Lyfta frambenen så högt i tölt?

Z

Zab

En fråga; Hur får ni hästarna att lyfta frambenen så högt i tölten? Viktboots? Några speciella övningar? Eller gör de det av sig själva? (alla? De flesta? några?)

Är det inte ren tölt om inte frambenen lyfts så högt?

Ocjh så en fråga till; vad är ''vixlar''? :P

Sv: Lyfta frambenen så högt i tölt?

En ren tölt baseras bara på vilken takt hästen har men höga lyft är något som eftersträvas och därför har ju aveln gjort att de flesta hästar lyfter en del. Visst går det att framhäva aktionen en del med boots men för att hästen ska få en riktigt bra aktion så krävs det att den har det någorlunda medfött. :)

Vixling innebär att hästen går i grisepass och hamnar på framdelen såpass mycket att den trampar om och tar ett travsteg för att inte tappa balansen helt. Det brukar kännas som ett litet skutt.

Är det inte ren tölt om inte frambenen lyfts så högt?
Tölten är ren, när takten är jämnt fyrtaktig. Oberoende av hur mycket hästen lyfter på benen. Precis som skritt. Skillnaden är att i skritt har hästen två eller tre hovar i marken samtidigt, medan i tölt en eller två.

Eftersom det anses "fint" och "häftigt" och "tufft" med höga lyft fram, så vill man ha höga lyft fram.

Hur mycket hästen kan lyfta frambenen (som mest) beror till stor del på generna. Det är alltså medfött. Men för att hästen skall kunna lyfta maximalt på frambenen, så:
1) måste hästen bära sig ordentligt med bakdelen
2) och lyfta ryggen och framdelen (med bakdelen)
3) och vara lösgjord
4) dessutom får inte sadeln hindra bogbladets rörelser; den får mao inte ligga mot bogbladet

Sedan kan lyftet ännu lite förbättras genom att öka tyngden på framhovarna (tyngdboots), genom att ha längre tå på framhovarna och med andra tekniska attiraljer (träna med gummiband, men det är förbjudet)...

Tyngdboots används också för att lite fördröja frambenen och på det viset bättra på takten för en häst som är passtaktig. Fast här gäller det att i första hand se att hästen först bär sig ordentligt med bakdelen och är lösgjord...

Tyvärr händer det att folk bara stirrar på frambenen när det gäller lyft och glömmer hur viktigt det är att bakdelen jobbar ordentligt...

Nu anses det att ju högre lyft desto bättre... Jag tycker det borde finnas något "optimalt lyft" och det som går över det inte skulle anses bra. Och jag tycker att man ser onödigt mycket ned på hästar som inte har så mycket lyft, det finns fördelar med det också...

Ocjh så en fråga till; vad är ''vixlar''? :P
Vixling är ett taktfel. Kortfattat "trasslar" hästen ihop benen och reder ut det med ett litet hopp. Om jag kommer rätt ihåg händer följande: hästen blir mer och mer passtaktig och framtung och bestämmer sig för att byta till trav. Men nu är den framhov som är bakåt ivägen för den bakhov som skall komma fram, så hästen får "trixa" lite med fötterna för att komma till rätta med det...

De andra har svarat bra redan, men jag tänkte slänga in en jämförelse.

Tölten är som vilken annan gångart som helst- man kan jämföra en "vanlig" ridhästs trav med en tysk topphingsts trav. Båda travar- korrekt trav enligt konstens alla regler- men den ena är avlad och i många fall tränad för att visa den ultimata traven, därav de stora frambensrörelserna och det stora påskjutet.

Jag tycker inte man behöver ha något slags "optimalt lyft". Till syvende och sist sätter hästens natur stopp för hur mycket man kan lyfta på benen. Dessutom är det långt fler saker än lyft som premieras på tävlingsbanan, t.ex takt, tempo och form.
Men här finns såklart många åsikter. jag är dessutom tävlingsryttare och älskar hästar med stora, vackra gångarter, vilken ras de än är :)

Däremot tycker jag att man kan slopa viktboots helt på tävling (nu är det max 300 gr per fot som gäller), så inte viktbootstrenden också moderniseras och börjar eskalera (Jämför med vissa gångartshästar i USA, där rörelsen är alltifrån naturlig).

Att man i allmänhet ser ner på hästar med dålig gång, som grimur skriver, håller jag inte alls med om. Alla vill inte ha hästar som kan springa runt elit-tävlingar- så är det med alla raser. Alla hästtyper behövs, på sitt sätt, och en skogsmulle/familjehäst behöver verkligen inte lyfta på benen mer än nödvändigt.
Däremot är det ju självklart att man inte får några vidare poäng på tävling om man kommer ut med en häst som inte uppfyller gångartskraven, men det är ju något man får fundera på innan man köper häst.

På island har jag ridit många fantastiska hästar som "inte lyfter hovarna över sin egen skit":D. Underbara ridhästar som är klockrena i tölten i alla tempo. De skulle så klart aldrig få några bra poäng på en tävlingsbana, men det är dessa hästar som ofta är uthålligast och bäst till vardags/arbets ridningen.

Det är urhäftigt att flyga fram i ökad tölt på en häst med höga frambenslyft:laugh:

Men det är minst lika häftigt att tölta i en timme i sträck på varierat underlag, på en glad häst som bara "rullar på":love:

Olika hästar har ju olika stor talang för gångarterna, och rör sig förstås därför lite olika. Så man kan inte direkt träna fram någon jätteaktion på en häst som har låga lyft, men det kan alltid bli bättre.
Jag använder min "egen" häst Snudda som exempel. Hon har en ganska trevlig aktion och lyfter ganska bra, men det finns många hästar med större gång, så hon är inte någon utomjordinghäst med lyft upp till hakan. Men om hon började aktivera bakdelen mer, vinkla haserna och komma under sig med bakbenen så skulle framdelen automatiskt lyftas upp, manken skulle bli högre.
Då hamnar ju förstås frambenen högre upp över marken när hästen lyfter, även om hästen kanske inte direkt lyfter benen mer än den gjorde tidigare, men eftersom hela frampartiet har kommit upp så ser det ut som om hästen har högre aktion nu än när den gick mer på framdelen.
Det är det jag behöver göra med henne, få henne mer på bakdelen alltså.
Det finns en massa olika övningar för att träna fram detta, men framförallt handlar det om att hästen måste ha styrkan att orka gå så (det är jobbigt som bara den för en häst som inte är tränad till det).
Viktboots kan få hästen att lyfta bättre på hovarna, och jag brukar använda det till att få fram det där lilla extra ur aktionen. Men jag tror inte att det fungerar att sätta tunga boots på hästar med "dålig" aktion och sedan tro att dom ska kunna lyfta hur högt som helst. Det handlar om själva träningen, inte utrustningen! Viktboots är bara ett hjälpmedel.
Och sen måste ju hästen förstås ha en naturlig talang för att den ska kunna lyfta högt på fossingarna. Det är väldigt svårt att gå in och ändra mycket i en hästs rörelsemönster, men lite kan man förstås förändra, genom träning och åter träning!
Tölten blir inte mindre ren för att hästarna lyfter högre på benen.

/Anna

delvis KL'

Tak för alla svar! :D

För de som inte redan vet och har hört det tills öronen blöder, har jag ju en töltande travare. ;)
Han har många fina gångarter ;-) Men det jag brukar försöka få fram, och som är mjukast att sitta i, och kallar tölt för att jag är trtt på att hitta exakt rätt namn..:-P
Där ser båda benen på den sida som är ''i marken'' ut som ren pass, men den sida där frambenet är lyft är bruten så att bakbenet är i marken medans frambenet är en bit i luften. Som ni ser på min avatar är det inget direkt högt lyft. Det jag funderade på är om det är ett sätt att se att hästen har en sämre (mer passaktig) takt, lyfter den högre är det ju större skillnad mellan det fram och bakbenet och det har jag fått för mig att det ska vara. Men om man inte kan se det på frambenet, och jag har sett många bilder på isisar med högt framknä men benen på den andra sidan är paralella bakåt som i pass.. faktiskt på de flesta bilder i högre fart :P Är det fortfarande ren tölt eller passtaktig tölt? eller kan det ändå vara vilket som?
Den första bilden på hans ''vanliga'' tölt, och den som tydligast visar hur jag menar: (tittar man noga är bara två ben i marken). Numera böjs nacken ner en bit av sig själv och ryggen är mjukare/mindre låst...
61691_1216753212.jpg

Jag förstår ju att man måste se hästen in action för att bedömma det på bästa sätt, men letar lite ledtrådar från foto ändå. :)

Däremot har han inte alltid 1-2 ben i marken, utan i nån av hans ''gångarter'' (en lite långsammare) har han så vitt jag kan se alltid 3 ben i marken.. för övrigt liknar det tölt med kasst frambenslyft men helt utan passtendenser.. den är riktigt långsam men definitift inte skritt (helt annan, mer bestämd rytm).. (funderar på om det är en running walk? han nickar lite med huvudet också, den är mjuk men en liten, liten,liten aning guppande) är det nåt isisar gör? Kan ni säga om det är mer/bättre 'tölt' än den jag tycker är passaktig på ena sidan?
Den mycket långsamare.. det ser mer ut som skritt för mig men jag känner ju tydligt att det inte är det när jag rider. x) (ignorera ''tränset'', skulle bara testa en kort sekund om han lyssnade på det eller om han blivit beroende av det skarpare bett han rids med tillsammans med ridkapsonen.. :P Det hade han inte ;-)
Men det syns inte alls samma spår av pass, och tre ben i marken..

DSC_0039.JPG

Sen har han dessutom en halvsnabb pass utan svävmoment, som inte är grisepass (tänk er en sån storing som grisepassar, då skulle jag flyga av..O_o) den är också riktigt mjuk! Hörde från en tränare (tror jag) som varit på island och hon kallade det ''transport pass''.. något som nån annan vet något om? Har ingen bild på det, eller så kan jag bara inte se på bilderna om det var ren ''transport pass'' eller bara nån mix av allt annat som han hittar på :-P

Det är väl de gångarter/tölt-varianter som jag upptäkt hos honom som känns rena; de blir likadana varje gång, är rytmiska, han håller dem enkelt och jag känner hur han lyfter rygen och arbetar med mjuk, ej låst rygg.

Eller, det finns en till, men den är inlärd från taktfel. Tränaren och jag tränar in galopp från tölten (han har svårt för traven och eftersom han arbetar bäst i tölten och är en skogsmulle så väntar jag med att börja jobba med traven också. Han kan fatta travartrav ''på kommando'' och efter några hundra meter kan man få den hyfsat vettig men det känns ärligt talat lite onödigt att fokusera på den också nu) I vilket fall började tränaren träna in galopptakt i tölten (på kommando med sitsen och bakre ytterskänkel) och det har utveklats till en väldigt trevlig ''galopp'' helt utan svävmoment.. ;) Säkert en hel del som förfasas över detta, men i mina ögon ser jag inget fel med det så länge han arbetar mjukt och bärande genom ryggen :-P
Än så länge kommer den riktiga galoppen bara vid rätt hög fart i uteritter (och han liknar en galopperande älg har jag fått lära mig x), men den har börjat komma mycket lättare och med mycket färre störningar av flygande pass och allehanda taktfel mellan fattning och galopp. Hoppasoch arbetar på en fin galopp i framtiden. Har ingen bild på galopptölten och den enda filmen är så mörk att det inte syns nåt. Men tja.. 'ren' galopp utan svävmoment.

Det är alltså de varianter jag känner igen i röran av hans töltade och som jag uppmuntrar när han töltar (för han gör himla mycket annat med, fortfarande);
*ren tölt med två-ett ben i marken men där det nedsatta frambenet och samma sidas bakben ser väldigt mycket pass ut
*den långsamma ''trebenstölten'' där benen verkar vara mer oberoende av varandra
*transport passen
*töltgaloppen (trots att den inte är naturlig utan bygger från början på ett taktfel så har det blivit som en väldigt trevlig gångart och jag vill inte bli av med den)
Jag försöker känna efter om jag sitter på ett speciellt sätt eller något annat för att se vad som påverkar vilken variant han väljer, och försöker komma på/träna in bra hjälper för att få ram rätt sak vid rätt tillfälle. Galopptölten är lättast att få ren när man rider ut.

Allihop kännetecknas av att de är rytmiska, behagliga, taktfasta/inte skiftar takt och att jag ofta känner hur han lyfter upp och arbetar genom ryggen i dem. Eftersom han så tydligt reser ryggen och känns mjuk kan jag inte tänka mig att de är skadliga på något sätt.
Sen kan jag väl inte skylla oss för att ha någon enorm samlig, han är ju ändå inte riden så värst länge. Men det kommer :)

Det jag undrade över var om ni vet något om dessa konstigheterna som jag försöker behålla och få mer 'rena' och säkra?

Är beredd på att bli lynchad för att jag som ''hemmafixare med ej islandstränare'' inte slår bort allt som inte är ''äkta'' tölt och för att jag inte arbetar med traven för tillfället.. men han är ju trots allt ingen islänning och anda töltraser tillåter ju mer än en sorts tölt (vet ite om isisar tillåts ha det med iofs) och många undviker trav (fast jag bara väntar lite med det) och deras hästar lever och mår bra ;-)

Senast ändrad av en moderator:

Det är inte många ekipage man ser på tävlingar som inte har boots på hästarna, ju högre klasser desto mer boots:angel:

(ska kanske tilläga att ''variaterna'' bara blir bra när han är avspänd, så fort han stressar lite så blir de obalanserade med konstiga inslag.)

chrysler; betyder det att du anser att bootsen är det främsta skälet till höga knän? :P

Boots kan aldrig bidra till höga knän, däremot kan det bidra till en större båge i steget. Dvs ett större steg med volym. Antningen har hästen höga lyft, eller så har den det inte. En viss träning kan man göra, genom att träna hästen bogfri men det är nog också allt.

Skithäftigt att du har en töltande travare:)
Det vill jag med ha! Älskar travare men jag har bara massa islandshästar. Och två av dom töltar inte ens hehe. Gillar inte tölt igentligen.
Det kanske jag inte skulle sagt här:o
Men jag gillar hästarna för deras pemperament, utseende, tålighet och storlek=)

Hur kan man inte gilla tölt? :O
heeh, kul att höra :)

Tycker det låter som du har en riktigt kul häst:laugh:
Jag har själv gammal Isis som gör lite som han vill och ibland har jag ingen aning om vad han håller på med:crazy:
Har dock en ung kille med och han skall det "förhoppningsvis" bli bättre ordning på!

På vissa hästar, oavsett om bootsen hjälper vid taktproblem så kommer man inte ifrån att de hjälper aktionen.

Nej hästar som inte trampar över sin egen skit kan ändå inte få vinkelhöga lyft om du menar så, men boots hjälper inte enbart att länga steget, & det är viss skillnad på klockor & dubbelboots(vars senare många använder för att hjälpa rörelserna uppåt & inte bara framåt)

Nej hästar som inte trampar över sin egen skit kan ändå inte få vinkelhöga lyft om du menar så, men boots hjälper inte enbart att länga steget, & det är viss skillnad på klockor & dubbelboots(vars senare många använder för att hjälpa rörelserna uppåt & inte bara framåt)

Få se då om du kan förklara hur dessa boots hjälper lyftet uppåt?

Ja, det är väldigt kul :)

Lillno: Han är en jätterolig häst xD fast han är inte ride så länge och för varje ridtur blir de gångarter/varianter som jag gillar er och me uttaade ur massan av mix :P

Måste bara fråga vad är dubbelboots har aldrig hört om förut?

Mvh

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
599
Senast: skiesabove
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 199
Senast: lizzie
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 410
Senast: Linda_A
·
Dressyr Det är ganska få topphästar som går ute i stora hagar med kompisar. De finns absolut men är verkligen inte vanligt. Är inte helt med på...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 154

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat