Sv: Lymfangit

min häst hade nyss lymfanit. Började med att lägga jodopaxbandage på nätterna och tvätta med grönsåpa på morgonen. Fast jag sköljde bort den direkt efter. Sen hade jag på salva (helosan eller fyra hästar va den nu hette) På dagen gick jag med honom en halvtimme för att få igång blodcirkulationen. Fick även sätta in Finadyn som fick driva ut inflammationen till slut. Märks inget alls nu. Kan rida som vanligt och ingen svullnad alls!:banana: Hoppas din häst är bra igen!

Du har väl hästen uppbunden i boxen och du står nära boxdörren när du ger pensillin (eller hur du nu stavas). Ifall hästen skulle få en pensillinchock.

Min häst fick lymfangit i ett framben för 4 år sen och han har inte haft några men av det efter det. :)

Bättre om någon håller i hästen istället för att ha den uppbunden just för att man ska kunna släppa den om den chockar. Men viktigast är ju att den är i boxen och att du står vid dörren så att du kan komma ut!

En liten sprutpassus bara;

Har tagit en hel del sprutor på mig själv och kan säga så mycket:

Det känns inte!
Inte ens sprutorna av "stoppnålsmodell", de bara glider in i fläsket, utan att det känns nånting.

Så om hästen är spruträdd så är det absolut inte för att det gör ont, utan hela grejen i sig, ett minus för en nervös matte/husse. Så ta ett djupt andetag, kanyl mellan pekfinger och tumme och låt den glida in i muskeln helt enkelt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 472
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 765
Senast: Jamtland
·
Gnägg Hej kanske blir en luddig tråd! Och hoppas jag lagt den under rätt prefix :) Jag har inga planer på att köpa ridhäst igen, i alla fall...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
10 453
Senast: Ketrawzc
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 424

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022
  • Bildtråd