Lyfta hovar - skräckexempel

Sv: Lyfta hovar - skräckexempel

Läs tråden igen. Ingen poäng med lugnande om man sen inte kan lyfta hovarna för att han behöver dem för att stå på.

Då har den ju fått alldeles för mkt,allt går att lösa OM man vill

Måste bara lägga in att han ser helmysig ut:love: ! Lycka till i fortsättningen med honom!! :bump:

Det jag undrar över är varför det är 1 månad till nästa verkning på bilden?
Var det inte dags direkt?
Kan du inte själv klippa bort det värsta och raspa lite. Vad som helst är ju bättre än detta.

Men vänta nu.... fattar jag rätt om ni inte har verkat hovarna på 1, 5 år?!

Varför vänta SÅ länge bara för att hästen e rädd? Det finns lugnande medel + brems som någon skrev.

Jag kanske fattade fel?

:confused:

Lycka till med din jätte!!!

Snälla, PMa mig namnet på idiothovslagaren :bow: .

Könsdrift? Humör är nog eg mer vad som skiljer. Och ston har också humör, tycker ofta att ston är jobbigare att hantera än hingstar så snart ska man väl inte ha sto heller om man inte ska avla...

Som svar till alla er som anser att finns lugnande och brems.

Jag var i kontakt med ett flertal vet och hovslagare. Ingen av hovslagarna ville verka honom med lugnande i kroppen (eller brems) eftersom han är så stor och vinglig. Ingen ansåg sig vara kapabel att hantera honom då. Hade det "bara" varit att boka tid med vet och hovis samtidigt så hade det inte varit något problem. Alla veterinärer jag pratade med ansåg att det bästa var att lägga honom ner men ingen ville göra det.

Eftersom han bröt av hovväggen i kant med hoven och sedan inte flisade dem mer så bestämde vi (efter debatt med vet) att helt enkelt öva och öva och öva till det kunde komma ut en hovslagare och verka honom ordentligt. Hans hovar är bra idag och det är även hans ben.

På bilden hade det gått så fort framåt så att jag kunde boka tid med hovis. Jag kunde kratsa hovarna utan problem och vi hade även börjat raspa lite för att vänja honom vid det.

Jag säger det igen: Jag ville bara att andra skulle får möjligheten att lära sig av mina misstag så att detta inte händer igen för det här var inte lätt att ta sig ur, killen är ju ganska stor och har mycket vikt att sätta emot, vilket var det största problemet.

ann80: tack så mycket.

MVH Ysa

[/QUOTE]Jag säger det igen: Jag ville bara att andra skulle får möjligheten att lära sig av mina misstag så att detta inte händer igen för det här var inte lätt att ta sig ur, killen är ju ganska stor och har mycket vikt att sätta emot, vilket var det största problemet.
[/QUOTE]

Men jag kanske är helt korkad men jag fattar inte vad vi ska lära oss.
Vad var misstaget du gjorde? Välja fel hovslagare? Han hade du ju haft innan? Och hur kunde du då veta att ha skulle slå på hästen .Eller var det att du inte skulle ha köpt en sån häst? Förklara ditt misstag för mig.

När vi köpte Lillen så var han inte så mycket hanterad och han var från början ganska rädd för människor. I psyket är han en väldigt mjuk individ som vill ha stöd och vägledning i allt han gör och skulle det hända något så är han stor som en taxvalp och vill helst krypa ner i fickan.
Vi började lyfta hovarna precis som de hade gjort innan på honom och det fungerade fint. Efter ca 3 veckor så kunde vi lyfta, kratsa och raspa utan problem. En vecka senare så kom hovis första gången och det gick bra då. I samma veva får jag höra av en bekant som har hingst att det inte fungerade alls men jag brydde mig inte eftersom det alltid har fungerat hos mig så tyckte jag inte att det borde vara något problem nu heller.
Sen växte Lillen och blev VÄLDIGT obalanserad. Eftersom han lyfte snällt när jag bad honom men sedan tappade balansen så underhöll jag det men krävde inte att han skulle kunna hålla benet uppe någon längre stund.

När hovis kom (väldigt försenad) så var hästarna ganska irriterade och vi började med fullblodet, som hovis sen blev ovän med. Jag borde reagerat på hur han beteede sig även om han inte gick över gränsen då.

Jag infomerade hovis om situationen och det fungerade ända tills hovis fick reda på att Lillen fortfarande var hingst (vilket jag inte tycker spelar någon roll, häst som häst). Jag trodde dessutom att det skulle räcka med en tillsägelse till en vuxen man. Min bedömning ang hovis var alltså fullständigt fel och jag ångrar det djupt. Det var inte kul att komma till stallet,se de där hovarna och veta att jag inte kunde göra något precis då i den sekunden för att lösa problemet.

Mitt råd är att träna hästarna (stora som små) så att de aldrig blir rädda för någonting och alltid litar på er oavsett vad som händer dem och skulle någon så mycket som andas om att det skulle kunna vara problem med en person (hovis, vet etc.) så kolla upp det även om ni tror er känna personen i fråga, man kan ha fel.

MVH Ysa

Okej då fattar jag vad du menar.
Men ett oväntat slag i huvudet kan nog få vilken häst som helst att tappa förtroendet.Hur mycket man än har tränat.
Men skönt att det har löst sig nu.

Det blir ju i alla fall lite lättare att återställa förtroendet och det var väl fungerande från början, så långt hade vi tyvärr inte kommit.

Söt liten pojke du har skaffat dig:love:

MVH Ysa

tittilo skrev:
Men jag kanske är helt korkad men jag fattar inte vad vi ska lära oss.
Vad var misstaget du gjorde? Välja fel hovslagare? Han hade du ju haft innan? Och hur kunde du då veta att ha skulle slå på hästen .Eller var det att du inte skulle ha köpt en sån häst? Förklara ditt misstag för mig.

:rofl: Och jag skulle ff vilja ha förklarat för mig var någonstans du läst att Ysa inte klarar av att ha unghäst. Snälla låt mig inte behöva dra citaten igen. Jag vill nämligen oxå kunna se eller åtminstone ha möjligheten till att kunna se vad det var som fick dig att dra sådana slutsatser. :bow:

knapplån...
På den klinik jag arbetade kom det ofta hästar som sederades för att kunna skos. Det är inget nytt. Och aldrig har nån häst kommit in det här skicket. Att låta en hästs hovar växa på det här sättet för att på ett "mjukt" sätt få honom att överkomma sin fobi för hovslagare är ju hemskt. Det spelar ingen roll vad hästen fått gå igenom, en hästs hovar måste åtgärdas och då åker man till klinik eller tar ut en veterinär samtidigt som sin hovslagare. Visst man kan skylla på okunskap, man lär sig av sina misstag eller inte vara fulllärd, men nån måtta bör det vara. Det där är ju vansvård, och sen hur fin han är i sin päls och färg och blablabla är ganska oväsentligt.
Och att han är vinglig beror ju på att han inte balanserar upp då han ogillar att bli lyft. Men det är extremt mkt sällsynt att en häst faller på tex domosedan, dom blir som fastvuxna i golvet och hänger bara extremt med huvudet. Att en veterinär inte tog itu med problemet låter ju lika sjukt det... Det var ett sto som kom från polen, det bara inte gick o lyfta bak, hon stampa och var vinglig. Men efter 2 veckors träning kunde ägarinna sätta på bakbrodd...
Och tips om att hantera unga hästar... Det är väl givet? Och att han är hingst har ju ingen betydelse, det är bara människans fördomar och rädslor som ställer till bekymmer... På en hingststation kan man se ett ganska extremt hingstigt betende, men jag har bara träffat en hingst som man behövde vara två på för att leda fram till fantomen...
Tycker det är tråkigt att frångå sitt ansvar och skylla på andra när en sådan situation uppstått. Men Idag är han fint verkad och skodd, och man kan hoppas på att hans hovar inte givit honom alltför stora felställningar.

Jag har ju redan svarat på det.:crazy:
Jag läste i hennes inlägg att det inte går att lasta hästen i en transport. Och att det inte går att verka hästen på 1½år .
Det tycker jag räcker för att säga att hon inte klarar av hästen.

Det STÅR inte någonstans att hon inte klarar av den .

Men JAG tycker att hon inte gör det , då hon inte klarar av de sakerna.

Fattar du nu eller?

Nu tycker jag att jag har svarat på din fråga så det räcker.:p

Ja faktiskt så hade du svarat på det, och nästan likadant. :o och jag har har svarat på det, och gör det igen. :D

Men just de två grejerna tycker jag inte utser en människa till att inte ha unghäst. Transportvana är blaha blaha. Inget en häst måste kunna men är väldigt bra att kunna. Och inget som är specifikt för just unghästar. Finns gamla hästar som inte varit från gården under hela sitt liv, tranportvana eller inte.
Och 1½ år, det tycker jag gäller för alla hästmänniskor. Att sköter man inte sina åtaganden ska man inte skaffa dem. Stora som små, gamla som unga, människor som hästar. Därför har jag undvikit att tycka just i detta fallet. Fegis, Jaaaa!
Utöver det tycker jag det inte finns ngn okunskap i unghästhantering av det jag läst i denna tråd. Därför uttalar jag mig inte om varken det eller annat, för jag inte har alla fakta helt enkelt.

Håller med dig helt .
Men nu är det en unghäst vi pratar om och då säger man väl unghäst.
Du har hakat upp dig på benämningen alltså?

Hade hästen varit 15 år hade jag tyckt likadant men skrivit hingst (om han va det) eller vallack(om han va det).

Tycker iallafall att man ska uppfostra sina unghästar så att de klarar av att åka transport tex.Det är många som inte varit från gården precis som du säger.Men i det här fallet skulle det väl ha varit bra om den hade kunnat åka så hade den sluppit gå så i 1½år?

Jag vill att mina hästar ska kunna hanteras av alla och lastas av alla, och åka utan problem .Så att jag kan hjälpa dem på bästa sätt om något händer. Och det tycker jag att man börjar med som unghästar.

Men till ämnet det, var ju en unhäst vi pratade om . Tycker du man ska skriva häst om alla så det inte ska bli något tjafs om unhästar ,hingstar, ston.m.m?

Det var dina uttalande om att Ysa inte skulle ha en unghäst som hon tydligen inte klarade av. Och varför hon inte kastrerade en hingst som var hingstig som jag ville veta var du fått intrycket att säga som du gjorde. Du gjöt mer in i hennes inlägg än vad som stod där, tyckte jag. Efter lite tjafs så blev jag intresserad av vad verkligen ade läst, som jag kanske hade missat. Men nu förstår jag att du dömer hårdare än jag. För jag läser unghäst i hennes inlägg, och vägen är olika för oss att gå.

det finns hästar som inte går att varesej lasta eller köra i transport. Att döma alla som har en sån häst till att vara sämre eller olämpliga hästmänniskor är helt fel!:mad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 597
Senast: Shaggy
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 708
Senast: fixi
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
560
Senast: tara
·
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 887
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur