Lyssna och lär!

arbetsmyran

Trådstartare
Sålde en häst i höstas!
Talade om för ägaren att han varit med om olycka när jag körde honom.Sålde honom som ridhäst då jag själv inte ville köra honom igen... Pga olyckan!nya ägarna som jag tyckte var "perfekta" för honom dock okunniga hästmänniskor. Troddeatt dom skulle använda honom som ridhäst. ?Envisades med att iallafall köra honom.då dom träffat andra mindre vana hästmänniakor somtyckte sig kunna detta?
Det gick bra i ett par månader tills för ett par helger sedan då han blev rädd för ngt och skenade med vagnen efter sig och skacklarna gick av och trängde in i benet så böjsenan gick och hästen fick avlivas på plats!
fick höra detta av annan person?
Tragiskt ,min prins som jag sålde med sorg i hjärtat! varför kan man inte som okunnig hästmänniska lyssna!?'
själv sålde jag honom som ridhäst pga att jag ansåg att det inte skulle gå att köra honom igen och ville att han skulle bli ridhäst!?
Visst ibland kan dm komma över rädslan...,men okunniga hästmänniskor? Aldrig säljer jag en häst till såna igen....
Inte har dom hört av sig heller!+ förstår att dom mår jättedåligt! Men det gör jag oxå somägt honom betydligt längre!!!!????
Stort frå¨getäcken????

Sv: Lyssna och lär!

Men varför sälja en häst till "okunniga hästmänniskor"???

Fast du kunde faktiskt lika gärna råka ut för att ha sålt hästen till kunniga människor som ,trots dina reservationer angående körning, ändå hade försökt köra hästen.

Trist det som hände förstås men man kan aldrig gardera sig.

Tänker som dom flesta andra, varför sälja till folk som inte kan hästar? hade jag då aldrig gjort med "min prins".. menmen beklagar iaf..

knapplån: Som Ashira säger - det kunde precis lika gärna varit kunnigt folk som gjort på samma sätt - så ta inte åt dig pekpinnarna Arbetsmyran. När sånt här händer kan man känna dåligt samvete - eller blir arg på de som orsakade olyckan - oftast bägge delar. Jag förstår hur det känns.

Fast du kunde faktiskt lika gärna råka ut för att ha sålt hästen till kunniga människor som ,trots dina reservationer angående körning, ändå hade försökt köra hästen.

Trist det som hände förstås men man kan aldrig gardera sig.

håller med dig ifs, det kunde lika gärna ha vart en kunnig människa som inte fattade bättre...
stackars TS!:(

Det kunde ha hänt vem som än köpte honom. Hade det varit någon kunnig, kanske deskulle ha ansett att de minsann skulle kunna köra, och samma sak kanske hänt då.
Det är tråkigt att folk inte lyssnar, men DU ska inte ha dåligt samvete för det, och man kan ju alltid hoppas att de lär sig att lyssna på folk nu.
Även om jag självklart förstår att du är ledsen. :(

Personligen tycker jag det är rätt dumt att köra en häst som varit med om en olycka, och/eller blivit skrämd i samband med körning, iom att det kan ju faktiskt hända igen, och olyckor i samband med körning kan ju orsaka väldigt stor skada både hos kusk och häst.

håller med dig ifs, det kunde lika gärna ha vart en kunnig människa som inte fattade bättre...
stackars TS!:(

Ja, eller en kunnig som visst fattade men som minsann skulle visa att "jag vet hur man gör!" :) Finns gott om sådana också ....

Det kunde ha hänt vem som än köpte honom. Hade det varit någon kunnig, kanske deskulle ha ansett att de minsann skulle kunna köra, och samma sak kanske hänt då.
Det är tråkigt att folk inte lyssnar, men DU ska inte ha dåligt samvete för det, och man kan ju alltid hoppas att de lär sig att lyssna på folk nu.
Även om jag självklart förstår att du är ledsen. :(

Jag håller med. En vän till mig sålde sin häst till en kvinna som verkade väldigt kunnig och hon hade dessutom en duktig kompis med sig då hon provred hästen. Men när hästen var såld gick allt utför. Min kompis hälsade på hästen och såg att han måste inte bra. han hade tappat livsgnistan. Efter mycket om och med köpte hon tillbaka hästen och åkte direkt med honom på slakten, där sa de att de hade inte sett en magrare häst. :(

De är väldigt tråkigt att sådana här saker händer...

Ledsamt att läsa....:cry:

men jag måste också bara få ifråga sätta ide'n att det skulle vara korkat eller dumt på något sätt att sälja till sk. okunnigt folk? Någon skrev att även de har ju rätt att få ha häst! Ja herregud, och vem är i annat fall "kunnig nog" att få skaffa en häst? Alla är barn i början, vissa lär sig på ridskolor andra av egna hästar...Sedan finns ju de som ger råd åt höger och vänster utan att eg. veta något om saken men istället tycker en massa. Dessa borde ta sig en funderare... (och de som gav rådet att köra hästen i detta fallet har väl kanske redan tänkt till...hoppas man)!

De som köpte denna totto är säkert också ledsna och olyckliga, för en sådan olycka skakar ju vem som helst.

Jag är ledsen för din skull, det är alltid tragiskt när man mister sin vän.

okunniga människor måste ju också köpa sin första/sina första häst/ar någon gång men det irriterar mig att dom inte lyssnade på ägaren!

Shit happens. Du informerade dom om att hästen inte skulle köras pga en tidigare olycka, och ändå gjorde dom det, vilket är mycket märkligt. Men inte ditt fel. Sedan är det dålig stil att inte själva ringa upp dig och berätta.

Fy f*n vad tråkigt :( och så onödigt.

Tyvärr är just körning ett område som många hästklåpare tror sig behärska trots fullständig brist på utbildning. Inte många nybörjarryttare skulle sätta sig upp och försöka hoppa en bana med en oinriden häst, men kan glatt tänka sig spänna för och köra utan vidare ceremonier :crazy:
Kanske är det så illa att man måste ha varit med om några tillbud vid körning för att verkligen fatta hur illa det kan gå? För en körolycka kan åstakomma mycket stor förödelse...
En häst som varit med om en olycka vid körning skulle jag inteeförsöka köra igen, trots stor vana och kunskap...visst kan det gå bra, men det är inte värt riskerna det innebär.
Verkligen trist att de ignorerade dina råd :mad:

Fy va´tråkigt. Förstår hur du känner dig.

Jag körde själv omkull för några år sedan med min förra häst. Den var mycket körd innan jag köpte den. Det gick bra i några år, så köpte jag en ny sele. Av tvivelaktig kvalitet visade det sig. En fin valborgskväll tog jag en körtur tillsammans med min då 11åriga dotter. Plötsligt i ett svagt nerförslut brast en gjord och lokorna och däckeln for fram på nacken på hästen. Kärran åkte in i rumpan, svanskappan kunde inte stoppa. Hästen skenar och går omkull i en sväng. Jag faller handlöst ur och bryter nyckelbenet. Hästen reser sig och fortsätter skenturen med min dotter kvar i kärran. Hon hoppade av i farten. Vi hade hjälmar på oss som tur var. Min hjälm sprack i fallet.
Nu gick det bra med hästen, hon sprang hem och vi fick skjuts av en granne som kom på vägen. Men hon ville inte att vi kom med selen igen. Hon skakade som ett asplöv.

Senare skulle hästen säljas. Som ridhäst. Många var det som ville ha en käck fjording att köra med. Jag avvisade hur många som helst. De envisades med att försöka övertyga mig att det skulle säkert gå bra att försöka igen.
Till slut var det ett syskonpar som inte var ett dugg intresserade av körning som fick köpa hästen. Jag kan bara hoppas på att de talade sanning, för hästens skull, men också för deras. En körolycka kan gå riktigt illa.

Så ta inte på dig skulden för detta. Man vet aldrig vad nästa ägare tar sig för. Det ligger inte på ditt ansvar. Men det är hemskt tråkigt att du fick reda på det på omvägar. De skäms förhoppningsvis att de inte lyssnade och tog dig på allvar.

Till er andra som istället för att trösta, anklagar TS. Man kan aldrig gardera sig mot oseriös/okunniga hästköpare. De kan framstå som mycket trevliga och kunniga. De kan försäkra att de kommer att få bra hjälp hemma. Men det kan man aldrig veta. Hästköp/försäljning anser jag är ett lotteri.

Vet inte riktigt vad jag ska säga.
Det är sorgligt att inte åtminstonde de som är oerfarna kan ta till sig det man säger:(

Alla börjar faktiskt som oerfarna! Jag tror att detta minst lika väl skulle kunna hända med vana hästägare!!
Min erfarenhet säger mig att de som har testat lite gärna vill kunna allt och prova själv!

gaaaa :eek:
blir jätte nervös när jag läser det här!!!

sålde oxå min häst "som ridhäst" för att han oxå hade blivit rädd (jag skadade mig riktigt ordenkligt:eek: )

vet att just nu går det jätte bra och tror inte dom än ialla fall har försökt sig på att köra in honom... hoppas värkligen att dom lyssnar på mig !!!

lider med dig
är rädd att om dom ska försöka köra honom så händer det nåt liknande ditt fall!!!

mvh annica:bow:

Beklagar sorgen, eller vad ska man säga. Tråkigt när sådant här händer, oavsett det är en erfaren eller oerfaren köpare, så kan sånt här hända.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 749
Senast: Lingon
·
Relationer Skapade nytt nick då jag känner att jag behöver prata av mig och få lite mer stöd utifrån av den här situationen.. Har varit med en man...
2
Svar
22
· Visningar
2 466
Senast: Puffen
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 619
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 449
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama