Lyfta när man är gravid

Adnoel

Trådstartare
Det här med att lyfta när man är gravid... Hur tänker ni runt det? Till mig sa alltid BM (första graviditeten) att man kunde lyfta om det kändes ok. Men jag minns att de ggr jag faktiskt fick molande värk (inte jätteont men obehagligt och spänt) då fick jag det efter, inte medan jag lyfte, hur ska man då veta innan vad som "känns ok"? Nu tänker jag inte främst på vad som är obehagligt för en själv utan vad som skulle vara farligt för barnet.

Jag hade en lätt graviditet så jag skodde (snälla) hästar tills vecka 36. Men det måste väl bero väldigt mycket på individens graviditet tänker jag. Har man förvärkar eller blödningar håller man sig väl ganska lugn.

Jag hade ett ganska tungt jobb hela graviditeten och gick 10 dagar över tiden. Inga problem alls. Jag hörde alltså till den lyckliga skaran. Jag trodde jag skulle få tidigare, men icke.

Är nog sällan några risker för barnet och skulle en läkare se risker för barnet blir du sjukskriven.

Jag hade stora problem med lyft förra graviditeten då jag hade bäckensmärtor samt ont i ryggen. Jobbad inom vården och va dels sjukskriven v 14-22 och sen gick jag hem på havandeskapspenning sista 60 dagarna. Prata med bm eller läkare om du är orolig :)

Det här med att lyfta när man är gravid... Hur tänker ni runt det? Till mig sa alltid BM (första graviditeten) att man kunde lyfta om det kändes ok. Men jag minns att de ggr jag faktiskt fick molande värk (inte jätteont men obehagligt och spänt) då fick jag det efter, inte medan jag lyfte, hur ska man då veta innan vad som "känns ok"? Nu tänker jag inte främst på vad som är obehagligt för en själv utan vad som skulle vara farligt för barnet.

Det är i normala fall inte farligt för barnet att man lyfter - däremot så kan det vara skadligt för modern. På grund av alla hormoner i omlopp på blir leder mer instabila, varpå man ska undvika att lyfta med leder i ytterlägen (vilket man typ alltid ska göra, men det är värre när man är gravid). På grund av magen så förflyttas tyngdpunkten, vilket då gör det svårt att lyfta på rätt sätt (med ryggen, nära kroppen, ej vridet).
Så det är mer sådana grejer som är "farliga", men bara man är extra försiktig och tar hjälp när det inte känns bra så brukar det vara lugnt :) Vad som är rätt eller känns okej vet man bara själv, man känner vad man orkar med.

Jag jobbar som huvudskyddsombud för IF Metall på ett stort företag inom stålindustrin så det händer titt som tätt att jag gör riskanalyser och kollar på arbetsplatser till gravida kvinnor, och det är väldigt individuellt vad man orkar med fysiskt. Vissa kan jobba nästan hela graviditeten trots fysiska jobb medans andra går hem tidigt för att dom inte pallar med att stå böjda in i en maskin och byta verktyg, eller lyfta produkter t.ex. I de flesta fall hos oss handlar det dock om buller (skadligt för barnets hörsel fr.o.m v 24), kemikalier eller starka elektromagnetiska fält (induktionsvärmning), tunga lyft bedöms från fall till fall.

Det handlar väl om man har en kort livmodertapp också så man inte tar i så det blir risk att man 'tappar' barnet, är väl mest nåt gammalt trodde jag?

Jag bar iaf allt jag kände för och undvek väl bara att slita med 20 kg höbalar när jag ändå redan var tjock och tung på slutet. Är nog skillnad om man får sammandragningar och obehag.

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
793
Tjatter Jag fick en obehaglig känsla nu.. och eftersom jag i min behandling tänker att jag inte ska äta eller ha ångest utan istället prata med...
Svar
4
· Visningar
611
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
837
Senast: MML
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 175
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar