Halt häst igen...

Hur hade du gjort om något ännu allvarligare hade hänt? Vad har du för buffert/backup?
Har man tagit beslutet att ha djur har man ju tagit på sig ansvaret att de ska få akut vård om det behövs.

Kan inte ta ut gamla hästen utanför stallet utan att foderhästen börjar snurra i boxen.

Hörby distriktarna har jag inte gärna ut tyvärr.
Dåliga erfarenheter.

Och med dålig ekonomi så menar jag dålig... har 4" kvar denna månaden.. Så kör hellre till klinik med all utrustning på plats än tar ut random distriktare och får betala extra för utkörning och extra för röntgen..

Om hästen är blockhalt = står på treben i box. Hur hade du tänkt lasta och köra den till klinik??? Har du läst djurskyddslagen? Finns även några några meningar ang transport av häst.
Hemma veterinär som kan hjälpa till att undersöka först och ev ge remiss till klinik och se till att hästen ex får rätt sorts bandage gör att klara resan till klinik om det behovet finns.
Man ger inte medicin utan veterinär ordination. Om hästen medicineras kan det göra att hästen belastar något som inte ska belastas.
O man väntar inte i 6 dagar om hästen är blockhalt med att få den undersökt. Sen om du har lite pengar har hästen rätt till vård. Vad gör du om hästen blir ståede på kliniken några nätter nån vecka? Då kan du inte lösa ut hästen.

Min ekonomi var ok fram tills nu, det var dock inte väntat att gamla hästen skulle få lymfangit och behöva flera penicilin och kortison kurer, eller att hö och halmbönderna äntligen beslöt sig för att vilja ha betalt, eller att den nya arbetsgivaren skulle dra ner på mina timmar så jag har 20% mindre lön = sparkontot och lönen försvann direkt.

Förlåt men jag är verkligen inte den som drar ut på veterinär besök eller förminskar skador för att jag är snål. Men jag måste för f kunna ha råd att ta mig till jobb resten av månaden och äta varannan dag även efter detta klinik besöket. Så jag försöker allt jag kan med att hitta lösningar för hästarna.
Jag bad om tips för att jag såklart mår skitdåligt över att ha hamnat i en tight situation där inget av vad jag kom att tänka på för lösningar just då verkade funka.

Jag gör vad jag kan med att ordna klinik tid och specificerade det redan i första inlägget, lika så att jag skulle rådfråga vet om vad jag bör göra medans vi väntar.

Har du hämtat hö o halm får du lägga undan de pengarna tills de vill ta betalt. Det är enkel matte i min värd. De pengarna ska finnas innan man hämtar hem hö o strö.
Jag har låg inkomst men måste ha en buffert i fall hästarna behöver vet vård. Vår veterinärklinik tar bara kontant/ kort betaling ingen faktura möjlighet.
Ja jag äter inte dyrt o i bland får det det bli ändå billigare mat till mig. Men o avsett din ekonomiska situation ska hästarna ha vård vid behov. Kanske dags att lämna till baka foderhästen? Det kostar att ha fler hästar. Kanske ha en inhyrd i stället så din ga häst inte står själv.

Hästen belastar och går hyffsat nu, har klämt efter böld, ingen värme i hovarna. Är knäet som är svullet och det är böjbart utan att hästen reagerar ngt, bara att hon inte vill sträcka ut fullt. Senan är relativt torr och ingen svullnad kring kotan mer än vad som kan anses normalt iom knäet.

Så misstänker inte hovböld eller fång, haft flera hovbölder på denna och såhär har hon inte reagerat på ngn.
Inget mugg, sår eller sånt på benet heller.

Dvs jag misstänker inte att det är en akut hälta eller benbrott, och hästen är inte blockhalt längre. Håller henne i Boxvila och boxhage tills vi får tid hos vet.

Hästen belastar och går hyffsat nu, har klämt efter böld, ingen värme i hovarna. Är knäet som är svullet och det är böjbart utan att hästen reagerar ngt, bara att hon inte vill sträcka ut fullt. Senan är relativt torr och ingen svullnad kring kotan mer än vad som kan anses normalt iom knäet.

Så misstänker inte hovböld eller fång, haft flera hovbölder på denna och såhär har hon inte reagerat på ngn.

Dvs jag misstänker inte att det är en akut hälta eller benbrott, och hästen är inte blockhalt längre. Håller henne i Boxvila och boxhage tills vi får tid hos vet.

Fast en smäll i knäet, om det är det du misstänker, kan vara riktigt allvarligt! Jag har fått pensionera två bra tävlingshästar pga artroser i framknä till följd av sparkskador. Och de var inte så halta som din var i början...

Så personligen skulle jag inte våga avvakta. Foderhästens ägare kanske kan låna dig pengar till veterinär?

Mitt tips är att skaffa ett kreditkort. Om du har Agria som försäkringsbolag till nått djur, så kan du få via dom. Då kostar inte kortet nått så länge man inte utnyttjar det. Finns säkert andra med samma möjlighet. Jäkla skönt att ha i akuta situationer. Jag har helt slutat direktreglera och tar det kontant, spår många sköna hundralappar på att reglera själv.

Men har du pratat med ägaren?

Mitt tips är att skaffa ett kreditkort. Om du har Agria som försäkringsbolag till nått djur, så kan du få via dom. Då kostar inte kortet nått så länge man inte utnyttjar det. Finns säkert andra med samma möjlighet. Jäkla skönt att ha i akuta situationer. Jag har helt slutat direktreglera och tar det kontant, spår många sköna hundralappar på att reglera själv.

Man behöver inte ha Agria som försäkringsbolag för att få Agriakortet. Det är Wasakredit. Så har du inga anmärkningar och har bott minst tre år i Sverige får du söka :) Går att göra via internet eller anslutna veterinärkliniker.
Agriakortet är räntefritt upp till 12 månader, och kan även användas till att betala andra saker med.

// Jobbar på veterinärklinik som är ansluten till kortet

Vilken skitsits. Verkligen. :down:
Jag hade nog ringt till klinken igen och legat på faktiskt för att få en tid lite snabbare om möjligt eller varför denna väntetid? Ang ekonomin så finns det många vägar att gå om det kniper. (Jag vet alltför väl sen förra året).
Som några skriver så borde ägaren informeras. Lån går att ta, alternativt kan man ta besök på faktura och i många fall få dela upp betalningen. Jag förstår din sits om distriktarna. Det finns egentligen inget dom kan göra mer än att lägga en remiss och skicka akut till klink. Klinken har du ju redan informerat om läget och dom anser tydligen att det inte är akut pga att du inte fått en akuttid. Metacam är ju inget vidare att ta till även om jag förstår sin tanke där. Den kan ju mörka en allvarligare skada och man vill inte att dom rör sig för mycket om dom har frakturer och dom vill helst att man haft dom fria från metacam i några dagar innan klinkbesök för att göra en korrekt bedömning. Ang röntgen så görs den ju helst inte direkt när skadan uppstått eftersom färska frakturer är svåra att se. Jag fick själv vänta i 7 dagar innan dom ville röntga en ev fraktur på min ponny. Kanske är det därför du får vänta?
Som sagt en riktig skitsits du hamnat i! Ta en dag i taget och på den som vägrar röra sig utan sällskap så är det bara att sätta igång och träna helt krasst på att gå utan sällskap även om det är jävligt. Prio ett måste vara att hålla den skadade lugn nu.
Fortsätt gärna uppdatera så jag vet hur det går! Håller tummarna för er :heart

Man behöver inte ha Agria som försäkringsbolag för att få Agriakortet. Det är Wasakredit. Så har du inga anmärkningar och har bott minst tre år i Sverige får du söka :) Går att göra via internet eller anslutna veterinärkliniker.
Agriakortet är räntefritt upp till 12 månader, och kan även användas till att betala andra saker med.

// Jobbar på veterinärklinik som är ansluten till kortet

Men är kortavgiften gratis då? Den är väl inte direkt stor iofs.

Men är kortavgiften gratis då? Den är väl inte direkt stor iofs.

Från https://www.agria.se/agriakortet/#villkor

Årsavgiften är gratis första året, därefter 195 kronor.
Som Agriakund får du tillbaka årsavgiften på din försäkring efter att du aviseras från kortutgivaren av Agriakortet (Wasa Kredit). När du betalat årsavgiften får du som har en gällande försäkring hos Agria Djurförsäkring tillbaka din årsavgift (195kr) på nästa betalning av din försäkring.

Agriakortet erbjuder noll procent ränta utan administrativ avgift i upp till 58 dagar. Utnyttjad kredit återbetalas genom månatliga delbetalningar om 1/36-del av vid var tid utestående skuld, dock lägst 50 kr, samt ränta och avgifter. Betalning ska vara Agriakortet/Wasa Kredit AB tillhanda senast per förfallodagen.

Effektiv ränta vid kreditbelopp 30 000 kr, återbetalningstid 12 månader, räntefri period om 30 dagar och därefter årsränta 14,85 procent, årsavgift 195 kronor och administrativ avgift efter räntefri period 45 kronor är 17,87 procent. Sammanlagt belopp att betala blir i exemplet 32 761 kronor.

@Buck det är ju bra att hästen över senaste dygnet blivit så mycket bättre och nu funkar att röra sig/gå ut i sjukhage pga den andra hästen som måste röra sig och ingen kan vara själv osv.

Faktum kvarstår att du inte kan ha hästar om du inte har råd att ta ut veterinär i akutfall .
Jag tycker din tråd är väldigt bekymmersam utifrån det och att du motiverar svar du fått med att ”du har bara 4000 och måste äta varannan dag” osv .

Om det är så har du inte möjlighet att hålla hästarna du har på ett sätt som är enligt djurskydd .

Även utifrån dig själv känns det inte humant eller hållbart heller att ha sån ekonomi pga att man har två hästar som kräver pengar utifrån skador och då räknar att man kan äta varannan dag :cry:

. Metacam är ju inget vidare att ta till även om jag förstår sin tanke där. Den kan ju mörka en allvarligare skada och man vill inte att dom rör sig för mycket om dom har frakturer och dom vill helst att man haft dom fria från metacam i några dagar innan klinkbesök för att göra en korrekt bedömning. Ang röntgen så görs den ju helst inte direkt när skadan uppstått eftersom färska frakturer är svåra att se. Jag fick själv vänta i 7 dagar innan dom ville röntga en ev fraktur på min ponny. Kanske är det därför du får vänta?
Som sagt en riktig skitsits du hamnat i! Ta en dag i taget och på den som vägrar röra sig utan sällskap så är det bara att sätta igång och träna helt krasst på att gå utan sällskap även om det är jävligt. Prio ett måste vara att hålla den skadade lugn nu.
Fortsätt gärna uppdatera så jag vet hur det går! Håller tummarna för er :heart

Nej ingen får ordination på telefon att vänta om man verkligen bedömer att man behöver konsultera vet.
Från https://www.agria.se/agriakortet/#villkor

Årsavgiften är gratis första året, därefter 195 kronor.
Som Agriakund får du tillbaka årsavgiften på din försäkring efter att du aviseras från kortutgivaren av Agriakortet (Wasa Kredit). När du betalat årsavgiften får du som har en gällande försäkring hos Agria Djurförsäkring tillbaka din årsavgift (195kr) på nästa betalning av din försäkring.

Agriakortet erbjuder noll procent ränta utan administrativ avgift i upp till 58 dagar. Utnyttjad kredit återbetalas genom månatliga delbetalningar om 1/36-del av vid var tid utestående skuld, dock lägst 50 kr, samt ränta och avgifter. Betalning ska vara Agriakortet/Wasa Kredit AB tillhanda senast per förfallodagen.

Effektiv ränta vid kreditbelopp 30 000 kr, återbetalningstid 12 månader, räntefri period om 30 dagar och därefter årsränta 14,85 procent, årsavgift 195 kronor och administrativ avgift efter räntefri period 45 kronor är 17,87 procent. Sammanlagt belopp att betala blir i exemplet 32 761 kronor.

Alltså herre vilket skämt ang sälj ”knepen/argument” .

Nej ingen får ordination på telefon att vänta om man verkligen bedömer att man behöver konsultera vet.
.

Men alltså jo det kan hända. I alla fall om det gäller röntgen. Det var ju precis det som hände mig men nu var min inte heller blockhalt och inte kunde stå på benet.
Och om du läser i början så ser du att jag hade i det här läget ringt igen och jagat på klinken.

Men alltså jo det kan hända. I alla fall om det gäller röntgen. Det var ju precis det som hände mig men nu var min inte heller blockhalt och inte kunde stå på benet.
Och om du läser i början så ser du att jag hade i det här läget ringt igen och jagat på klinken.

Nu blir det nog godtyckligt och kanske inte så relevant i tråden osv vad du har för erf /tolkar att det är relevant tänker jag .

Jag har självklart kontakt med ägaren och jagar kliniker, ingen som har en lämplig tid. kan tyvärr inte åka iväg på stuts om en tid dyker upp med väldigt kort varsel.

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
478
Senast: Grazing
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
942
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 775
Senast: Jamtland
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama