Lyckade fotskabbbehandlingar?!!

R

racerkorv

Det finns ingen säker metod för att behandla fotskabb på häst, man behandlar oftast med medel som inte är godkända för häst och dessutom verkar det som om ett preparat eller en metod kan funka på några men inte på andra.
Har själv en äldre liten dam från irland som har återkommande problem med förmodligen mer eller mindre kronisk fotskabb ibland funkar avmaskning med moxidectin, min vet säger det hjälper med ivertmektin oralt, en annan säger att fotskabb inte finns, Tinkersällskapet säger Sebacil och andra Fipronilpreparat (mot hundloppor) andra åter verkar rekommendera att man häller på häststackaren allt som finns i giftväg på samma gång...Injicering med ivertmektin förekommer också. Min granne som föder upp Shirehästar rekommenderar att man badar hästarnas ben med Sebacillösning två gånger om året på rutin.....

Har du verkligen LYCKATS med fotskabbbehandling på någon häst? DVS fått BORT eländet på riktigt? Hur? Intervall? preparat? Är det permanent borta eller får ni upprepa?

Sv: Lyckade fotskabbbehandlingar?!!

Puttar upp denna tråden,
då man ju hoppas att någon ska ha "lyckats" defenetivt :crazy:

Knuffar upp den här tråden. Finns det någon här som har lyckats till 100 procent att få bort fotskabben?

Man kanske får se det som med inälvsmask.......

Ja, det verkar inte vara bättre. De som tror sig ha fått bort fotskabben en gång, verkar fått tillbaka den förr eller senare.

Vi veterinärstudenter har lärt oss detta (måste riva fram pärmen från förra året..):
1. Ha rätt diagnos (alltså veterinären måste hitta parasiterna, kan ju vara något annat som ger symtom!)
2. Klippa bort allt långt hår på benen för att komma ner till huden
3. Få bort eventuella krustor för att komma ner med behandlingen till skabbdjuren, i huden (Sätt på Salicylsyravaselin som mjukar upp dessa på ca 1 h)
4. Antiparasitära medel som verkar på chorioptes (fotskabb) är: fibronil, sebacil, lime sulfur och switch pour on som kan vara bra att använda om hästen haft problem länge- skabbdjuren kan klättra upp på resten av kroppen.
5. Behandla kontakthästar och sanera miljön! (dvs alla hästar i stallet, ta ut allt strö.
Har aldrig provat själv, men detta borde fungera enligt hud-kerstin på skolan!

Jo i teorin borde det fungera och gör det också, ett tag....sedan kommer det tillbaka. Eller så är det helt enkelt så att vissa individer är överkänsliga mot skabben medans de allra flesta inte är det och alla har det jämt... så har jag börjat se det i alla fall...som knottallergi...*suck*

Dock är det mycket svårt att få med de små äcklen i biopsier och skrapprov av ngn anledning så diagnosen är svår att ställa om man ska bevisa att det är dem det är frågan om.

Switch har dock ingen som helst indikation på att funka mot chorioptes bovis som lever på hudplasma inte blod...det är rena chansningen bara för att ha nåt att hälla på dem...

Gammal tråd, men jag återupplivar den ändå.

Jag vet några som behandlat sina hästar med Eprinex och som inte verkar ha fått tillbaks det... Dock i samband med att hästarna gått på bete så att stallet varit tomt i flera månader (man vet inte hur länge skabben kan leva utan värddjur, men 2-3 månader är den riktlinje jag hört), tvättat borstar i tvättmaskin eller lagt dem i frysen, städat ur stallet mycket noggrant, tvättat alla redskap etc etc.

Det är dock inte alla som tål Eprinex utan får kala fläckar och kraftiga hudreaktioner... Men det verkar vara det som funkar bäst i dagsläget. Själv använde jag Sebacil när jag hade en skabbtinker, men det är några år sedan och då fanns inte Eprinex t ex. Hon hade dock så mkt hudförändringar och kroniska hudinflammationer att det inte gick att få henne frisk tyvärr. Hon avlivades senare, bl a pga hennes kraftiga skabb.

Injektioner av Ivermectin ska också ge bra resultat, men det är förenat med en hel del risker, och jag vet ingen svensk veterinär som gått med på detta... Det finns ju inga preparat mot skabb på häst.

Injektioner av Ivermectin ska också ge bra resultat, men det är förenat med en hel del risker, och jag vet ingen svensk veterinär som gått med på detta...

Det finns och vi har tillgång till en. Men tyvärr så hjälper bara det med tillfälligt det också.

Jag är en utav dem som har behandlat med eprinex , hästen har vart helt fri sen i augusti . Tog skrapprov efter avslutad behandling
( x3 med 10 dagars mellanrum) . Hästen konstaterades fri och flyttades till ett nytt stall i samma veva . Han har vart helt symptom fri sedan augusti - inget kli stampandes eller mjäll /krustor .

Detta är en häst som enligt förra ägaren behandlades med både sebacil i flera omgångar + sprutades med ivomec .

jag misstänker starkt fotskabb på min importerade frieser tyvär.. har bett veterinär titta på det vid 3 tillfällen utan att få någon hjälp alls.... Imorgon kommer veterinär igen och nu ska jag kräva någonting men vad???
han har ingen helt färsk sår just nu men många krustor och skorviga.
Han kliar dock inte och då slår dem bort mina misstankar.
när han hade ett färsk sår förra veckan så stampade han o hade sig med det benet i 2 dagar.
när jag pillade bort dem kladdiga skorverna runt såret så lossnade hovskägget i små toffsar :eek:
Om man får någon hjälp denna gång ska man behandla på en gång fast man inte kan rengöra hela stallet nu ?? skulle vara bra att behandla honom o rengöra stallet vid betet tänkte jag. När stallet blir tomt.
Hur länge kan skabb leva kvar i torv och stallmiljö? och på utrustning som inte används??

Finns inga säkra svar på hur länge skabben kan leva utan värddjur tyvärr , jag har dock hört att den trivs väl i halm ,det kan t.om vara en smittväg in i ett stall. Många veterinärer är osäkra på fotskabb , då det har art ovanligt i sverige de senare åren . Be att få eprinex på recept ,det är giftigt ..ja och det är inte godkänt till häst men det är inte sebacil eller frontline heller . Finns inte en enda godkänd behandling för häst faktiskt .

Jag behandlade från framknä/has och nedåt med hjälp av en sådan där spruta som du kan köpa på apotek , 10 ml per ben ,5 ml i mankam och 5 ml i svansrot . 10 dagars mellanrum . Min häst stod fortf. kvar hos förra ägaren under behandling på lösdrift .mig veterligen gjordes inget åt stallmiljön.

Den stora skillnaden med eprinex kontra flera andra behanlingar är att eprinex är ett preparat som går in i underhudsfettet och ligger kvar där i ett par veckor . med andra ord så skyddas hästen i flera veckor vilket gör att flera omgångar skabb dödas. jämförelsevis med tex sebacil som "bara" dödar djur som sitter på för tillfället.

Min Frieser kom som 7 mån till sverige , föreg.ägare tror att han hade med sig skabben redan då . Nu vågar jag nog säga att han är fri ,har inte visat ett enda symptom ,hade han haft skabb kvar så hade den gett sig tillkänna i den här kylan :crazy:

Senast ändrad:

Fotskabben är krånglig att få bukt med! Har stött på några stycken i tjänsten.

Att få fram parasiter i skrapprov är inte helt lätt. De gånger som jag har hittat dem har jag hittat i huden och i krustor högt upp på benet, på baksidan av carpus (framknä).
Innan jag har mikroskoperat har jag löst upp krustan i olja och lagt på objektglas, då har de små otäckingarna dykt upp!

Flera patienter har varit riktigt fula när vi fått diagnosen, och man har inte kunnat börja behandla skabben direkt utan har fått börja med att behandla sår och infekterad hud (i vissa fall med antibiotika och antinflammatoriskt).
För att kunna göra detta har allt hovskägg på alla benen rakats bort.

