Lymfkörtlar i ögonvrån?

psychogrrl

Trådstartare
Har hästar lymfkörtlar i ögonvrån? Blev lite förvånad när veterinären idag sa att det var det som syntes i min hästs ögonvrå (de var svullna pga ögoninflammation), hade ingen aning om att det finns sådana där.

Någon som har en anatomisk bild eller liknande där man ser hur det ser ut runt ögat?

Är det i lymfkörtlarna vid ögonen hästarna får tumörer? Har sett en häst ha det och det satt precis där min häst har konstiga "nybildningar" (såg dock annorlunda ut än vad min häst har). Vet trodde dock inte det var tumör eftersom grejerna flyttat på sig.

Sv: Lymfkörtlar i ögonvrån?

Vet du, en häst i min hästs hage hade precis sånt där vitt som ser ut som larver i ögat! Hon är rejält svullen och ägaren är bortrest (utan att någon speciell tar hand om hästen... vaddå lita på att stallkompisarna tar ansvar istället!).

Sv: Lymfkörtlar i ögonvrån?

Redan ikväll efter att han vid lunchtid blev behandlad med Terracortril så såg han faktiskt bättre ut! Det måste ju dock skrivas ut av vet och noviform har ju inte hjälpt min pålle. Men jag börjar tro på att det är lymfkörtlar och inte några larver!

Liknande trådar

Hästvård Hej, Hästen fullt frisk i övrigt men emellanåt de sista dagarna har han svullnat upp o blivit hård vid kinden.Ej öm. Se bild. Ingen...
Svar
8
· Visningar
1 717
Senast: FUNNY
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 269
Senast: mily
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 855
Senast: Linda_A
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 421
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar