Sv: Lymfosin

Inte ofta jag blir avis, men på din utbildning blir jag nog det lite smått :-)..

Samtidigt som man så gärna vill och bör ha svar eller kunna ge svar på allting man gör eller inte gör så kan man ju fråga sig, MÅSTE vi verkligen förstå allt!?

MVH/

Nej , man måste inte det :D

T ex varför älskar din man just DIG...och inte mig, vad är det som gör att det finns kärlek mellan två människor???

Som "forskare under utbildning" borde du vara medveten om vad Djurskyddslagen säger....bl.a att det INTE är tillåtet att experimentera med djur och att ge dom medikamenter som INTE är förordnade av VETERINÄR......
En veterinär skriver inte ut homeopatmedicin.......

Humbug eller inte..det är inte upp till mej att avgöra..men vi har olika lagar som måste följas...bl.a. så säger dom att får man inte ge barn eller djur homeopatmediciner...

Nja nu måste jag allt protestera, för det finns inget i djurvårdslagen som förbjuder användning av homeopatmedicin på djur. Däremot får inte detta användas som ersättning till vetrinär och medicin, som komplement efter en undersökning av tex vetrinär är INTE otillåtet.

Det är tom så att vissa kobönder använder homeopatmediciner i samrådan med vetrinär, och det skulle alltså inte vara möjligt om ett sådant förbud fanns.

Det finns en massa lagar och förordningar som reglerar vad som får ges till individer som inte kan föra sin egen talan, där ingår bl.a. barn, djur och människor med sådana handikapp att dom inte kan tala för sej själva.

Enligt dessa lagar och örordningar är det inte tillåtet att medicinera med annat än sådant som är godkänt av medicinalstyrelsen till ovanstående uppräknade grupper....

Och som vuxen, =>18 år, är DU ansvarig för att överträdelse ej sker....

För du har väl inte glömt hur det gick för den/dom "ovetande" föräldern/föräldrarna till den minderåriga ägaren till den stackars sjuka och elandigt magra f.d. travaren som fraktades land och rike runt bara för att några s.k. hästpratare påstod att den "ville leva".....
Dom dömdes för bl.a. djurplågeri i domstolen.....

I detta landet är vi skyldiga att vid befarad sjukdom hos djur kalla på veterinär....och behandla med av veterinär föreskrivet preparat....

Kan du inte följa denna enkla åtgärd....tjaa då får du väl flytta någon annanstans då...om du tycker att det är så omöjligt att följa dom lagar och förordningar som finns här...

Men visst får du använda dej själv som försöksperson...men bara om du är över 18 år och kan föra din egen talan.....

För du har väl inte glömt hur det gick för den/dom "ovetande" föräldern/föräldrarna till den minderåriga ägaren till den stackars sjuka och elandigt magra f.d. travaren som fraktades land och rike runt bara för att några s.k. hästpratare påstod att den "ville leva".....

Ja fast detta gällde ju inte det som diskuteras nu, här dömdes ägaren för att denne inte hade gjort vad vetrinär hade ålagt ägaren att göra.

I detta landet är vi skyldiga att vid befarad sjukdom hos djur kalla på veterinär....och behandla med av veterinär föreskrivet preparat....

Och har man följt vetrinärens ordination finns inget som hindrar, inget som förbjuder att ge även komplement till denna behandling.

Nu svamlar du.
Så här står det i djurskyddslagen: 9 § Om ett djur är sjukt, skadat eller på annat sätt genom sitt beteende visar tecken på ohälsa, skall djuret snarast ges nödvändig vård, vid behov av veterinär, eller andra åtgärder vidtas, om inte sjukdomen eller skadan är så svår att djuret måste avlivas omedelbart.
Jag är den förste att hoppa på den djurägare som inte uppfyller sina skyldigheter men man får inte vränga till reglerna som det passar en.
Var står det du påstår i dina inlägg? Blanda inte in vad som gäller för barn det är inte samma lagstiftning.
PL

Enligt förfrågan till veterinärernas etiska råd är INTE lymfosin eller annat liknande preparat något som sanktioneras av dom..och då får inte någon veterinär ordinera det heller...
Alltså får det inte användas till djur då det i detta land enbart får användas medikamenter som ordinerats av veterinär....

Du är inte riktigt sann......

Så du menar på allvar att man inte får ge homeopatika till djur utan vets inrådan???
nu är du allt ute o cyklar.....

Enligt både den nya Djurskydds enheten och Jordbruksverket så jämställer dom barn, värnlösa handikappade(helt deras egna ord) OCH djur när det gäller att ge dessa grupper icke registrerade preparat...

I klartext: ICKE TILLÅTET.....

Det är tillåtet att behandla barn med homeopatmedicin, fast inte enbart. Detta kan vårdnadshavaren själv ta ställning till, dock för man inte undanhålla barnet vård av läkare. Med det är inget sagt att man inte kan behandla med alternativa metoder pararellt, så eftersom du jämställer djur med barn bör detta rätteligen även gälla djuren.

Men föklara då hur det kommer sig att bönder under samrådan med vetrinär behandlar med just homeopatica i många fall, enligt din tolkning torde det vara olagligt och då gör alltså vetrinärer även fel.

O var hittar du det? Vill ha det i klartext!
I djurskyddslagen finns det då inte. Har du någon information att komma med eller drar du bara till med något efterhand?
PL

Senast ändrad:

sissu skrev:
Samtidigt som man så gärna vill och bör ha svar eller kunna ge svar på allting man gör eller inte gör så kan man ju fråga sig, MÅSTE vi verkligen förstå allt!?

MVH/

Nej, hur gärna jag än vill förstå det mesta så är det ju ett ouppnåeligt mål.. Så hittar man en effekt som man tycker håller så är det ju bara att vara tacksam för det och fundera vidare på hur sjutton det kan funka egentligen.. ;) Effekten blir ju inte mindre för att man inte vet. Det jag menade är väl att homeopati inte är ett förstahandsval för mig då jag inte riktigt tror på det. Dock skulle jag inte tveka att testa om jag hamnade i en situation som inte kunnat lösas med mina förstahandsalternativ..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 009
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 760
Senast: lizzie
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 637
Senast: Boj
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 453
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025