lymfangit - alternativ till alsolsprit/jodopax?

lewellyn

Trådstartare
ja som rubriken lyder, vad finns det för alternativ till alsolsprit eller jodopax när man ska lägga omslag på lymfangit-ben?

Apoteket har stängt i två dagar, och jag har bara jodopax-gel hemma, igen flytande... jag vill ju lägga omslagen från och med nu givetvis men vad finns det jag kan använda som länge? Finns det nåt alternativ? Kan jag späda ut jodopax-gelen med vatten och få samma effekt? Koksaltlösning?

Eller ska jag bara kyla med vattenslang och se till att hålla rent?

Jag har givetvis pratat med veterinären. Hästen har inte feber, ingen allmänpåverkan osv så hon tyckte inte det var aktuellt med pencillin eller liknande så länge han inte blir sämre, utan jag ska höra av mig om en vecka igen (givetvis tidigare om han blir sämre) De har dock inte telefon tid nu så jag kan inte ringa och kolla med dem...

Senast ändrad:
Sv: lymfangit - alternativ till alsolsprit/jodopax?

Skulle se till att kyla, tvätta med koksaltlösning och hålla såret rent.

Liknande trådar

Hoppning Hej och hå, hur ska detta gå. Som rubriken lyder; den här dressyrryttaren ska börja hopptävla igen! Min B2 (Barcino QRE) har jag/vi...
Svar
4
· Visningar
1 840
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 617
Senast: MiaMia
·
Hästvård Igår e.m. när jag tog in min häst var hon tjock som vedträn i alla fyra ben. Temp 37,5, ingen hälta eller synbar stelhet. Hon har vad...
Svar
6
· Visningar
3 271
Senast: Zipp2010
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 496

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat