R

Rene

Hej
Jag har en häst hemma på prov för ev köp. den har lyckats få en spark på frambenet nu och har fått lymfangit. :(
Hon går nu på penicillin. Jag hatar att spruta. :mad: Har ni tips på hur man gör det på ett bra och säkert sätt? Vill även veta vad ni har för erfarenheter av lymfangit? Hur allvarligt är det? Kommer det att påverka hennes framtid som ev distans häst?

MVH Rene

Sv: Lymfangit

Har och har haft en lymfangit häst tidigare..
Vet ju inet vad din Vet har sagt och så men detta e mina erfarenheter....
Att sätt spruta e inte kul men måste göras ibland. Det som kan vara lättast om man e osäker är att du "nyper ihop" hud på halsen och "lyfter" det lite och sprutar, byt sida på halsen varje dag, det blir som en bula under huden men det e ingen fara den försvinner med takt att kroppen tar upp pencelinet. (hur stavas det?) Annars sprutar man typ rakt in i halsmuskeln...antar att du sett hur vet gör... ;)
Ang lymfangiten så beror det väl på vad vet sagt och om hästen e halt. Men jag fick rådet att rör så mycket som möjligt på hästen, i den mån hästen kan, långa lugna turer osv. Låt hästen vara ute i hagen och röra sig så mycket det går. Det sista som eg e onödigt: linda på natten, inte om det e öppna sår och så men det vet du säkert, hjälper oftast bara för stunden. Ha tålamod iblad kan det ta jättelång tid innan svullnaden försvinner, sen så har dom haft det en gång e det lätt att dom får det igen och det kan räcka med ett pytte sår:( men det e oftast inget som stör dom eg.

Bubbaz skrev:
Har och har haft en lymfangit häst tidigare..
Vet ju inet vad din Vet har sagt och så men detta e mina erfarenheter....
Att sätt spruta e inte kul men måste göras ibland. Det som kan vara lättast om man e osäker är att du "nyper ihop" hud på halsen och "lyfter" det lite och sprutar, byt sida på halsen varje dag, det blir som en bula under huden men det e ingen fara den försvinner med takt att kroppen tar upp pencelinet. (hur stavas det?) Annars sprutar man typ rakt in i halsmuskeln...antar att du sett hur vet gör... ;)
Ang lymfangiten så beror det väl på vad vet sagt och om hästen e halt. Men jag fick rådet att rör så mycket som möjligt på hästen, i den mån hästen kan, långa lugna turer osv. Låt hästen vara ute i hagen och röra sig så mycket det går. Det sista som eg e onödigt: linda på natten, inte om det e öppna sår och så men det vet du säkert, hjälper oftast bara för stunden. Ha tålamod iblad kan det ta jättelång tid innan svullnaden försvinner, sen så har dom haft det en gång e det lätt att dom får det igen och det kan räcka med ett pytte sår:( men det e oftast inget som stör dom eg.

Att nypa ihop huden och spruta under den är bara tillåtet för veterinärer. Det skall inte användas för att ge penicillin eftersom det skall ges intramuskulärt, dvs. i muskeln.

Man kan byta riktning under tiden man sprutar, då drar man ut nålen en bit (inte helt och hållet) och byter riktning och trycker in sprutan igen. Sen ska det som sagt in i muskeln och inte subcutant (precis under huden). Har själv erfarenhet av att spruta penecilin och jag skulle spruta 60 ml varje gång.

MVH Ann

Kan du inte be att få pencilin som du ger i munnen? Annars brukar veterinärerna vara duktiga på att visa hur man gör.

Skulle inte tro att hästen får några men efter lymfangiten, men av själva sparken vet jag ju inte, beror ju på hur det har tagit.
Lycka till.

Hej
Jag har nu sprutat 2 ggr. Och mår lika illa varje gång... Blä!:eek:

Min största fasa är att det kommer hindra en ev distans karriär. Har läst lite att det kommer lätt tillbaka på samma ben om man haft det en gång.... Hur farligt är det? Har ni några hästar som haft lymfangit? Hur har det gått?

Kram Rene

Rene skrev:
Hej
Jag har nu sprutat 2 ggr. Och mår lika illa varje gång... Blä!:eek:
Man vänjer sig ... :crazy: tycker jag. Vi har haft en häst som fått lymfangit flera gånger. Första gången pga ett sticksår i ballen (i hoven) och senare när han skar av en sena- då fick han det ett par tre gånger under läkningstiden. En kompis hade förut en häst som lätt fick lymfangit. jag vet inte hur "sant" det är, men vad jag förstår blir de lätt lite extra känsliga och får det lätt igen om de får småsår/mugg eller andra sår. Däremot bör det ju inte påverka användbarheten om/när hästen är sårfri. Man får helt enkelt var noga med just sår så att inga bakterier riskerar komma in när/om hästen får ett sår. Så länge hästen är fri från skador tycker jag inte det borde påverka användningen. Det har det inte gjort på vår kuse i alla fall.

Min märr har haft lymfangit ett par ggr och kan svullna lite om hon får nåt småsår osv. Hon har inte blivit påverkad alls utan rids och tävlas som vanligt.

TACK!
Skriv gärna in fler av era erfarenheter av lymfangit.
Kram

Det är ju försent nu men om du råkar ut för en penicillinkur en annan gång så be veterinären att skriva ut pasta istället.

Det var det tipset som min vetrinär gav mig, för några år sedan, när jag gav min häst pencilin, hon sa att det var lättarer än att sticka....det är bara vad jag vet

OK! :bump:
Jag hoppas bara att det inte påverkar vår framtida karriär på distans banorna :banana:

Kram

Och kolla så man inte sprutar i ett blodkärl. Men det vet ni säkert redan, basic.

Min häst har haft lymfangit ett flertal gånger och det brukar hjälpa med penicillin och våtvärmande omslag. Han har inte några men av det.

För några månader sedan fick en bekants häst flera lymfangiter och vi kunde inte komma på varför (inte vet. heller). Då läste vi en hel del om det och fick lite konstiga tips. Bl.a. att massera benet med grönsåpa, eftersom det är billigt att prova så gjorde vi det och det fungerade. Fråga inte hur eller varför för det kan jag inte förklara men svullnaden gick ner efter ett par dagar. Vilket den inte gjorde med penicillin.

Lycka till

Att massera med grönsåpa är tydligen vanligt i travkretsar. Fick också tipset en gång när min pappas häst var lite lymfangitig och det inte ville ge sig. Men det blev inte ngn effekt på honom.

På honom försvann det så småningom men han skrittades 2-3 ggr om dagen (efter vets. inrådan) för att hålla det i schack och tillslut försvann det.

Min källa var Handbok för hästvänner av C.G. Wrangel och den boken har ju några år på nacken. Det är väldigt roligt att höra att det finns folk som verkligen använder den gamla kunskapen.

Damen som vi provade det på är ok i sina ben idag men vi vet fortfarande inte vad som orsakade det.

Ysa skrev:
Min häst har haft lymfangit ett flertal gånger och det brukar hjälpa med penicillin och våtvärmande omslag. Han har inte några men av det.

För några månader sedan fick en bekants häst flera lymfangiter och vi kunde inte komma på varför (inte vet. heller). Då läste vi en hel del om det och fick lite konstiga tips. Bl.a. att massera benet med grönsåpa, eftersom det är billigt att prova så gjorde vi det och det fungerade. Fråga inte hur eller varför för det kan jag inte förklara men svullnaden gick ner efter ett par dagar. Vilket den inte gjorde med penicillin.

Lycka till

ska grönsåpan sitta kvar ett tag el??

Vi lät grönsåpan sitta på tills vi masserade in nytt nästa dag.

Hjartagna skrev:
Att nypa ihop huden och spruta under den är bara tillåtet för veterinärer. Det skall inte användas för att ge penicillin eftersom det skall ges intramuskulärt, dvs. i muskeln.

ville bara säga att på min förra häst fick jag nån smärtstillande/antiflamatoriskt medel eller nått som jag skulle spruta in under huden, fick instruktioner av vet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 472
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 765
Senast: Jamtland
·
Gnägg Hej kanske blir en luddig tråd! Och hoppas jag lagt den under rätt prefix :) Jag har inga planer på att köpa ridhäst igen, i alla fall...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
10 453
Senast: Ketrawzc
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 424

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppsittningspall?!
  • Reklamera häst
  • Födda -21