Lyfter på benet o pissar inomhus

K

Knubby

Nu är det så att mina icke längre valpar har under hela deras valptid pissat/bajsat inomhus lite grand av misstag. detta beteende slutade dock under en period precis innan dom hamnade i puberteten.... efter puberteten nån gång så började den ena pissa på saker som ser ut som stolpar inomhus och han lyfter på ena benet (pojkar)...

den andra sköter sig perfekt, utan det är den ena. vi förstår inte varför, o framförallt hur får man honom att sluta? problemet är ju att vi lyckas alltid att missa när han gör det så då känns det onödigt att skälla på honom för han kommer ändå inte förstå...
så hur får jag honom att sluta?

P.S han går INTE o småskvätter som andra hundar kan göra utan det är ganska mkt piss som kommer ut när han väl gör det...

Sv: Lyfter på benet o pissar inomhus

Inträffar detta när han måste hålla sig 8 timmar i stöten, eller gör han det äve om han är nyrastad och ni är hemma också?

nej detta kan hända när som helst, även efter en promenad.
som mest händer det under natten tror jag trots att jag tar ut dom på kissrunda precis innan läggdags...

jag menar dom sover normalt sett "vad jag vet" med oss under dessa 8 timmar men att dom vaknar o har kiss paus mitt i natten o oftast blir denna kiss på ett bordsben, soffa etc...

Har dom kissat och bajsat inomhus på det viset, har dom inte tränats ordentligt i rumsrenhet! Som små valpar måste dom ut en gång i kvarten eller en gång var tjugonde minut. Även då kan det bli pölar inomhus. Varje gång dom sovit och vaknat, ätit, lekt etc ska dom ut. Det blir ett otroligt rännande och bor man i lägenhet blir det jobbigt, men så är det. Börja om från början och träna rumsrenhet! Köp en bra bok, tillexempel Charlotte Swansteins "Hundens första år" m fl och läs på!
Bestraffningar leder knappast särskilt långt. Hunden ska inte bestraffas för att den bajsar eller kissar, men belönas när den gör sina behov ute! Kommer det LÅNGA kissmängder är den ju helt klart nödig och skulle fått komma ut för länge sedan! En liten valp kan inte kontrollera sin blåsa och tarm, men det kan en ettårig hund! Dina hundar har alltså inte fått helt klart för sig att man inte gör sina behov hemma i lyan!
Låna lite vettiga hundböcker och läs på! Jag ser du har en annan tråd härinne med problem ...
Lycka till! Ta itu med detta genast! Med vettig information kommer en helt ny värld att öppna sig, med möjligheter, inte problem! :)

Detta låter nog väldigt hårt, men jag tror att i princip alla dina problem med dina hndar grundar sig i att de är understimulerade och ensamma för mycket, och att du inte har kunskap och tid nog att ha dem.

Antingen måste du skaffa hjälp och mer hundkunskap (kurser, böcker mm) OCH MYCKET mer tid att lägga på dem - inte minst var för sig, eller så får du omplacera eller avliva. Varken du eller hundarna trivs ju uppenbarligen som det är nu.

Läste ditt andra inlägg, och tyckte det var gulligt och godhjärtat av dig att ta emot dem, MEN tyvärr kräver två hundar ENORMT mycket mer än vad t ex två katter gör. Två katter skulle du säkerligen kunna ha med det liv du lever (tid till aktivering, arbetstider etc), men två hundar blir, som du ju märkt, övermäktigt.

Lider med dig och hoppas du hittar en lösning, men det måste vara en MARKANT förändring - en extra kisskvart om dagen räcker nog inte...

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 730
Senast: fixi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 700
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 079
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Jag har skrivit om den här hunden tidigare, en hund som alltid haft lätt till bett, ända sedan valptiden. Det har blivit lite bättre med...
Svar
11
· Visningar
2 079
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tvillingar!?
  • Skottlossning på skola
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur