Lyfter benet

Bejbie

Trådstartare
Min förra häst lyfte ALLTID h.f ben när han åt sitt krafftfoder.
Varför gör de så?:p
Bara konstig vana? :confused:

(

Sv: Lyfter benet

Har ett sto hemma som också gör så, undrar också varför...

Min ena lyfter alltid vänster fram. :D
Gärna jättehögt och står med det uppe medan han äter.
Förr kunde han göra det när han stod i sommarhagen och betade högt gräs
också men det verkar han ha slutat med nu. :)

Jag anar att det beror på det. ;)
Det är mest på morgon och kvällsfodringen som benet åker upp.
Då får han betfor vilket är en storfavorit. :d
På em fodringen är han mycket lugnare med bara lite fuktig kornkross och ett par morötter i krubban.

Min häst har under större del av sitt 3 åriga liv gått på lösdrift där jag matat honom i hink - som han alltid välte med höger framben och stod och grävde i.

Nu är han ställd på box och tyckte det va väldans knasigt att inte kunna gräva i sin hink (läs krubba..).
Så nu står han och gräver i luften under krubban, medan han äter...

:grin:

Min ena häst gör så. Han lyfter växelvis frambenen och står med dem uppe i luften under hela tiden han äter.
Jag tolkar det som att han "vill ha" helt enkelt. Det är precis så han gör när han vet han är på g att få mat eller om han hör att det prasslas i morotspåsen tex.
Själv är jag bara orolig att han ska fastna i bukgjorden på täcket för så högt lyfter han in sitt ben under magen. ;)

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 873
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 694
Senast: Oknytt
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
381
Senast: Redfox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama