Lyssnar inte på tygeltag

Elina8

Trådstartare
Har nu ridit en häst i stallet ett par gånger som jag inte ridit på flera år. (En annan rider den, men jag fick låna honom ett par gånger)
Fick nästan en chock, han lyssnar ju inte ett dugg på tygeltag. Han är inte direkt hård i munnen, drar inte direkt eller så. Bara att han inte lyssnar.
Jag fick ta flera gånger, säkert 10-25 tag, innan han började stanna, och då tog han några steg innan han stod helt stilla. Det är ingen het häst, han är lugn som en filbunke och väldigt snäll.
Jag var noga med att inte ta hårdare, tycker inte att det hjälper det minsta då blir ju hästen bara hårdare.

Men vad kan vi göra för att få honom att börja lyssna, vill ju att han ska stanna efter första eller iaf andra hjälpen.

Kan ju tillägga att hästen tyvärr inte är så väl skolad på grund av att hon som red in honom trillade av (sen dess har han inte haft några hyss för sig alls, de var första och sista gången) och skadade sig illa. Nu har samma tjej börjat rida igen (däremellan har han blivit riden av två andra) men hon har inte ridit alls sedan dess så hon har glömt mycket och tappat en hel del.
Så vi övar mycket på grunderna, men tygeltagen sitter liksom inte, gasen funkar men han lyssnar inte alls på tygeln.

Vi letar efter tränare, men tills vi hittat någon så vill vi gärna ha tips på vad vi kan göra för att förbättra honom och få honom att lyssna.
Alla tips och idéer och frågor är välkommna!

Sv: Lyssnar inte på tygeltag

Är hästen kollad i munnen? Har den rätt bett? Kanske skulle ett lite skarpare bett fungera bra att skola hästen på för att sedan byta ner till ett mildare?

Jag hade börjat från marken. Gå med hästen bredvid dig, och ta sedan i tyglarna och ge ett röstkommando för stanna ("ptroo"?) jag använder ordet "whow!" som betyder tvärnit. Om hästen inte stannar backar du den ordentligt! Gå med bestäma steg mot bringan och daska med grimskaftet om så behövs. Upprepa och beröm när hästen stannar. Gör sedan samma på ryggen. Gör en mjuk förhållning, kanske två, innan du STANNAR hästen och ryggar ordenligt. Var övertydlig och upprepa tusen gånger tills det sitter.

En häst som inte går att få stopp på snabbt är farlig att rida. Ibland är det nödvändigt att kunna få stopp på hästen på mycket kort tid, om inte annat är det en verklig olat från hästens sida att ignorera förhållningen.

Jag tror inte den är kollad i munnen. Han hade vargtand för något år sedan som togs bort. Vet inte så noga faktiskt.
Jag är jättedålig på bett har nyss bytat träns, och då även bett, hade tredelat innan, nu är det tvådelat. Jag tycker inte att det ser ut att sitta perfekt, men inte direkt dåligt heller. Kan inte sätta fingret på vad det är för fel.

Från marken är det inga som helst problem, när jag stannar stannar han. Men röstkommando har vi inte jobbat så jätteintensivt med. Vi använder whoow, men vet inte riktigt hur mycket det används på honom.

Jag är ganska säker på att han hade stannat om jag slet till, men det vill jag inte göra.

Kanske kan vara något med bettet då. För den ena som rider honom sa att han varit värre det senaste, har inte frågat när det blev värre, men det kanske var när de bytte bett som det blev värre.

Skulle nog satt tillbaka det tre-delade iaf. Kollat över längden på det och hur det ligger i munnen.

Jag skulle tänat från marken. MASSOR! Lär den att backa när du lägger ett lätt tryck med finger spetsarna mot bogen. Sen börjar du lära den att stanna när du lägger handen mot bogen. Efter det kopplar du in ett komando. Till slut ska hästen stanna bara på komantod. Då kan du börja göra övningen från marken i träns och ta i tyglarna samtidigt som du säger komandot. Funkar inte det går du tillbaka ett steg i träningen.

Jag har gjort så här med en stressad häst som verkligen kändes som om hon hade en mun av sten. Men det bore nästan funka lika bra på en lugn väl..:p Nu är denna hästen efter 2 år mjuk fin och lyhörd. Stannar för bara sitsen:laugh:och när hon inte riktigt vill det blir det ett "pro! jag lägger in så står hon still inom 2 sek..:)

Ibland blir jag så fundersam när jag läser sånna här trådar.

Du rider en outbildat häst, den kan inte broms-hjälper.

Det är väl inget speciellt med det? Helt plötsligt så ska man leta fel, byta bett och kolla utrustning.

Är det inte lättare att lära hästen vad broms är?

Skritta - gör halt , skritta -gör halt. Trava - skritta osv. Se till att du från böjran lär hästen övergångar med sätet, istället bara för att dra i snörena.

Plättlätt.

Jag vet att han jobbades mycket från marken i början, men nu har det inte blivit så mycket. Kanske 10-15 minuter i veckan efter ridturer. Vi har övar en del på tryck, så då är det väl bara att fortsätta på samma spår.

Jag tror också att det kan vara bra att byta till det gamla bettet. Det tvådelade han har nu verkar aningen långt eller så ligger det bara illa. Jag får fråga någon som kan, för jag tror att det gamla bettet var rätt bra iaf.

Räcker det om man tränar från marken efter ridturer ca 15 min ett par dagar i veckan eller behöver man ha pass som är bara från marken. Blir det enklare för honom om man övar på bara detta vid ett tillfälle eller kan man blanda med tex longering eller något annat arbete?

I stallet petar vi ofta på honom för att flytta och backa då är det inga som helst problem, han flyttar sig så gott som alltid för tryck. Så vida han inte är upptagen av mat:angel:

Det är just det, bettet kan jag hålla med om, eftersom hon som rider honom normalt sett upplever honom som svårare nu det senaste och det är inte längesen han bytte bett. Så det kan ha med det att göra, men han har inte varit helt lätt innan heller.

Vi har övar mycket övergångar, men han blir inte bättre, ibland kan han stanna efter 5 tygeltag, men han liksom segar in i halten.
Så vad kan man göra för att få mer konsekvent förhållning.

På hästen jag rider har jag lärt in spö mot bog, och det sitter inte helt men det funkar oftast riktigt bra. Funderar på om det hade varit något. Då blir det ju förstärkning av markarbetet. Jag tycker dessutom att det känns mildare att peta till med spöt på bogen än att dra i tyglarna.

Före ridpassen är det nog efferktivare. Du har lite att jobba på.. man ska kunna flytta hästen även om det gäller mat.. min går jag bara nära så flyttar hon sig:eek: hon vet att matte is the boss liksom. Så matte har förtur till maten. Själv skulle jag inte ridigt hästen förren jag bytade till det gammla bettet. Ett för långt enkel ledat bett kan ställa till det i hästens mun.

Vet du vad, har du testat något bettlöst?:idea: Vissa hästar som är okänsliga i munnen funkar utmärkt att rida med något som inverkar på nosryggen.

Jag förstärker alltid med skänkel.

Sitter emot, "ingen hemma", tar i tygeln "fortfande ingen hemma", då knackar jag till rejält med skänkeln samtidigt som handen håller emot, men inte drar.

Skänkel får hästen att driva till med bakbenen, de måste ju vara på plats under hästen för att få till en bra förhållning.

De första gångerna kan hästen fara iväg när du knackar till, men ganska snart lär den sig.

Som sagt är det inte jag som rider honom, jag rider en annan häst i samma stall och har bara ridit honom ett fåtal gånger. För några år sen red jag honom kanske en gång i månaden, nu har jag ridit honom två gånger de senaste åren och det var nu denna månaden.

Jag anser verkligen inte att han är farlig att rida, han går ju att stanna, bara att han inte stannar direkt, vilket ju i sig är ett problem.
Sist jag red honom var jag tvungen att få stopp snabbt för tjejen jag red med trillade av. Då fick jag stopp snabbt genom att bromsa upp rejält och svänga runt så jag kunde fånga in hästen som kom bakom. Så han går definitivt att stanna.
Vill bara att han ska gå att stanna lite smidigare.

Sen ledarbiten kan jag inte direkt uttala mig om. Han ser mig verkligen inte som en ledare eftersom jag aldrig handskas med honom. Han har varit med om lite tråkiga saker och haft svårt för att få tillbaka tilliten igen. Men tjejen som rider nu har verkligen jobbat med honom och de funkar jättebra. Så det är nog inte så konstigt att han inte lyssnar så mycket på mig.:angel:

Ska prova att byta bettet imorgon, se om det funkar bättre annars får vi väl se om det kanske finns något annat som funkar bättre.
Bettlöst har vi inte provat, det kanske hade varit något. Hjälper det inte att byta tillbaka kan vi testa det istället.

Ge det en chans. Om du bara ridit den ett par gånger så vet du ju knappt hur den fungerar än.

Om de som ridit den på senaste tiden är hårda i händerna så blir det ju som en omskolning för dig.
Det enda jag gör när jag har hästar som är hårda i munnen är att alltid vara mjuk i handen och rida mkt med sätet.
Aldrig störa hästen i munnen och vara noggran med att ge eftergift i rätt tid osv.

Har ridit många hästar som varit hårda i munnen /okänsliga och det tar normalt sett bara ett par veckor att fixa till, på sin höjd.
Sen är det klart de kan "dra till" eller vara sega i avsaktningar när de stannar om de inte är starka än.

Jo har tänkte på det med. Det har varit lite olika ryttare på den hästen. Men det är en tjej som ridit honom länge och jag vet inte alls hur hon är, kan tänka mig att hon kan vara hård i handen. Hon som påbörjade inridningen och som börjat nu i våras är inte hård vad jag sett, hon är vädigt duktig även om hon inte ridit på länge så har hon ju ändå känslan kvar.

Eftersom jag inte ridit honom så mycket så vet jag inte exakt hur de rider, kan tänka mig att det är lite förvirrande för hästen om det är två som rider honom helt olika.
Ska testa att byta tillbaka bettet och fortsätta öva tills det sitter. Håller som sagt på att leta tränare och kommer förhoppningsvis hitta någon som kan hjälpa oss live. Är ju lättare när man ser hur har reagerar och beter sig.

Jag testade att använda sitsen men det tror jag inte det är någon som gjort innan med honom så han reagerade inte alls. Får jobba på det med.

Tänkte såhär: Byta tillbaka bettet, fortsätta traggla som vi gjort med övergångar och hoppas att det släpper, lägga till röstkommando och öva med röst och tryck från marken och sen ta med trycket upp i sadeln genom att lägga (inte piska) spöt på bogen.
Vad tror ni om det? Låter det som en bra "plan" eller finns det något annat att göra.
Har är verkligen en jättesnäll häst så han gör det inte för att sätta sig upp mot oss, utan jag tror mer att han inte riktigt förstår eller som du sa att han har blivit riden alldeles för hårt innan. (Det tror jag kan stämma)

Vi har övar mycket övergångar, men han blir inte bättre, ibland kan han stanna efter 5 tygeltag, men han liksom segar in i halten.

Hur mycket anser du är mycket? Du sa att du bara ridit honom några gånger?

"...segar in i halten"
Tycker det låter på din beskrivning att han inte riktigt har muskler för att tvärnita. Får inte under sig bakbenen eller förflyttar vikten från bogen lite mer bakåt.Tycker även det låter som en bristande balans hos både ryttare och häst. Här är det ju viktigt att ryttaren och hästen tillsammans har balans.

Hästen verkar inte vara riden så mycket så det bästa knepet är ju att BARA jobba skritt-halt-skritt-halt ett tag. Kanske 5-15 minuter, sen sitta av och låta hästen vila och tänka över. Börja om från början alltså. Sen succesivt öka på kraven. Inte gå fortare fram än att hästen lydigt lyssnar. Men då gäller det ju att även ryttaren lyssnar på hästen ;)

Öva in ett röskommando är ett fantastiskt hjälpmedel! :)

Ett tips till ryttaren är då att tänka sig att balansera över hästens frambenen, då det är där hästen har största delen av sin vikt. Försöka fokusera på frambenen och hur de går. Tänka sig att man rider på ett par framben (antagligen har hästen inte riktigt hittat sina bakben själv än). När ryttare och häst hittat den balansen, och vill göra halt gäller det att försöka förmedla det med sin egen vikt men utan att för den skulle TAPPA balansen bakåt eller framåt. Försöka i samspel balansera in en halt. Då kan det få ta några steg, och det är helt okej. Man använder naturligtvis tyglarna för att säga till hästen "hallå! Nu ska vi göra något annat än gå rakt fram", men inte som broms.

Att sköta sin egen kropp och lyssna in hästens är svårt, men huj så viktigt.

Ja alltås, vi övar på det när vi rider. Fast jag brukar rida en annan häst, men då rider ju en annan tjej på denna hästen, det var därför jag sa vi.
Kanske inte så jättemcyekt, men när vi rider på banan så övar vi ju ca 30-45 minuter med övergångar. När vi rider ut brukar vi göra övergångar i skritt på uppvärmningen, ca 10-15 min och sen travövergångar när vi travar, brukar inte trava så mycket i sträck eftersom vi rider i skogen. Så det blir väl travövergångar i några minuter, sen skritt och sen travövergångar och lite galoppövergångar.

Hästen är ju inte direkt i form eftersom han inte är så tränad. Vi jobbar mycket på hans nivå. Kan ta hela historien så får vi se om någon hänger med, det är lite rörigt.
Han köptes som 3-åring och påbörjades inridning, men de hade inte kommit så längt när hon som red in honom (hon som rider honom nu) ramlade av och skadade sig. Så han är ju bara inriden grunderna och inte så mycket tränad sen dess. Han har bara ridits i skogen de senaste fem åren och har inte blivit tränad vidare.
Nu har tjejen börjat rida igen och börjat träna med honom, vi har ridit för en instruktör som flyttade, så vi letar efter en ny. Tycker lite synd om han för ingen har riktigt tagit sig an honom eller haft tid och kunskap att göra något med honom.
Därför är han varken särskilt musklad eller i toppkondition. Han är definitivt inget extremfall. Vi klättrar en del och han har börjat lära sig sidvärtsrörelser och böjningen börjar komma allt mer.

Han känns inte som ett hopplöst fall att lära, han är ju bara 9 så det finns ju gott om tid. Men just förhållning tar tid, om man jämför med resten han lär sig.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 497
Senast: lirco11
·
Hästhantering Unghäst… Har en 3,5 åring (blir 4 i juni i år) som jag köpte i somras. En ganska cool valack, inte varit rädd för traktorer...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 553
Senast: Piaff
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 615
Senast: Emuliiaa
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 651

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka