Lyckas med böjprov?

A

Annki

Jag har precis köpt min älsklingshäst. Han är en 15-årig varmblodstravare. Tyvärr har han aldrig genomgått ett böjprov efter sin travkarriär och har ju därför kvar reservationen för hälta i försäkringen. Nu skall jag böja honom i slutet av månaden och är hejdlöst nervös för att han inte skall klara det. Om han inte går igenom blir detta troligen en personlig konkurs för mig (vilket jag ju får gå med på ... jag gör ju allt för att han skall må bra).

I mitt egoistiska tänkande skulle jag vilja få hästen att gå igenom böjprovet utan anmärkning för att vid eventuell senare hälta kunna utreda ordentligt med dyra undersökningar som försäkringen då kan täcka. Han är ju inte direkt purung längre.

Har ni några tips på hur jag kan förbereda hästen inför böjprovet? Tips på saker man kan göra för att eliminera riskerna för att han visar hälta? Alla tips mottages!
(har redan fått en par av veterinären men önskar fler tips)

Hälsningar "den nervöse"

Sv: Lyckas med böjprov?

Ja, jag har köpt hästen utan att göra besiktning. Jag har känt honom sedan länge och vet om hans små fel och brister men köpte honom framför allt på grund av hans bra sidor och kvaliteter och självklart för att jag älskar honom oavsett hälsotillstånd.

Kanske skall tillägga att jag inte är någon ung och dum tjej utan en vuxen tjej över 30 år som ställer en fullt adekvat fråga och inte vill ha några korkade kommentarer om travare och utdömningar.

Han har alltså aldrig gjort nåt böjprov över huvud taget? Det var inte så att han har gjort ett men inte blivit godkänd?

Jag har inga tips tyvärr, men jag kan trösta dig med att min 15:åriga vbltravare har gått igenom otaliga gånger utan minsta anmärkning, senast i höstas, och han har en rätt lång travarkarriär bakom sig. Så misströsta inte enbart p.g.a hästens ålder. Håller tummarna för att det går bra! :)

Tack Ingela S för uppmuntrandet! Känns jätteskönt med de orden!
Nej, han har köpts av de två tidigare ägarna utan att besiktigas också och inte genomgått böjprov enbart för att de ansett att det inte varit nödvändigt. Han var visserligen halt en gång hos förra ägaren och då böjde de enbart för att ta reda på vart hältan satt. När hältan försvann gjordes inget nytt böjprov. Det var cirka 4½ år sedan.

du kan ju alltids gå lite med honom först. kanske kan hjälpa lite.

dock tror jag inte det gör någon större skillnad..

de ska stå så stilla som möjligt innan för att vara så rättvisande som möjligt , så att gå med innan kan hjälpa. Fast är din häst halt borde du väl vilja veta det, och inte sitta och nöta om han ar ont?

Senast ändrad:

Centaur: Ja, värma upp honom genom en promenad vid hand har veterinären rekommenderat så det skall jag göra före.

Anym: I det här läget ser jag helst att han inte visar tecken till hälta eftersom böjprovet gäller att få bort reservationen från försäkringen. Känner jag minsta lilla tendens till orenhet efter godkänt böjprov har jag ju som sagt möjligheten att utreda detta fullt ut när reservationen är borta.

Fast ha i åtanke vad det gäller försäkringen att skador som kan härledas till att de fanns innan början på försäkringen/när reservationen togs bort, får du inte ersättning för.

Dvs kommer du till kliniken, hältutredning utförs och de hittar ex förslitningar som man inser har funnits där innan försäkringen tecknades eller en reservation togs bort, så får du inte ersättning. Alla gamla fynd de hittar som kan tidsbestämmas till innan tecknandet av försäkringen kommer försäkringsbolaget slå ifrån sig helt. Detta oavsett om du har en u.a vet.besiktning inför nytecknandet.

Så sätt inte för stor förhoppning till att försäkringen kommer täcka hans ev. framtida skador. En stor del utav möjliga scenarion kommer du få problem med försäkringsbolaget. Dock kommer du ju få ersättning för nya skador som uppkommit efter karenstiden så jag förstår att du är mån om att han ska gå igenom. Vill bara påminna dig om situationen så att det inte kommer som någon överraskning.

Vart har jag skrivit korkade kommentarer om travare och utdömningar?

Jag frågade om du gjorde en besiktning vid köp, alltså nej. Skulle han nu vara halt vid böjprov så kommer det bli en personlig konkurs enligt det du skriver. Då till min fråga, varför gjorde du inte detta innan du köpte hästen?

Även som du skriver nedan så köpte du denna häst oavsett hälsotillstånd, då får du räkna med att om han inte går igenom så får du ta han till en veterinär och undersöka men får stå för kostnaden själv, jag får bara inte ihop det? Köpt häst oavsett tillstånd och sedan om han inte går igenom så blir det personlig konkurs.

Jag tar inte dig för en dum ung tjej, och jag har ALDRIG gett elaka kommentarer om travare. Jag förstår inte hur du skriver bara.

Ja, jag har köpt hästen utan att göra besiktning. Jag har känt honom sedan länge och vet om hans små fel och brister men köpte honom framför allt på grund av hans bra sidor och kvaliteter och självklart för att jag älskar honom oavsett hälsotillstånd.

Kanske skall tillägga att jag inte är någon ung och dum tjej utan en vuxen tjej över 30 år som ställer en fullt adekvat fråga och inte vill ha några korkade kommentarer om travare och utdömningar.

fast jag fattade det inte som att det var en mening riktat negativt mot dig eller det du skrev. hon menade nog bara att tråden nte skulle eskalera i ridtravarens vara eller inte vara, utan att tråden skulle handla om det hon skrev i sitt ursprungsinlägg.

Jag gjorde böjprov på min travare när hon var 15. Ville också ha bort reservationen på henne. Vetrinären sa att det är gränsfall att göra böjprov på en äldre häst och man ska definitivt inte böja för hårt. Lilla Jollan gick igenom utan problem iaf.:)
Ta ut en vetrinär som du litar på och som du vet inte böjer för hårt utan tänker på hästens ålder.

Jag tog ju hem en "lillebror" till mitt halvblod för ca 1 månad sedan som också har en reservation mot hältor. Men i papperna från försäkrings bolaget (agria, kan ju vara olika från bolag till bolag antar jag) så står det "En omprövningsbar reservation kan omprövas tom det kalenderår hästen uppnår 15 års ålder". Vet inte riktigt om din häst fyllt 15 än eller hur det står till? Som sagt så kan det ju vara olika från bolag till bolag :)

Saigon: Tack för ditt utförliga och helt rättfram svar. Självklart har jag redan tänkt på detta.

Anym: Tack ;o)

Andorra: Ja, jag har en veterinär som jag kan lita på och hon vet mycket väl om att man skall ta det försiktigt med äldre hästar. Hon föder själv upp hästar och har stor vana vid böjprov.

Vad gäller att böja inom 15 år är det bara vissa föräskringsbolag som har denna regel. Agria har den dock inte. man kan böja för att ta bort reservationen på försäkringen även efter 15-årsdagen men de anser att det oftast är onödigt att göra det då de flesta ihållande hältor beror på tidigare skador eller förslitningar.... men jag vill ändå ha bort reservationen, det kan vara skönt att veta att man inte längre har den.

värm upp hästen innan, longera den i 5-10 minuter i skritt och trav så den är varm.
Eller gör som din veterinär föreslog gå en promenad med hästen.

Gör du besiktningen på eftermiddagen, låt hästen gå i hagen på förmiddagen.

det finns ju hästar som bara visar reaktion vid böjprov, men inte känner av det när man rider. Sen beror det ju på vad hästen ska användas till, ska den inte tävla på hög nivå tror inte jag det spelar så stor roll om den har 0.5 grader eller en "obetydlig anmärkning" på ett ben.

Jag köpte min häst som 3 åring och gjorde då en besiktning 1985 han fick då reservation för ryggproblem och bakknäna. Hur som helst så har jag ridit vidare men honom och allt har funkat bra så när som någon hovbensfraktur, hovböld, spark av annan häst osv. Dock när han var 19 år tog jag ut vet och gjorde om besikningen och fick då hävt reservationerna, så nu har jag en glad 23 årigt varmblod som still going strong helt utan reservationer.

Så vad jag vill mena är att allt inte behöver bli dåligt, det har jag en referens till.

Lycka till! tokloke

Tack för uppmuntringarna :) Det är skönt att få ta del av sådana underbara hästar som går igenom böjprov i hög ålder :banana:
Nu håller jag tummarna att det skall gå bra för oss också

Förstår jag dig rätt i att du inte har råd att göra en haltutredning om hästen inte går igenom böjprov?
I mina ögon bör fukus vara på att hästen ska vara smärtfri och då bör böjprovet göras så rättvisande som möjligt.

Sar: Du förstår mig nästan rätt. Jag har egentligen inte råd att göra en ordentlig hälturredning om böjprovet visar på hälta men självklart tar jag mig råd (tar lån om så behövs!) om jag behöver utreda ytterligare. Men jag gör ju inte böjprovet för att hästen är halt nu, utan för att kunna göra en utredning med stöd av försäkringen OM hästen blir halt framöver.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 879
Senast: Lavinia
·
Hästvård Behöver lite tips och idéer från er. Har ett femårigt halvblod som i slutet av aug klev in en stor sten i höger fram sko. Jag fick...
Svar
15
· Visningar
3 002
Senast: Breccia_
·
Hästvård Jag måste få skriva av mig lite. Min häst, ett fullblodssto har varit halt sen i mitten på september och vi hittar inte felet på...
Svar
19
· Visningar
4 021
Senast: Starstedt
·
Trav Det här blir säkert ett långt inlägg men kanske finns det någon här som har nån idé eller tips eller helt enkelt kan pusha mig att ge...
Svar
15
· Visningar
2 543
Senast: Lazio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka