Lydnad och spår. (Japp, ännu en välja ras- tråd).

Minta

Trådstartare
Har nog startat en liknande tråd innan, men saker kan ju förändras. :laugh:

Jag har precis avslutat en kurs i viltspår och är fast. Sedan innan har jag också fastnat för lydnaden.
Så nu har jag kommit fram till att det är detta jag vill göra med kommande hund och även prova på bruks.
Sedan har jag inga SM- planer men vill träna och även tävla lite smått.

Så då kommer ju frågan om vilken ras?

Förutom att jag vill satsa på spår och lydnad så är kraven:

Liten till mellanstor hund. Har en make som är rädd för stora hundar och jag har inte planerat att jaga ut honom ur huset ännu.

Pälsvård är inget som avskräcker men en fördel är fällfri. Men inget det står och faller på.

Så lite jakt som möjligt.

Viss reservation mot främlingar är ok. Även vakt.
Med en hund som älskar alla hon ser hade det nog varit skönt med en hund som inte bryr sig så mycket om främlingar. :)

Sedan har jag två småbarn, så gärna en ras som inte klättrar på väggarna för att man inte kommer ut och tränar pga att familjen ligger tillfälligt utslagen i magsjuka eller så.

Är det något jag inte tänkt på nu?

Nu är det troligtvis inte dags för en till hund förrens tidigast om ett par år. Men jag vill ju börja sätta mig in i olika raser och leta kennel. :)
 
Sv: Lydnad och spår. (Japp, ännu en välja ras- tråd).

Jag tipsar om portugisisk vattenhund.

De är positiva och glada. Har lätt för att lära och tycker att det är kul att lära sig nya saker.

Min hund är en riktig mammagris, och han gör allt för mig.

Han har inga som helst problem med andra hundar.

De har en frisyrklippning, med kortklippt nos och bakdel. På framdelen har de en "kofta". Men vill man så kan man ju klippa ner hela hunden. De fäller ej, men kräver pälsvård.

Min hund är inte det minsta reserverad, men har även sett individer som är det.

Vi har två barn, och ibland ligger familjen däckad som sagt. Men det har aldrig varit några problem.
 
Sv: Lydnad och spår. (Japp, ännu en välja ras- tråd).

Stor- eller mellanpudel? Käcka hundar som funkar till det mesta om man inte har syhöga krav.
 
Sv: Lydnad och spår. (Japp, ännu en välja ras- tråd).

Portugisisk vattenhund. Jag tror det var en sådan mamma funderade på innan hon blev sjuk.
Verkar vara jättetrevliga hundar. :laugh:

Pälsvård är ju inget problem. Om man bortser från hur resultatet kan bli. Jag är inte bra på det här med att klippa eller trimma hundar. :D
Är det svårt att lära sig frisyrklippa dom? Man förlorar ju lite av charmen om man klipper ner hela hunden.
 
Sv: Lydnad och spår. (Japp, ännu en välja ras- tråd).

Nej det är superlätt! Man lär sig det på ett kick :).

De är verkligen supertrevliga hundar.
 
Sv: Lydnad och spår. (Japp, ännu en välja ras- tråd).

Jag har funderat på pudel både en och tre gånger. Men jag har inte blivit jätteförtjust i dom.
Jag vet inte om det beror på att de flesta pudlar jag råkat på verkat väldigt nervösa.
 
Sv: Lydnad och spår. (Japp, ännu en välja ras- tråd).

Jag skall läsa mer om rasen och se vad för kennlar som finns i närheten, så man kan få träffa några individer. :laugh:
 
Sv: Lydnad och spår. (Japp, ännu en välja ras- tråd).

Förutom "ska inte älska allt och alla"-biten så kanske någon av spanielraserna kan vara tilltalande? :)
 
Sv: Lydnad och spår. (Japp, ännu en välja ras- tråd).

Har nog startat en liknande tråd innan, men saker kan ju förändras. :laugh:

Jag har precis avslutat en kurs i viltspår och är fast. Sedan innan har jag också fastnat för lydnaden.
Så nu har jag kommit fram till att det är detta jag vill göra med kommande hund och även prova på bruks.
Sedan har jag inga SM- planer men vill träna och även tävla lite smått.

Så då kommer ju frågan om vilken ras?

Förutom att jag vill satsa på spår och lydnad så är kraven:

Liten till mellanstor hund. Har en make som är rädd för stora hundar och jag har inte planerat att jaga ut honom ur huset ännu.

Pälsvård är inget som avskräcker men en fördel är fällfri. Men inget det står och faller på.

Så lite jakt som möjligt.

Viss reservation mot främlingar är ok. Även vakt.
Med en hund som älskar alla hon ser hade det nog varit skönt med en hund som inte bryr sig så mycket om främlingar. :)

Sedan har jag två småbarn, så gärna en ras som inte klättrar på väggarna för att man inte kommer ut och tränar pga att familjen ligger tillfälligt utslagen i magsjuka eller så.

Är det något jag inte tänkt på nu?

Nu är det troligtvis inte dags för en till hund förrens tidigast om ett par år. Men jag vill ju börja sätta mig in i olika raser och leta kennel. :)

Den perfekta rasen skulle nog vara Engelsk cocker spaniel, deras rykte kanske inte är det bästa (dom har ju samma rykte som t.ex pudlen har, att dom har jättemkt pälsvård och är knähundar) Dom behöver bara kammas en gång i veckan, trimmning kan man ju lämna in till någon hundfrisör, försäkra dej innan att dom kan trimma cocker om du vill ha rätt trimmning.

Engelsk cocker spaniel, en ganska halvstor hund (jag utgår från vargen som stor) dom kan göra nästan allt, rasen är ju från början stötande och vattenapporterande, men älskar dom flesta hundsporter, spår, agillity, lydnad, rallylydnad, ja allt, jag kan faktiskt försäkra dej om att cocker spaniel är en utmärkt hundras för viltspår fäst än du kanske inte tror det.

Jag bor på en kennel, vi sålde en valp (Cockett's Gräddkola "Tindra") hon blev efter ett tag svensk viltspårschampion, hon fick en kull valpar och två av dessa blev också viltsvenska spårschampioner, så rasen skulle säkert passa dej.
 
Sv: Lydnad och spår. (Japp, ännu en välja ras- tråd).

Och även squarepants.

Spanielraserna har jag faktiskt aldrig tänkt på. Har alltid tänkt på dom som jakthundar eller rena sällskapshundar. Men ska läsa om de olika nu. :laugh:
 
Sv: Lydnad och spår. (Japp, ännu en välja ras- tråd).

Både cocker spaniel welsh springer spaniel och engelsk springer spaniel kan ju funka.

Cockern är minst och mjukast, lättsammast att ha och göra med, en cocker blir liksom sällan "för mycket" på både gott och ont.

Welshen är egensinnigast, mest clownig och inte lika mkt arbetsnarkoman som ESS, welshen har också minst päls av de tre.

ESS- tja här finns allt från överpälsade slöa utställningshundar som mest passar att strosa runt kvarteret med (inte som dom ska va) till supersmå pälslösa superspeedade jaktmaskiner (inte som dom ska va). Däremellan finns dock energiska arbetsvilliga hundar med bra avknapp och stor apportlusta som funkar till allt (utom att bara skrota i en trädgård) och det är så jag tycker en bra spaniel ska va!
 
Sv: Lydnad och spår. (Japp, ännu en välja ras- tråd).

Har varit inne lite snabbt nu och läst på respektive rasklubb och tycker alla tre verkar vara trevliga raser. :laugh:
Fast jag blev lite mer intresserad av welsh springer spaniel än de andra.

Angående cocker och ESS så är ju de indelade i jakt- respektive utställningslinjer.
Vad är skillnaderna på de olika linjerna?
 
Sv: Lydnad och spår. (Japp, ännu en välja ras- tråd).

Och nu när jag läst lite mer så lutar det mer mot engelsk springer spaniel. :D

Så nu skall jag titta mer på den och portugisisk vattenhund. :laugh:
 
Sv: Lydnad och spår. (Japp, ännu en välja ras- tråd).

Jag vill tipsa om Cavalier king charles spaniel.. Underbar barn hund, smart och lätt lärd. Inte mycket pälsvård, bara borstning ibland. Reserverade mot främmande människor (och hundar). (de drar alltså inte omkull barn när de ser en människa)... :D Jätte bra till allt (utom möjligen drag och skydd)... :p De har ju både hjärtsjukdomar och syringomyelia men kan leva 14+ med sjukdom.. (dock vet man inte tillräckligt mycket om syringomyelia (enligt mig) men det förekommer mer och starkast hos inavlade individer. Hjärtsjukdomarna är vanligare i den engelska stammen än den svenska. (de har inte samma krav för att få avla) Så valet av kennel är väldigt viktigt, inte minst valet av linjer.. (enligt mig ska man köra på svenskt!) Men om man är noga så får man en underbar hund! De väldigt följsamma och jag tvekar starkt på att någon av mina skulle börja jaga vilt om inte matte hängde med :cool:
 
Sv: Lydnad och spår. (Japp, ännu en välja ras- tråd).

Jag tycker det låter som dvärgschnauzer. Dock är det väl kanske inte rasen man bör välja om man vill ha stora framgångar då de ibland gör lite som de vill om motivationen saknas... Men de brukar vara med på att träna det mesta! Jag kör spår, lydnad och agility med min. Än så länge bara träning men vi satsar nog på att komma ut och tävla i lydnad och agility så småningom.

Helt fällfria men det är ju en del pälsvård. Knappast oöverkomligt dock, speciellt inte om du lämnar in för trimning några gånger per år.

Enligt rasstandard ska de vara reserverade mot främlingar men som jag förstått det avlas detta allt mer bort. Finns ju dock reserverade linjer kvar också. Min älskar människor men springer (numera) inte fram och hälsar på alla utan lov i alla fall.
Viss vakt i form av skall, men (iaf min) skulle knappast göra nåt om nån kommer in. Väldigt liten jaktlust överlag, min har ingen alls.

Är med på allt men trivs väldigt bra med att bara ta det lugnt också. Vi är inne i en träningsfri period sen typ 2 mån tillbaka utan problem.
 
Sv: Lydnad och spår. (Japp, ännu en välja ras- tråd).

Drag och skydd är ju inte riktigt aktuellt ändå. :D

Ja, det är ju det här med sjukdomarna som gör att jag drar öronen åt mig lite.
Men jag får läsa lite om det och bilda mig en uppfattning efter det. :laugh:
 
Sv: Lydnad och spår. (Japp, ännu en välja ras- tråd).

Jag har faktiskt varit inne på dvärgschanuzer. Även om min man tycker de ser ut som ewokerna från Star Wars. :D

Vi hade en när jag växte upp och hon var precis som du beskrivit din. Pigg och glad och med på allt. Och hade totalt missat att de enligt rasstandarden skall vara reserverade mot främlingar. Hon älskade allt och alla. Fångade även möss och råttor.

Men jag har tittat lite på olika kennlars hemsidor och jag tycker det verkar svårt att hitta en som inte enbart avlar på utseende och för utställning.
Nu har jag ju visserligen inte kollat alla kennlar i hela Sverige utan mest på de i V. Götaland.
Vill gärna ha en valp efter föräldrar som tränat och tävlat lydnad, agility, spår och liknande.
Jag hittade en intressant kennel för ett tag sedan. Skall se om jag inte kan hitta den igen. :laugh:
 
Sv: Lydnad och spår. (Japp, ännu en välja ras- tråd).

Ja, det kan det nog vara. Jag letade främst efter friska och trevliga föräldrar samt en uppfödare jag klickade med då jag letade hund. Hade nog haft lite mer krav idag men första hunden då.

Det finns i alla fall de som MHar, hur vanligt det är med tävlingsmeriter vet jag faktiskt inte.
 
Sv: Lydnad och spår. (Japp, ännu en välja ras- tråd).

Har ju själv en blandras nu som jag mer eller mindre snubblade över och fått följa med och testa allt som verkar kul.
Men kraven på nästa hund har nog ökat lite. :)

Den kenneln jag blev intresserad av verkade väldigt inriktade på just träning och tävling och hade utställning i andra hand.
Tror deras hane var både mh- testad och korad.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 183
Senast: ii-ssa
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 264
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 421
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 241
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Stora shoppingtråden II
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp