lydnadsapporterin / jaktapportering

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare hundar
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 2 439
H

hundar

Har en fråga till er som tränar apportering.

Vid jaktapportering så vill jag inte att hunden ska gå utan både handtecken o muntligt kommando. För att hindra knallning på annans kommando. Men vid lydnadsapportering så vill jag ju endast använda mun. Naturligtvis annars så blir det ju DK

Har märkt på men unghund att han nu har lärt sej att man ska gå på både hand o mun o när jag nu ska lydnadsapportera med honom så sitter han kvar när jag bara använder mun. Spelar ingen roll även att jag säger APPORT vid lydnadsapportering och JA´ , UT vid jaktapporteringen.

Kroppsspråket är ju oxå helt annorlunda står rakt upp o ner vid lydnaden men lätt böjd framåt ena benet framför vid jakt.

Någon som har några tips?

Tränade in lydnadsapporteringen först o har nu börjat lite med jakten. Har ska jag tillägga tränat mycket stadga för att slippa knallning.

Frågan var alltså hur ska jag få honom att gå på APPORT o kunna skilja på lydnads apportering o jakt apporterin. Jag tycker jag har gjort allt för att hjälpa honom. Ska kanske tillägga att han är flatt o 1½ år :eek:

Sv: lydnadsapporterin / jaktapportering

Fortsätt träna och förtydliga lite. Han kommer snart lära sig att gå efter situationen.

vilt/dummies lämnas framifrån och apportbock vid sidan, det har aldrig varit problem för min hund när hon var varm i kläderna. Osv, med alla moment :)

Men det är inte avlämnandet som är problemet utan att han sitter kvar vid lydnadsapportering när jag bara säger APPORT. Han väntar liksom på att handtecknet ska komma.

Ska se om jag kanske kan förklara hur jag gjorde med vår labbe när han va unghund (och mkt rabiat..)
Vi började mkt mkt tidigare med jaktträningen, han va 9veckor när han "apporterade" vilt första gången. Vi började skott-träna honom vid 8veckors ålder. I och med att vi började såpass tidigt va det mest lek i början, men du kan ju använda dej av samma metod för det.
Jag hade Frasse sittande brevid mej, gubben stod en liten bit ifrån med 22:an (kulvapen som inte smäller så högt) och med en skata i näven. Han brassade av ett skott och kastade skatan, jag höll i Frasse litegrann för att han skulle hålla sej stilla. När fågeln landat släppte jag och sa apport. Eftersom han innan detta fått leka med skatan, släpa omkring, noppra fjädrar osv så sprang han och hämtade direkt. Inlärningen är mkt enklare om man börjar riktigt tidigt.
Många börjar enligt mej alldeles för sent med att introducera vilt, och börjar väldigt ofta med duvor. Duvorna släpper lite väl mkt dun, och många unga hundar tycker det är lite obehagligt och fokuserar mer på att bli av med dunbollarna i munnen än på att apportera.

Tror inte du behöver vara orolig för en och annan knallapport i början, beröm för att hunden hämtat och använd ett koppel som liten stopp över bogen nästa gång. Skäll inte på den! Den gör ju vad den ska.
Vår labbe har knallat några gånger och framför allt under kråkjakt som han är helt galen i:)
Hunden kommer efterhand lära sej skilja på dina signaler och de vet garanterat skillnad på lydnadsträning och jakt. Vår labbe vet till och med skillnad på våra vapen, kulvapen och tjock jacka=Ingen labbe:mad: Hagelbössa och patronbälte=Labbe följer med:bump:
Han vibrerar i hela kroppen av lycka +skallrar tänder:D
I år har han apporterat ca 100fåglar både på land och i vatten:bow: vi har även skjutit 2harar för luspudeln.

Vet inte om detta hjälpte dej nämnvärt.. Men det är lite hur vi gjorde med vår:)
Nu börjar han bli lite sliten och ny valp på ingång, denna gång blir det en Kleiner Münsterländer som ska ha apportering som huvuduppgift:laugh:

Ha det gott!

/LL

Förresten, varför ska du ha olika signaler vid apportering? Oftast sitter inte andra än hundföraren och säger "Ut apport" På jaktprov behöver du inte vara orolig för det heller tror jag, de prov vi haft vår på blev vi absolut inte störda av andra under tiden din hund jobbar. Så använd samma signal, det är ju samma sak hunden ska utföra.
Om det är fler hundar än din med på jakt, så är det brukligt att använda dem i skift och komma överens om vilken hund som ska apportera.

Jag tror att hunden lär sej skillnaden efterhand om du nu vill ha olika signaler, men det förenklar ju en del att inte ha det.

/LL

Varför inte dela upp lydnadsapporteringen mer då?
Om han har svårt att gå iväg, kör inte så mycket från utgångsposition under en tid!
Låt honom stå vid din sida, kör direkt från ett fotgående (under tiden ni är i rörelse), ha honom ståendes framför dej och kasta apportbocken bakåt osv. osv.
Lär honom att ordet apport - oavsett vad ni gör - betyder samma sak.
När du sedan börjar ha honom sittande i utgångspositionen hjälp honom om det behövs genom att säga kommandot och samtidigt ta ett steg framåt - för att rumpan skall lätta från marken.

Om du sedan upplever det som att hunden har svårt att förstå skilnaderna mellan "hämta apportbock" och "hämta dummy/dött vilt" så kan du snabbt köra in ett tjänstetecken vid jaktträningen. Ex väst på hunden vid jakt. Personligen har jag dock aldrig upplevt att hundarna inte snabbt lärt sej att jakt är jakt och plan-lydnad är plan-lydnad.

Personligen tror jag mest det handlar om att du måste nöta lite och hjälpa hunden förstå vad som är vad genom att vara tydlig och bryta ner momenten i många mindre delar. Inte se hela "Sitta - vänta - springa - gripa - springa - sitta - avlämna" som ett momnet.

/Swat

Jag var inte tydlig nog, jag skrev "osv med alla moment".

Nu var det bara det jag orkade skriva för jag skrev med mobilen. Jag menar att momenten blir situationsbundna oavsett moment. Men du får hjälpa till mer tydligt. Han är ung och vill så gärna vara till lags. Han blir osäker och då är det bättre att sitta kvar och avvakta. Med mer träning kommer han bli säkrare på vad du förväntar dig och vågar ta för sig så att säga.

Jag har aldrig haft problem med att hundarna inte kan skilja på en plan och en skog efter lite träning :D Men det är suuuper att han faktiskt tänker efter och "frågar" i början om han gör rätt.

Senast ändrad:

Jag skulle aldrig aldrig aldrig aldrig tillåta en knallning. Såvida det inte var en så lydig hund att den blir hämmad av sin lydnad. Jag har träffat på EN sådan hund också. Varför tillåta något som är helt förbjudet? Aldrig. Jag skulle aldrig tillåta mig själv att skapa en sådan minnesbild för hunden att det är okej.

Jag håller med Brandgul. Han är väll i Ivers ålder om jag inte minns fel?
Innan Iver blev skadad körde vi både lydnadsapporteringen, med vilt, dummies och personsök, varav de tre sistnämda allihopa var i skogen. Jag hade olika kommandon på allting och märkte ibland lite osäkerhet men det försvann automatiskt allt eftersom vi tränade och det blev situationsbundet.:)

Lydnad vs jakt är ju som sagt lättast att skilja tror jag eftersom lydnad inte körs i någon vidare terräng.;)

Självklart är det inte något som är okej med knallapportering, men banna en hund för att den hämtar i början av inlärningen tycker jag är lika fel.
På de jakter han varit på har han knallat max 10ggr, då har det varit för att min gubbe vart ensam under jakt och i kombination av en alldeles för taggad hund i början av jaktsäsong. Han har dock inte knallat under träning.
Men det är ju inget önskvärt beteende för det.
Labben är nu 7år och har jagat aktivt sedan han va under året gammal. Så då anser jag att 10knallapporter inte är någon katastrof. Speciellt inte i början av säsong av det som är det roligaste han vet:)

Under prov har jag aldrig varit orolig för knallning, för då är han mkt lugnare än vid riktig jakt. För det är inte lika roligt enligt honom.

Men det finns lika många träningsmetoder som det finns hundar/förare.

Jag tycker att du ska skippa stadgan i lydnadsapporteringen och låta hunden springa direkt när du kastar några gånger, där du lägger till "apport!" när du ser att hunden tar sikte på bocken. Utgå inte från fotposition utan ha hunden "ledig" vid din sida och låt den springa efter när du kastar bocken. Det kommer gå på två sekunder att få hunden att stanna istället för att springa när du kastar, men det kommer ge hunden säkerhet i vad ordet "apport" betyder - i detta fall "kuta allt du ha, grip, kuta allt du har tillbaka"! Så, släpp lydnaden på hunden och låt den få självförtroende i vad den ska göra.

Just under inlärningen tycker jag det är extra viktigt att hunden inte lär sig att göra fel.

Men nu skriver du "början av säsongen" för en 7-årig hund, stor skillnad mot en helt färsk i början av sin inlärning. Det är inte alls samma sak.

Tack för alla svar som jag har läst o tar till mej.

Ang knallapportering så har jag ju hört att "en bra hund knallar" o det kan jag köpa för det visar ju att den vill apportera. MEN naturligtvis vill jag inte att den ska knalla. Att den knallar någon gång kan jag oxå acceptera.

Nu handlar detta om en hund som är en med extremt hög aktivitetsnivå. Därför har jag tränat stadga massor. Tränar även passivitet i massor då han gärna höjer intensiteten till en för mej ej accepterad nivå . Sen är det så att jag bannar mej själv lite då jag hela tiden sagt att jag inte ska träna jakt apporterin med honom innan han är lydnadslydig. (man får så mycket gratis då) Men då han älskar att apportera o jag vill göra lite annat än bara lydnad med honom så blev det på detta viset.

Kan ju vara så att jag tränat för mycket stadga o därför "vågar" han inte gå på enbart apport i lydnaden. Sen är det ju inte lika kul att springa efter en träbit som efter en tygpåse då situationerna är hel olika med. Lydnad ensam på en gräsmatta eller apellplan jaktapportering i skogen med kompisar.

Jag ska nog inte misströsta. Tror då han är rätt så klok att han tidsnog löser detta o förstår vad han ska göra.

Tack för era sympunkter o jag jobbar vidare o när snön går bort så ska vi klara detta på ett supersätt.

Lazy Lady: Tanken är att även kunna gå walk up med honom framöver o då får dom inte gå på annans kommando.

Jag hade helt klart använt olika kommandoord för dessa 2 helt olika typer av apportering.

Ordet Hämta + handtecken vid jaktapportering
Ordet Apport vid lydnadsapportering

Det underlättar för både dig och hunden.

Det är ungefär som när man lär dem "Före" i appelllydnaden när de ska gå framför i koppel. I lägre klass heter det "Framåt" när de gör samma sak utan koppel.

Liknande trådar

Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt... 2
Svar
29
· Visningar
3 315
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 816
Senast: soom
·
Övr. Hund Jag har en (ung) golden mer åt showtypen, som tyvärr har fått tagit det lite väl lugnt under en period. Nu vill jag att vi ska försöka... 2 3
Svar
43
· Visningar
5 270
Senast: Sail
·
V
Övr. Hund Jag och mellersta dottern funderar på att anmäla oss och den yngre hunden till en jaktapporterings kurs nu i sommar. vi håller på med...
Svar
7
· Visningar
986
Senast: Miljah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka