Lyfta hovar - skräckexempel

Sv: Lyfta hovar - skräckexempel

Jag hoppas det löser sig för dig iallafall.
Att du hittar en bra hovis och att hovarna aldrig mer får se ut sådär.

Allt har fungerat bra och gjorde också tills han frågade om jag hade kastrerat, efter det fungerade det inte längre och då var halva hästen färdig, idiothovis! Det har funkat med fullblodet fram till den dagen.

Men varför gav h*n sig på fullblodet (ja vet varför, men det är ju ingen hingst), det var därför jag undra om detta beteendet hade visat sig förut.

// Förresten var din hästs fina långa man? Du får säga till hagkompisen att ge f-n i den :D Jag antar med den manens utseende att det är en kompis som naggat den lite i kanten. ;)

Senast ändrad av en moderator:

[/QUOTE]Men hur hon ska göra i framtiden vet inte vi. Detta gällde en situation som unghäst, varför då dra in ev hingstighet? Och dessutom framtidens problem? Varför jämt utgå ifrån att alla hingstar blir monster.
Jag bara frågade henne.
Jag utgår inte alls från att alla hingstar är monster .Men jag anser i allafall att inte alla ska ha hingstar.Någon är på hugget tror jag .
Jag frågade henneför att jag ville veta inte dig .

när ni inte riktigt klarar av att hantera han som unghäst?

menar att klarar hon inte av han nu så ska hon kanske fundera på att kastrera honom

Ja, men då vill jag veta igen var ngnstans du läser att h*n inte klarar av sin häst pga hingstigheten. Innan händelsen beskriver h*n en typisk unghäst. Tyvärr är det så att icke hingstvana säger att typiska unghästbeetenden är av hingstkaraktär just för att det är lättare att skylla på könet och inte på hanteringen. Efter händelsen så utläser jag ff ingen hingstighet från inlägget, men däremot en häst som fått en hel del problem pga av en händelse som eg inte skulle ägt rum.

Någon är på hugget tror jag
Jag vet, men tycker att de översta citaten visar på okunskap eller på att ngn tyder bara det h*n vill tyda i inlägg.

Som svar till er båda.

Varför hovis gjorde så har jag ingen aning om men jag fick höra senare att han gjort liknande saker i andra stall samma månad. Förstår ingenting.

Lillen är idag trevlig att hantera, även när stoet brunstar. Han kan stå i gången även om han tycker att det är tråkigt. Problemen nu ligger i att han gör som han gjorde när han var 6 månader och slår fram benen eller tynger på en när man lyfter, men han är så pass stabil i psyket så att man kan säga till honom utan att han blir rädd.

Ang erfarenhet:
1 år som hästskötare på ridskola
knappt 1,5 år i fältävlansstall, 2 engelska fullblodshingstar och en halvblodshingst, 2-5 år i ålder.
1 säsong på Flyinge avdelning inkommande sto, ca 620 ston

Jag är inte helt vilse vad gäller hästar, men ingen blir fullärd någonsin.

Jag tänkte att någon kanske kunde lära sig av mina misstag så att detta aldrig någonsin händer igen någonstans:idea:

Tillägg:
Är inte manen fin?
De hade så roligt i hagen så jag hade inte hjärta att dela på dem. Det finns dessutom en regel i boxen som kliar så skönt när man fäller.

Jag har sagt det tidigare men det här är sista gången.

Det spelar ingen roll om det är ett sto eller hingst.

Klarar man inte av unghästen så ska man tänka 2 gånger.

Det har inget med att han är hingst nu.

Men en valack med dåliga erfarenheter är oftast lättare än en hingst med dåliga erfarenheter.

Jag bara frågade henne varför hon skulle behålla honom som hingst.

Jag har aldrig läst eller sagt att hon inte klarar av honom som hingst.
Jag säger att hon har problem med han som unghäst.
Vad DU hakar upp dig på hingstigheten.

Ysa skrev:
Jag tänkte att någon kanske kunde lära sig av mina misstag så att detta aldrig någonsin händer igen någonstans:idea:

:bow: Det är bra att saker och ting kommer fram och diskuters och ventileras.

Även om det blir stickspår ibland. ;)

Vad skönt att allt är bra. Jag tror nog du fixar allt.
Men får jag fråga iallafall varför du ska ha han som hingst? Gillar du hingstar mer eller är han blivande avelsmaterial? Vad är det för stam på han ?Hur gammal är han nu? Har du fler bilder?

Jag har sagt det tidigare men det här är sista gången.

Det spelar ingen roll om det är ett sto eller hingst. //Håller med
Klarar man inte av unghästen så ska man tänka 2 gånger. //Håller med
Det har inget med att han är hingst nu. //Instämmer

Men en valack med dåliga erfarenheter är oftast lättare än en hingst med dåliga erfarenheter. //Nej, och ska jag dra det till sin spets hävdar jag att det är tvärtom, men det utifrån min erfarenhet.

Jag bara frågade henne varför hon skulle behålla honom som hingst. //Ja det gjorde du med tillägget att h*n inte klarade av en unghäst. Men ff har du inte talat om var du läser att h*n inte klarar av en unghäst.

Jag har aldrig läst eller sagt att hon inte klarar av honom som hingst.
Jag säger att hon har problem med han som unghäst. //Om du missat det, är citaten i mina inlägg från dig, skrivna av dig. Det är dina åsikter/påståenden/frågor som du gjort.

Vad DU hakar upp dig på hingstigheten.// Ja, det gör jag pga dina uttalanden. Ville därför ha lite klarhet i vad du menade.

Jag gillar hingstar bättre också men huvudtanken är han ska bli godkänd hingst, hoppas jag, han ska få växa färdigt och sen får vi se. Vi hade först tänkt visa honom som treåring (han är 2,5 nu) men med dessa problem i bagaget så vill jag vänta tills han känns helt 100 stabil i psyket. Han har fortfarande lite problem med folk som tar på hans ben (främst män) så nu försöker jag få bekanta till att ställa upp och öva med honom. Det finns dessutom ingen poäng i att visa honom när han växer så att han inte kan gå på rak linje utan att snubbla över sig själv.

Han heter egentligen Herkules Balder, f -03
e: Toc Hill Sir Abraham 46870
u: Acle Divine Lady 146575, SE 29-98-0144
ue: Bodernog Master 46544

En bild till som är väldigt trevlig i färgen
Lillen 1 år gammal (på dagen) i sommarpäls tillsammans med min make.
skanna0002.jpg

Men en valack med dåliga erfarenheter är oftast lättare än en hingst med dåliga erfarenheter. //Nej, och ska jag dra det till sin spets hävdar jag att det är tvärtom, men det utifrån min erfarenhet.

Där har vi olika erfarenheter OKEJ

Jag bara frågade henne varför hon skulle behålla honom som hingst. //Ja det gjorde du med tillägget att h*n inte klarade av en unghäst. Men ff har du inte talat om var du läser att h*n inte klarar av en unghäst.

Jag har inte INTE LÄST det jag personligen , jagtycker inte det verkar som hon klarar en unghäst när den inte går att lasta utan droger,eller att det tar 1½ år att få den verkad.

Om du missat det är citaten i mina inlägg från dig, skrivna av dig. Det är dina åsikter/påståenden/frågor som du gjort.

Ja men jag vet inte hur du läser?

Ville därför ha lite klarhet i vad du menade.

Klarheten ligger väl i att vi har olika uppfattning om hur hingstar och vallacker blir efter olika erfarenheter.

Tycker det räcker nu.Jag har min uppfattning och du din och så lär det nog förbli.

Hade inte jag bott så långt bort hade jag gärna kommit och lyft lite hovar. Älskar stora, grova hästar med en massa massa. :D :love:

Härligt med valpiga hästar :angel: speciellt i den storleksodningen?

Fin är han iaf, men så är jag partisk. :)

Jätte fin är han .Jag gillar också hingstar bättre. Jag har också en Herkules häst.:)
Herkules Harleyqine 5 månaders Clydesdalehingst.

Där har vi olika erfarenheter OKEJ Det trodde jag att jag redan konstaterat i mitt svar?

Jag har inte INTE LÄST det jag personligen , jagtycker inte det verkar som hon klarar en unghäst när den inte går att lasta utan droger,eller att det tar 1½ år att få den verkad. Men missade du att det var pga händelsen som det inte gick att verka honom. Det har inget med unghästen som sådan att göra. Kunde lika gärna varit en stor häst ju. Vad det berott på kan endast Ysa veta.

Om du missat det är citaten i mina inlägg från dig, skrivna av dig. Det är dina åsikter/påståenden/frågor som du gjort.

Ja men jag vet inte hur du läser?Jag läste dessa citat rakt upp och ned.

Men klara hon inte av han nu som unghäst så KANSKE det blir värre senare när han blir mer hingstig

Får jag fråga varför du ska ha han som hingst när ni inte riktigt klarar av att hantera han som unghäst?

Jag menar att klarar hon inte av han nu så ska hon kanske fundera på att kastrera honom

Tre citat som drar likhet mellan unghäst och hingst och som dessutom antyder att hon inte klara av honom

Ville därför ha lite klarhet i vad du menade.

Klarheten ligger väl i att vi har olika uppfattning om hur hingstar och vallacker blir efter olika erfarenheter. Nej, låt valackerna vara. Har inget med med denna diskutionen att göra. Det ända jag ville ha reda på var du läste att hon inte klarade av sin unghäst, så jag bättre förstod de tre citaten, du skrivit här ovan.

Tycker det räcker nu.Jag har min uppfattning och du din och så lär det nog förbli. Det är inte din uppfattning jag vill ändra, jag vill nu veta vad du läste så jag förstår dig bättre.

Valpiga hästar i den här storleken är värdelöst. Jag vet inte hur många gånger han har slagit näsan i boxväggen, det borde göra ont eller:confused: .
Han är helt underbar min lilla älskling men ibland blir jag rädd när han och shettisen leker i hagen, han snubblar nämligen ganska ofta över shettisen (som byter hage när han blir trött på den stora klumpen:D )

Ysa skrev:
Lillen´s hovar ca 1,5 år efter händelsen och ca en månad innan nästa verkning.
2005-04-26084.jpg

Att Hovis har betett sig illa är inget tvivel om,men att du har låtit fötterna bli och se ut så här,är förjävligt!
:devil:
Det finns hjälp att få i form av veterinärer och lugnande såsom domesedan osv.
Har själv haft ett kallblod som varit omöjlig att lyfta på fötterna och det kostade massor av pengar att stämma träff med veterinär samtidigt som hovslagare,men pengar som ändå gjort att hästen ser fin ut i hovarna.

Dessutom undrar jag om en häst verkligen blir rädd av ett enda slag i ansiktet??

Ja det behöver inte vara en unghäst samma sak kan hända en vuxen häst men den blir inte könsmogen och blir större och kanske kaxigare.Jag menar att en unghäst KAN bli värre som hingst men BEHÖVER inte bli det . Enligt mina erfarenheter så KAN det bli så men inte alltid.
Jag tycker ibland det är lika med hundar , får man inte de lydiga som unghundar så kan det gå illa när de växer upp och blir könsmogna. Alla människor kan inte ha alla hundraser likaväl som jag tycker att alla människor inte kan ha alla kön eller hästraser.
Jag tycker hur som helst inte att en häst ska behöva gå med trasiga och ovårdade fötter i 1½ år unghäst eller inte .Nu är han ju en unghäst så då säger man ju det .

Sista komentaren blir att JAG tycker att en unghäst med dåliga erfarenheter KAN bli värre som hingst.Och att jag tycker de har hanterings svårigheter redan .

Men nu verkar väl allt gå bra så jag hoppas det löser sig med allt för dem . Nu tänker jag inte diskutera mer då jag inte kan få dig att förstå vad jag menar och det kanske är bådas fel?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 597
Senast: Shaggy
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 708
Senast: fixi
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
560
Senast: tara
·
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 887
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur