Halt häst igen...

Har du påtalat för klinikerna du ringt hur pass illa det är?
När min blev blockhalt så sa de att bara var att komma direkt på morgonen dagen efter. Och tur var det iom att det var en fraktur.
Är det akut så brukar de ta emot oavsett. Åk annars till en klinik som har akutmottagning, bara att förvarna att man kommer.

Tycker inte att man måste dra allt till sin spets. Om hästen var akut sjuk hade nog ts tagit ledigt från jobbet och åkt direkt med lånade pengar. Nu är det en halt häst vi pratar om och har hon pratat med klinik och de bedömer att hon kan komma med hästen om 6 dagar så är det inte ett djurskyddsärende för att hon väljer att göra så. I första hand gör man det som är rimligt. Jag menar, om hästen står med ett brutet ben och ingen klinik tar emot, då avlivar man på plats. Men nu är det en häst med en hälta och inget tyder på att det är akutare än så enligt ts.

Dock tycker man att kliniken kunde ha talat om för ts hur hon ska vårda hästen under tiden fram till klinikbesöket. Jag hade ringt dem och frågat helt enkelt.

Tycker inte att man måste dra allt till sin spets. Om hästen var akut sjuk hade nog ts tagit ledigt från jobbet och åkt direkt med lånade pengar. Nu är det en halt häst vi pratar om och har hon pratat med klinik och de bedömer att hon kan komma med hästen om 6 dagar så är det inte ett djurskyddsärende för att hon väljer att göra så. I första hand gör man det som är rimligt. Jag menar, om hästen står med ett brutet ben och ingen klinik tar emot, då avlivar man på plats. Men nu är det en häst med en hälta och inget tyder på att det är akutare än så enligt ts.

Dock tycker man att kliniken kunde ha talat om för ts hur hon ska vårda hästen under tiden fram till klinikbesöket. Jag hade ringt dem och frågat helt enkelt.
Blockhalt innebär att hästen inte stödjer på benet. Det enda rimliga är att kontakta veterinär och då i första hand försöka få ut en, att den har ont säger ju säg självt. Man funderar på om man kan ge metacam som man har hemma. Om man då lägger upp en tråd på bulefalos och skrivet att hästen inte får träffa en veterinär förens om 6 dagar och frågar om man kan ge smärtstillande utan veterinärens inrådan så tycker jag att det känns tryggt ändå att de svar man får är just att se till att hästen får träffa en veterinär. Snabbare än om 6 dagar. Är hästen frisk dan efter, ja då var det väl bra då.
Alla på bukefalos vet ju bara det TS berättar och få är ju veterinärer. Vi vet inte hur mycket kunskap ts har. Att ts var i kontakt med en vet från början var ju jättebra, men tydligen var inte kontakten tillräcklig då hon frågar här om hon kan ge metacam.
Det kommer ju massor av såna här frågor ang vård inväntar på veterinärbesök. Men få av hästarna bedöms som blockhalta, man får ut dem i en sjukhage tex. Men fortsatt tycker jag det enda rätta att råda många gånger är: vad säger din veterinär och hur snart kan du träffa denne?

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
478
Senast: Grazing
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
942
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 775
Senast: Jamtland
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama