Lymfangit igen?

D

daysi

Idag när jag kom till stallet hade pållan (som nyss släppts i ny hage med nya kompisar) tre sår på benet, som efter sparkar eller bett av häst. Inte djupa eller köttiga, utan rätt så ytliga.
Inte halt överhuvud taget, ingen feber, mådde kanonbra.
Men benet var rätt så tjockt! Inte riktigt som förra gången hon fick lymfangit på andra benet (då jag inte ens hittade något sår förrän efter ett par dagar, bara en massa knölar på benet, som rasp fast det var det inte).
Men rätt svullet var det, jämnsvullet. Hon stod dock och vilade och stödde på det "onda" benet, så ont har hon iallafall inte.

Gjorde rent såren med alsolsprit och la på steril kompress och släppte ut henne igen, bra att hon rör på sig.

Tänkte avvakta tills imorgon och se om det blivit bättre, annars ringer jag veterinär.
Sist ringde jag vet (bästa hästvet i stan) och han ordinerade Finadyne (per telefon), men jag ringde en annan vet för jag var så orolig, och han kom ut och så körde vi en penicillinkur. Det är dock inte alltid nödvändigt, vad jag förstår, det sa den vet också.

Ni som har hästar som ofta får lymfangit - "självbehandlar" ni dem med Finadyne etc, eller tar ni alltid ut veterinär?

Jag ska självklart ringa vet imorgon iallafall, men vad har ni för erfarenheter som behandling av lindrig lymfangit? (Kan det "självläka t.o.m.?).

Sv: Lymfangit igen?

Veterinären rådde mig nu att köra en Finadynekur om det inte blir bättre idag. Dessutom mycket rengöring, INTE med jodopax, utan med tvål och vatten. Dessutom att hon rör på sig och inte står ute om det är soligt.

Om det inte blir bättre ska jag ringa igen så blir det väl penicillinkur...

Typiskt att sådana här saker ska hända just när man planerat att åka bort en vecka...VIll inte lämpa över ansvaret för detta på någon annan, så man får vackert stanna hemma... Allt för pålla! :love:

Senast ändrad av en moderator:

Vi behandlar sällan hästarna när de har lumfangit, så länge de inte har feber så brukar de bästa vara tvätta/skrubba med tvål och vatten. Möjligen våtvärmande omslag med sulfa/olja mest för att hålla huden i trimm. Mycket rörels så svullnaden hålls nere.
/M

Jag brukar ge lite vallört vissnad eller torkad i fodret i någon vecka eller tills lymfangiten gett med sig , jätte effektivt.

Jag provar alltid med motion först, hjälper det mot svullnaden och hästen inte har "elefantben" så brukar jag inte ringa ut vet. Hoppas det går över snart....

Har en lymfangithäst och tycker att Finadyne hjälper "sådär". Har bättre effekt av Hippotrim (dyrt...).
Tvättar aldrig med jodopax, endast Lactacyd. Masserar benet försiktigt. Lägger alsolspritbandage vid behov. i övrigt är det motion, motion, motion som gäller. Har även haft bra hjälp av back-on-track.

När ni säger motion, rider ni eller longerar/handskrittar?
Rider ni som vanligt, eller bara skritt?

Såret är fint nu, benet inte alls så svullet, men lite svullet under hasen och nedåt. Inte halt alls, har longerat i båda varven. Det är ju iof svårt att se bakhältor.

Om något vore av eller om leden/senan vore skadad skulle hon väl markera och inte villigt springa i trav?)

Om det skulle bildats fickor i såret borde det väl vara varmt runt såret, och svullet just där, eller? Nu är det mer "jämnsvullet", som när hon hade lymfangit sist (dock ej LIKA svullet).
Hon reagerar inte när man trycker på/runt såret.

Nu går hon ju ute på lösdrift och knallar runt en del, det är kanske därför det håller sig så "rent" från svullnad? I Höstas stod hon ju inne om nätterna, och då var det betydligt värre svullet.

Det beror på allmäntillståndet hos pålle om jag rider eller longerar. Leder och longerar vanligtvis, även i trav. Skrittar och travar uppsuttet mot slutet av lymfangiten.
Lymfangiter kan vara riktigt envisa att bli av med, särskilt om hästen haft det förut. Men det är bara att kämpa på, förr eller senare släpper oftast även den sista svullnaden! Back on track är suveränt!

Just nu har BÅDA mina hästar varsin släng, på olika ben. Just när jag vilat mig från paniken att min valack kanske hade "head shaking syndrom". *ler* Det är uuuuunderbart med hästar...

Förr när mina tävl hästar hade lymfangit så la jag alltid alun-blysockerbandage vilket drog ur det på några dagar. En häst som går på bete eller bara "går" gör jag inget med mer än att jag tvättar och håller rent såret. Det går då över av sig själv även om det tar längre tid.

//SKrutt

Liknande trådar

Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 972
Senast: Bluefish
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 971
Senast: Egonson_
·
Hästvård Foderhästen kom in och var blockhalt i går kväll :(, så nu är alla hästarna halta :banghead:. Fick en tid först om 6 dagar vilket iofs...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 796
Senast: EmmaW
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 427

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka