Lydnadsträning med klicker

G

glee

Vem var det som hade klickat in sin hunds lår mot sitt ben? Cillamuffins?

Jag skulle vilja veta hur du gjorde. Gick du bara omkring med hunden och klickade när den råkade nudda ditt ben?

Sen har jag en fråga om fot också. Om man börjar med hunden sittande, är det ok om hunden kastar en blick framåt när man börjar gå? Eller måste den titta mot föraren precis hela tiden?

Sv: Lydnadsträning med klicker

nej det var inte jag som gjorde det. men ska man göra det så börjar man från sittande, DU sätter låret mot hunden och klickar. sedan kan ni gå ett par steg och ge hunden en chans att göra rätt, t ex genom att gå nära en vägg så att den råkar stöta emot ditt ben. sedan utökar ni, och tar mindre och mindre stöd av väggar och staket.

det är naturligtvis ok om hunden tittar lite framåt också. huvudsaken är att den är uppmärksam på dig och hänger med när du svänger/stannar/ger nytt kommando.

Jag förstår inte vad jag gör för fel? Jag har klickat och klickat och klickat när jag har nuddat hunden med benet men det händer inget. Verkar som om hon inte märker att jag rör henne. Jag ger nog upp och får klicka in fot utan att vi rör varandra. :confused:

Hur van är din hund att jobba med klicker?
Hur van är du att jobba med klicker?

Vi började i oktober och har använt den en hel del..
Hon är väldigt lyhörd och lär sig snabbt när vi använder den. Men det här vill inte fastna. Vet inte om det är jag som gör något fel, det kan det säkert vara, fast jag kan inte komma på vad.

Funderar på om det skulle bli lättare med targetstick.

JAG hade inte gått tillväga så som du gör. Hunden tänker ju inte på vad den gör då utan det är ju du som gör arbetet.

Jag hade kört det helt operant dvs börjat klicka hunden bara den tittar på dig och sedan byggt på därifrån.

Jag hade även kanske gjort en övning där man går med hunden i koppel och gör tvära vändningar. Så fort hunden uppmärksammar dig och dina vändningar så klickar man. Gör hunden inte det så går man bara vidare och vänder. Det gäller att inte rycka med sig hunden men inte heller stanna om den inte är uppmärksam på dig.

Tippan, jag har klickat när hennes lår rör vid min vad. Eller rättare sagt när jag har hållt min vad mot hennes lår.

Geezer, ja det tänkte jag också på. Hon behöver ju inte göra något, förutom att vänta, för att få klicket och godis. Och eftersom hon inte behöver göra något så börjar hon ju inte göra något heller..

Okej... Men tänk på att hunden inte får trängas :) Innan du tränar in henne för mycket mot benet.

Jag kommer nog strunta i att hon ska gå mot mitt ben, jag vet inte riktigt hur jag ska få till det.. Det känns som att jag kan förstöra lite av hur fint hon faktiskt kan gå genom att klicka massa gånger utan att hon vet vad hon gjort. Jag bara virrar till det för oss. :p

Ska istället satsa på att klicka in henne i en fin position intill mig. :) Enda problemet är att hon gärna går lite snett framför mig så jag nästan trampar på henne.. var det det du menade med trängas?

Trängas menas att hunden rör vid benet. Det ska de inte göra.

Testa att byta och ha godis i vänster ficka, har du i höger så går hon ut för att se din hand.

Jaha.. jag trodde det var bra om de rörde vid benet för att de hela tiden höll sig intill. :o

Jag har godiset i vänster ficka men hon kan gå framför mig ändå, speciellt när hon blir ivrig. Fast det borde hon sluta med eftersom jag inte belönar det.. Vi har inte tränat så värst mycket på det här än.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 790
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
669
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
833
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
828
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix