svea

Trådstartare
Alltså, en härlig sak med hästeriet är när provar något som man inte gjort på länge, och faktiskt kan märka en TYDLIG skillnad sedan sist. Annars är det ju så lätt att man inte ser framstegen som man faktiskt gör.

Jag ska vara med på en uppvisning i morgon, bland annat ska vi göra en kavalkad med ekipage från olika epoker och jag och Tristan ska visa barocken. Har inte tränat, men i dag var jag så jäkla tvungen eftersom jag ska rida på blank stång och det har jag inte gjort på ett år.

Att en av de viktigaste förutsättningarna för att rida på blank stång är att hästen verkligen går fram till bettet har jag vetat länge, inte minst genom mitt arbete med shettisarna på långa tyglar, går inte hästarna fram då så är man hundraprocentigt rökt.

Tristan har haft problem att han är lite kort i steget, han tappar gärna lösgjordheten och det har tagit lång tid att få honom att acceptera bettet. Han har också haft tendenser att krypa bakom. Nu har jag tränat hela detta år på att få stora flytande gångarter och han går verkligen fram till handen.

Och vilken SKILLNAD det är nu att rida på blank stång och enhandsfattning. Nu kan man verkligen UTNYTTJA stången på ett bra sätt. Sitta och vila med handen och bara ge frihet, frihet, frihet och släppa fram rörelsen, och tappar man lösgjordheten så "plingar" man till och får tillbaka den, eftersom hästen är väl framme på bettet. Bara låta hästen flyta på och röra sig.

KUL! Ska nog ta och återinföra ridning på enhandsfattning, någon gång varannan vecka. Det är ju otroligt bra för sitsen också!

Sv: Lycklig!

Ett prototypbett, i princip en sorts pelham, men jag har i princip bara ridit på tränstygeln.

Stort grattis till att arbetet lönar sej, det finns inget härligare när man känner tydliga framsteg. Gav det inte så mycket tanke först, men när du skrev att det är ett sorts pelham blev jag nyfiken - vilken "sorts"? Varför har du valt att rida på det (med tanke på hans problem)? Utveckla!

Eftersom det är en prototyp vill jag inte ge någon närmare beskrivning förrän det kommer ut på marknaden.

Dessutom är det RIDNINGEN som har gjort skillnaden, inte bettet.

Hm, olika bett kräver ibland olika RIDNING. Ibland passar olika bett för olika ändmål.
Är det du som utvecklat bettet eller är du testryttare? Är bettet tänkt som ett skolningsbett eller ett för "färdiga" hästar?
/T

Som sagt, tänker inte diskutera bettet förrän det är ute på marknaden.

Jo, jag förstår det är ridningen som är poängen. Men jag blev bara nyfiken när jag läste du ridit på ett pelham under en period du försökt få honom bättre fram till handen, lite förvånande tyckte jag - sånt får man gärna utveckla! Jag har ingen erfarenhet alls av pelham, men det lilla jag provat har inte varit direkt visat att det varit "användbara" bett.

Hehe, just det, finns det inte bra grejer att köpa så får man se till ta fram dem!

Hade för den delen kunnat genomföra den här utbildningen på rent träns, men nu visade det sig att han gillade det här bettet så då har jag använt det med tränstygel helt enkelt, och mest bara pillat lite med stången nån gång på söndagarna sådär! :angel:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 000
Senast: lirco11
·
Ridning Jag är fortfarande relativt ny till det här med att få hästen att arbeta i form men känner att jag börjar få greppet om det. Jag rider...
Svar
1
· Visningar
926
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 487
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar