Lyfter huvudet i alla gångarter

Sv: Lyfter huvudet i alla gångarter

du har fått m¨ånga bra svar, jag ska dock ge dej rådet att börja med att skynda långsamt....att rida på volt, öppna, sluta mm är ju bra övningar men först måste ju hästen lära sej att ge efter. anske har din häst också svårt att balansera sej och slappna av så du får börja från början. Att rida sin häst korrekt böjd på en volt i skritt är inte så himla lätt som många tror. Jag vill därför beskriva en övning som är förberedande för voltarbete. Att rida en stel och spänd häst korrekt på en volt är i prncip dömt att misslyckas, här är en övning som är innan volt,,,

med one rain stop antar jag att du menar att hästen böjer sej och tuchar sadeln med nosen...det är ju en bra första övning för att ge efter men foretsätt sen så här,

Börja först från backen att låta hästen ge efter i nacken utan att böja halsen (stilla stående)alltså krama ena tygeln och ge efter när hästen gör detta, träna år båda håll, Sluta när hästen förstår. Upprepa detta några gånger och några dagar tills det funkar.

Gör sedan samma sak uppsutten (stilla stående) korrigera med skänklar och sits om den börjar flytta sej. Öva korta stunder sluta medan det funkar.

När hästen har förstått ställning i nacken kan du fortsätt med fyrkanten som jag kallar den.

du rider på rakt spår några steg i skritt, gör sedan halt, ge signalen att den ska ge efter på innertygeln (samma övning som ovan-stilla stående)när den står där med eftergiven innertygel, så flyttar du hästen runt hörnet (den ska gå framåt inte göra vändning på framdelen)genom ytterskänkel och genom att krama yttertygeln, innerskänkeln böjer hästen på insidan, målet är att innertygeln ska vara helt slak, men eventuellt får du påminna genom att krama den om hästen rakställer sej igen.

sedan rider du rakt några metr igen, gör halt gör om samma procedur osv. Detta lär din hästoch dej att rida för ytterhjälper och är förberedande för arbete på volt. Du kommer alltså att rida på en kvadrat.

När du har flytet fortsätter du att göra fyrkanten men utan halt i varje hörn, endast en halvhalt.

Det är viktigt att du går tillbaka i övningen om det slutar fungera.

så småningom kan du börja rida på en volt med i princip samma hjäper men då ska hästen vara böjd i hela kroppen.

Jag tycker att fyrkanten är lagom övning där manhinner med både som häst och ryttare och lär sej att inte hänga i innnertygeln.

Lycka till!

:crazy:
Min islandshäst Snillingur är en 10 årig 5-gångare och är inte så väl tränad. Han grisepassar mest men har tränat på traven så den är okej iaf. Men jag får inte han o böja på sig. så fort jag kortar upp tyglarna lyfter han på huvudet.

Han funkar att ge efter i rein stop. Men snälla har ni något tips??:bow:

Vet inte hur jag ska träna upp det. :confused::confused:

Att få en häst att böja på nacken genom att korta tyglarna är inte något att eftersträva. Det din häst behöver är att lära sig att bära upp sig själv och sin ryttare korrekt. Han behöver stärka sin överlinje, bli böjlig i sidorna (grisepassare är ofta stela i sidorna och muskelmässigt ojämna i bakbenen), stärka sin bakdel och hitta sin balans. Det är inget man gör på en handvändning, utan kräver en långsiktig och målmedveten, allsidig träning. Kolla in tråden "jag ger snart upp..." där har jag gett Gauti en del tips som du kanske också kan använda dig av.

Lycka till.

//Julia

Jag har fått reda på problemet nu. Han har fått massage några gånger nu o ska se till att han får de vidare, vi trodde först han var stel i nacken men de va i bakdelen han va stel de märkte massörskan först. Så nu går han jätte bra de är den där bakdelen som har stört han i alla dessa år.

Så på tisdag ska jag börja rida för en jätte duktig islands inskrutör;)
Så vi ska se om vi hittar tölten i han. :D

Tack så mkt för hjälpen:):D

Jag har fått reda på problemet nu. Han har fått massage några gånger nu o ska se till att han får de vidare, vi trodde först han var stel i nacken men de va i bakdelen han va stel de märkte massörskan först. Så nu går han jätte bra de är den där bakdelen som har stört han i alla dessa år.

Så på tisdag ska jag börja rida för en jätte duktig islands inskrutör;)
Så vi ska se om vi hittar tölten i han. :D

Tack så mkt för hjälpen:):D

Vad skönt att ni har hittat problemet! Nu får du fortsätta och träna och kämpa vidare så ska det säkert gå jättebra :) Lycka till!

Det där ska jag testa! verkar vara ett bra sätt. Min häst her också upp huvudet, mer än gärna :smirk: Tänderna är kollade, så det är inte något sånt det beror på.

Ta dit en som kan massera din häst. de hjälper. Bara för snilligur drog upp huvet berodde på att han hade för mkt spänningar i sina bakdelsmuskler

Ta dit en som kan massera din häst. de hjälper. Bara för snilligur drog upp huvet berodde på att han hade för mkt spänningar i sina bakdelsmuskler

Ja, ska se om jag ska göra det :) Tror det skulle vara bra, alltid bra med lite massage och mjuka upp kroppen

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 558
Senast: Fiorano
·
Träning Nu behöver jag skriva av mig och kanske få lite input, för jag känner att jag bryter ihop och ger upp snart. Lång historia kort, jag...
Svar
17
· Visningar
2 448
Hundträning Hej! Här kommer ännu en tråd om ensamhetsträning :angel: Har en snart 6 månader gammal valp av vallhundsras som jag ensamhetstränar för...
Svar
14
· Visningar
3 436
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 341

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka