När hon hanterar våra gamla "rävar" som är fullständigt självgående så går det bra. I det lilla hon gör. Men där blir hon å andra sidan inte utsatt för några "diskussioner" alls.
Kanske gör det ingenting att det inte blir diskussioner där, bara få vara och kanske få självförtroende genom den/de hästarna?
Märker hon att det aldrig blir diskussioner med de hästarna och hanteringen sätter sej i ryggmärgen så kanske det blir mer naturligt med ponnyn sen om hon blir mer säker i sitt språk?
-------------------------
Hade några vänners barn med mej i stallet ett tag, de är rätt hariga och rädda och efter två år på ridskolan vågade de fortfarande inte galoppera tex, och de var väldigt mycket för försiktiga i hanteringen.
De fick vara med mej i stallet och min ursnälla häst som är fantastisk på kroppsspråk. I början var mamma med, senare själva (då blev de mycket tuffare) dock känner vi varandra väl, de hade säkert inte varit lika trygga med vem som helst utan mamma!
I början vågade de inte borsta hästen ens och absolut inte om jag inte stod brevid, än mindre flytta på den och begära sitt space.
Och om hästen rörde ett öra sneglade de på mamma och undrade hur de skulle bete sej.
Jag fick visa, förklara, göra, visa, förklara, göra. Ingenting var liksom naturligt och hästen brydde sej ju såklart inte heller då. Inte föränn de menade vad de sa.
Till slut kunde de flytta undan hästen på ridbanan bara genom att begära marken med sitt kroppspråk, barnen tyckte det var helt fantastiskt och var hur lyckliga som helst när de insåg att de kontrollerade det stora djuret utan att tänka på det. Ännu lyckligare var de när han följde dom som en hund på ridbanan Vilket de stolt visade upp för mamma
De fick mer självförtroende med ridskolehästarna också sen. Men jag vågar påstå att de inte hade vågat bli så självsäkra bland ponnys som inte respekterade dom, utan snarare mer fega och rädda när det ändå aldrig fungerade smärtfritt. Nu var de här barnen lite yngre, 7-9 år.
Hoppas det löser sej för dottern!