Lyssna utan att använda spö - omöjligt?

M

Mtv

Jag har ett problem, som kan tyckas litet, men som grämer mig otroligt mycket..det är så att när jag har gjort halt, och vill igångsätta min häst igen, så tar det liksom 2 sekunder innan han lyssnar. Om jag till exempel vill fatta galopp, så gör jag en mycket övertydligt galoppskänkel, men ändå måste jag liksom klämma till med skänklarna innan han vill fatta. ännu värre om man ska trava. Han är framåt och positiv till arbete, men liksom seg för hjälperna.

Samma sak gäller i övrig ridning, jag måste underhålla gångarterna så att jag blir alldeles trött, ändå tar allt tid och han lyfter knappt på fötterna.

Han arbetar fint i korrekt form, även om han är lite tung i handen ibland. Det handlar om en f. d. piggelin fullblodskorsning, så jag blir lite orolig...

Jag skulle behöva göra honom mer "ärtig" och framåt för skänkeln. Jag har provat att dutta med spö osv. utan resultat.

River även ibland i hoppningen, dock brukar han skärpa sig när han har rivit en gång.

Det har blivit mycket dressyr nu, och hoppning på ganska låg nivå. Om han får hoppa 120 eller högre är allt roligt och han är lyhörd, men han verkar deprimerad, liksom. även fast man är ute i skogen, gör han bara vad man ber om, inte mer, inte mindre.

Någon som har en idé på övning eller dylikt?

Enormt tacksam för svar:bow::bow::bow:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lyssna utan att använda spö - omöjligt?

Kanske har ont?

Om inte. Är du "ärtig" i dina hjälper? Annars kan du testa med det.

Jag tycker du ska känna igenom ryggen! Tryck med ena handen samtidigt som du drar den från manken bak till svansen. Om han inte har ont kommer han inte att reagera nånting, annars så liksom drar dom ner hela ryggen på nåt konstigt sätt. Du märker ju säkert om han har ont lr inte. Lycka till! (:

Tack så hemskt mycket:bow::bow::bow:

Jo jag har varit till strömsholms sadelmakeri några gånger, ryggen är bra. Han är stel i bakbenen, något som vi strechar och står i med;).

Jag är nog inte så ärtig, jag försöker, men han är seg i alla fall. Det blir ofta så att jag skänklar - kickar - spö innan han lyssnar. Han är ganska svår på det sättet att han måste underhållas hela tiden, annars tappar han gångarterna och snubblar.

Om han inte är "född sån", så luktar det lite kotledsinfammation.

Är han bara trött av ohejdad vana så skulle jag lägga in galoppjobb tidigt i passet för att få igång hästen. Sen skulle jag köra några snabba övergångar, typ gas, broms, gas, broms för att väcka honom.

Snubblighet + seghet= måste böja.

Iaf enligt min erfarenhet, ofta är det kotledsinflamation i faggorna precis som Blandrastik skrev.

Det finns alltid en anledning till att hästar gör som de gör.

Jag hade börjat med att kolla igenom hela hästen noggrannt, rygg, bakdel, ben och så vidare. Kanske även ta blodprov eller annat prov och se om han har brist på något? De kan ju bli trötta om de har brist på B-vitamin tror jag det är och nu i fällningsperioder eller när det precis varit fällningsperiod så blir de extra trötta och matta och kan behöva hjälp.

Om inte det visar något hade jag nog bett en duktig massör/equiterapeut kolla igenom hästen och så hade jag undersökt sadeln och kollat hur den ligger, hur stoppningen är.

Förresten, hur länge sedan var det hästen började bli seg?

Jag köpte den helt omusklad i maj förra året, i somras var han ohejdbart pigg men svår att samla osv i dressyren. Pigg och glad. Nu i vinter han dressyren börjat gå bättre, men han snubblar och är seg för hjälperna.

Dock lite bättre nu. Det jag är mest orolig över, är att han, som har tävlat msv fälttävlan, river hinder på lägre höjder. Han har liksom tappat livsviljan. Ibland, när man galopperat osv. är han lite piggare, men sedan är det tråkigt igen:(. Det är liksom inget kul längre, jag vill inte rida, han är bara ledsen. Jag har aldrig mött en sådan bra, okomplicerad häst, men sina idéer och bus:love:

Dock tror jag att det kan ha varit det stora ansträngningen vi har utsatt honom för när vi började sätta igång honom, eftersom han tidigare bara var utbildad till LB dressyr, och jag försöker träna upp honom, eftersom han nu, när han är vältränad och fin och solen lyser på honom, är betydligt gladare. I sommar ska han få smälta allt nytt några veckor, och så ska vi "busrida" honom lite mer.

Tack för alla svar:bow::bow::bow:

Jag hade kollat hästen speciellt eftersom han har sats igång så hårt.

Liknande trådar

Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 488
Senast: Lager
·
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 088
Senast: Lipperta
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Bara en enda ridlektion denna vecka också, och jag vet att det är bra för min arm men det känns lite futtigt... Nästa vecka är jag dock...
Svar
0
· Visningar
677
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Har en dotter som i och för sig inte är feg av sig, men hon är så otroligt passiv och otydlig i sitt kroppsspråk gentemot hästar så hon...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 862
Senast: anhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar