Lydigare i övergångarna?

Gilette

Trådstartare
Min häst blir väldigt hetsig i mellangångarterna, särskilt i mellangalopperna. Har väldigt svårt att fånga upp henne efter mellangaloppen och hon drar upp huvudet och går emot handen och slängtravar innan jag lyckas komma tillbaka till takten.
I allmänhet i övergångar så är hon olydig och drar upp huvudet, dock endast på tävling då hon är väldigt pigg och hetsig då.
Hur kan jag få henne lydigare i övergåpngarna samt samla upp henne snabbare och bättre efter mellangaloppen?
tacksam för tips!

Sv: Lydigare i övergångarna?

Rid inte mellangångarterna längre eller större än vad hästen har form och balans för.

Utnyttja volter för att fånga upp och lösgöra hästen.

Tänk på din sits och dina händer, t ex underlätta lite för hästen i övergången genom att lätta en smula ur sadeln så att det blir inbjudande att höja ryggen i övergången.

Sv: Lydigare i övergångarna?

Ett tips är att i övergången från mellangalopp till arbets/samladgalopp tänka lite mot öppna för att få hästen att samla ihop sig bättre och inte bara falla in i traven. På tävling bör man dock vara lite försiktig med detta så att inte domarna anmärker på att hästen är sned/böjd.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 127
Senast: ameo
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 638
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 398
Senast: Migo
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 644
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gamla trotjänare
  • Gravid som "äldre"
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur