Lyfta hovar - skräckexempel

Sv: Lyfta hovar - skräckexempel

Så du tycker inte att man ska lära hästen det som ung? Självklart kan det hända olyckor. Men en helt grön unghäst ska man väl klara av att lära att lastas och köras på ett bra sätt.

Jag förstår ditt resonemang med att man inte ska göra samma "misstag" som du...
Hovslagaren gjorde fel - ja.

MEN, det du har gjort är nästan ännu! mer fel!
Att låta en häst gå overkad i 1½ år så den ser ut sådär, det är skamligt.
Det är DIN häst och DITT ansvar - alltså MÅSTE du se till så det kommer nån lösning på problemet.
Det ska inte behöva ta 1½ år för att verka en häst, då gör man ju fel,.
Även om den är misstänksam.

Varför i hela världen har ni inte bett ngn om hjälp?
Visst, det kanske kostar pengar, men det finns alltid nån därute som skulle klara av det problemet på ett par gånger (vissa till&med bara på EN gång)

Usch. Det enda egentliga misstaget du gjort i den här frågan, är att du själv inte tagit tag i problemet, eller löst det.!
Det finns tusen olika sätt att lösa saker på, varför gå den där extremt långa vägen så att hästen måste vanvårdas på det där sättet?

:(

ann80 skrev:
det finns hästar som inte går att varesej lasta eller köra i transport. Att döma alla som har en sån häst till att vara sämre eller olämpliga hästmänniskor är helt fel!:mad:

Man bör vänja en häst vid transporten.
Man är faktiskt ltie olämplig som hästägare om man inte kan lasta sin häst (om det inte är nått som har hänt, och man inte har kunnat lösa det ännu...)
Nångång kanske man "Måste" lasta hästen, och det är säkert inte kul att hålla på i flera timmar för att sen åka iväg, med en superstressad häst som står o e dönervös inne i transporten.

Eller hur anser du att man ska göra om man tvingas flytta?
Skjuta hästen?

Givetvis är det bästa att alla hästar går att lasta o jag håller med dej om att det ska tränas med unghästen, men ibland kan det som sagt hända tråkiga olyckor, en del även orsakade av andra trafikanter, som gör det mycket svårt/omöjligt att lasta o köra igen. Jättetråkigt:crazy:

Usch, vad hemskt! Stackars, stackars häst! Fy tusan för sådana människor. Hoppas han får tillbaka sitt förtroende för hovisar sen, stackarn...

Vita_N_6520 skrev:
Jag antar att du är en sån som inte kan lasta din häst?! :smirk:

Och jag antar att du är så bitter över ditt eget liv så du måste tycka och tänka om andra. :smirk:

*kl* Hu vad alla har åsikter och här kommer jag med min :)

Ysa: Tur att det gick bra tillslut. En hästs förtroende kan man bygga upp men det tar tid. Att förlora den går mycket snabbare och då kvittar det vilket kön hästen har. Måste ha varit jobbit med de hovarna.
Har själv en häst som aldrig blivit verkad när jag fick henne. Då var hon 7 år. Fick plegga henne i över två år (när hovis var där). Hon hade ingen balans och man fick inte ta henne på benen. Som tur var är hon en liten c ponny. Nu kan man verka utan medel men skulle ngt hända när hon verkas så.... Är det bara att börja om från början. Trist.

Du skrev att han var lite ovan vid hantering när du köpte honom? Ett större grattis till att det gått så bra som det har gjort ändå.

Till Tittilo och alla andra med liknande åsikter. Vet ni egentligen tillräckligt för att yttra så skarp kritik? intrycket jag får är Nej. Ni bara går på som ett ånglok om hur hon ska göra osv. utan riktig grund. Åsikter får man ha men man bör läsa igenom ordentligt och sälla ev frågor innan man kommer med så pass skarp kritik som ni har gjort. Det låter som ni står på hovis sida. (ej grundad på fakta ;) )

Om ni läser noga så har hon pratat med vet och hovisar. Då har hon iaf en aukt. åsikt om fallet.
// Cinta. erfarenhet av bångstyriga hästar av alla kön

Nej däremot tänker jag realistiskt.
Jag frågade henne om man måste skjuta hästen om man blir tvungen att flytta - hon svarade inte så då antog jag att hon inte kan lasta sina hästar.

För övrigt så tycker jag du kan sluta hoppa på folk hela tiden.
Man kan faktiskt vara lite trevlig!

Jag tänker på hästarna föäre mej själv, även om du kanske itne gör det?!

Senast ändrad:

Jag står inte mer på hovslagarens sida, men det är ägarens ansvar att se till att hästen inte lider - och när det är ett så syligt problem så måste man ju försöka hitta någon lösning.
Enligt mej så borde man ha hitta t flera lösningar på 1½år..

:(

Jag tänker inte diskutera med dej för jag tycker du beter dej väldigt barnsligt!
Ha det bra.

Vita_N_6520 skrev:
Jag tänker inte diskutera med dej för jag tycker du beter dej väldigt barnsligt!
Ha det bra.

Tålde du inte att jag ramla ned på din nivå?

Vill bara säga att det är en snygging till häst du har i alla fall!!! Är medryttare på en shirehäst och kan bara säga att de är underbara, vackra, mysiga, goa, envisa (ibland) och ganska kloka... Sedan är de ju så mysiga att rida - inte världens fartmaskin kanske och inte världens smidigaste heller men så otroligt charmiga på sitt sätt när de lufsar fram i blåbärsriset :) och ett par shire i galopp kan få det att låta som en liten jordbävning på den lilla skogsbilvägen där vi brukar rida :D :D :D

I morgon är det dags för mig att träffa min lillskrutta och jag längtar efter henne (ja hon är ett sto... fast jag gillar både valackar och hingstar också...)

Hur stor är han nu? 800 kg har du skrivit men vad har han för mankhöjd (såg ganska hög ut men det är ju svårt att säga när jag inte vet hur långa personerna på bilderna är...).

Måste ha varit supersöt som litet föl!!! Har du fler bilder så är det alltid kul att se...

Jag önskar dig all lycka till med hovslagare och med uppfödandet av din ännu ganska unga hingst! Lycka -till-kramar!!!

tittilo skrev:
Okej jag förstår.
Hantera din häst från början är det du menar eller?
Se till att den går att lasta, stå på gången m.m.
Får jag fråga varför du ska ha han som hingst när ni inte riktigt klarar av att hantera han som unghäst?

det var ju hovslagaren som var problemet :smirk:

Bra poäng. Man måste vara extremt noga att man de första åren har en duktig hovslagare. Min gamla häst fick stryk av hovslgaren när hon inte ville stå stilla, hon slog upp huvudet i en lampa så att panluggen lossnade(!) Jag köpte henne när hon var 9, och hon gick inte att sko utan lugnande, var helt vild. Men efter träning med hovslgare varje dag i 3 månader förstod hon att det inte var så himla farligt.

Jag har ett föl som nu är 6 månader, vi har från dag 2 lyft hovarna varje dag, och öven om hon för det mesta är en litet trotsmonster så står hon som en gammhäst när hovslagaren kommer och verkar.

Lyssna på hennes skräckexempel, börja inte kritisera och analysera henne utan var tacksam att hon ville dela med sig av sin historia- du kanske tänker två gånger innan du bokar ny hovslagare åt din lilla nästa gång!

Jo det vet jag väl.:mad:
Men tråden handlade ju om att man inte skulle göra samma misstag som hon. Eller?
Och då frågade ja vilket misstag?
Hovslagaren hade ju hon haft långt innan , och hon kunde ju inte veta att han skulle bete sig så korkat den här gången?
Så att hovis gjorde som han gjorde kunde väl inte hon veta i förväg?
Hon är väl ingen tankeläsare.
Så vad var hennes misstag då? Att inte förhöra hovisen innan och försäkra sig om att han skulle sköta sig ? Läs tråden så får du se att hon har svarat på min fråga.:idea: Och att det handlade om förtroende mellan häst och människa.

nope, går rätt o står stadigt. Vad det nu hade med detta att göra??:crazy: :confused: o ursäkta att jag inte svarade genast, men ibland har jag annat att göra än att svara på onödiga frågor...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 597
Senast: Shaggy
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 708
Senast: fixi
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
560
Senast: tara
·
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 887
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur