om det är överenergi eller inte.
Har han gått på travet?

Kan du inte longera honom innan du rider ut så att han får galoppera av sig lite? Då märker du ju om det är överenergi eller inte.
Har han gått på travet?

okeej, jaa kanske det.

jaa han har gått på trav, men det var måånga år sen.
han är 15 nu.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 401
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 846
Senast: LiviaFilippa
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 928
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4