När huden är i sådant skicka att det går att behandla så har det varit med Frontline på benen och en sträng switch på ryggen. Dessa preparat av den enkla orsaken att det inte är så kul/smidigt att schamponera benen mitt i vintern då det oftast bryter ut.
Behandlingen har fått upprepas några gånger.
Alla hästarna i stallet har behandlats. Den enda skillnaden är att de hästar utan problem bara behandlats en eller ett par gånger medans man kan få hålla på ett tag på de som är riktigt infekterade.

De som har lyckats bäst har sanerat under sommaren. Ut med allt strö och nogrann rengörning, gärna att stallet får vara tomt ett tag. Givetvis i kombination med behandling.

Tyvärr så får man sällan veta hur det har gått i efterhand. Men har jag inget hört av patienten så förutsätter jag att problemet har försvunnit eller iaf är betydligt mindre än innan första behandlingen.

Jag har också fått uppfattningen att vissa hästar blir kroniker, om det är för att man inte blir av med skabben eller för att man inte lyckats sanera miljön vet jag inte. Men många håller sig symtomfria om man underhållsbehandlar dem med jämna mellanrum.
Har hört om någon häst som funkar så länge den får ha kort hovskägg (kanske inte är så kul om man har en "pälsad" ras, men vad gör man? Funkar det kanske det är värt att de ser lite lustiga ut!)

Min gamla häst var nog en kroniker. På den tiden fanns inte Eprinex, utan vi behandlade med Sebacil. Hon var extremt behårad, men henne var vi tvungna att hålla rakad. Hon hade massor med förtjockad hud som la sig i veck, kroniska inflammationer (som dock la sig lite efter behandlingar) men vi ville inte hålla på att behandla med en massa giftiga preparat i all evighet (skabben blir ju dessutom resistenta till slut) så vi höll henne rakad in på huden upp över knäna. Hon var symptomfri så länge det höll sig kort, men blev det längre än ca 1 cm så började hon stampa igen... Minst var 10:e dag fick man raka då det växte fort...

Efter att vi fattat det beslutet fick hon såklart inte träffa andra hästar än stallkompisen (som var en korthårig "hemmahäst" han också) eftersom hon ju var smittbärare. Det tog emot att raka av henne dessa enorma mängder hovskägg, men det som dolde sig därunder var ingen rolig syn alls... Vet.bes. UA vid köp dessutom, så min tilltro till veterinärer är ungefär obefintlig i frågan. Har inte träffat nån som tror annat än att det är rasp/mugg... Sorgligt, för SÅ ovanligt är det inte. Har varit på flera nordis/ardennerutställningar, och där åtminstone någon har stampat eller kliat sig. Det har alltid funnits, men så länge det inte drabbar "dyra" hästar så lär väl ingen bry sig om att ta fram ett preparat som kan hjälpa våra hästar...

Dessvärre är det inte hur dyrbara hästarna är som avgör, Irish cobs exporteras till Usa för miljonbelopp och de har i alla fall inte något botemedel. Jag frågade dem som har licensen på moxidectinpreparat för några år sedan och deras förklaring var helt enkelt att det inte fanns tillräckligt mycket forskningsunderlag och att det skulle bli för dyrt att utveckla ett preparat som var godkänt för häst.

Min lilla ljuvliga märr var också kroniker och hade de klassiska druvklaseknölarna/hudvecken på fra bakbenen. Nära besläktat med elefantiasis... Ardenner, nordis, frieser, tinker/irish cob, clydesdale och Shire... världen över....

Som sagt Moxidectin är det enda som biter på längre sikt och faktiskt KAN göra dem symptomfria, även maskmedel med moxidectin är verksamt (dubbel dos och med två veckors mellanrum) som alternativ till att få veterinär att skriva ut Eprinex. Häll aldrig eprinex på rygg/rumpa, bara svans/mankam och ben och det kan ge frysskador vid låga temperaturer utomhus! Ivertmectin, fipronil, Switch och sebacil är som att klippa av maskrosorna i gräsmattan och tro att man utrotar dem...

Ang veterinärer och fotskabb så har jag fått mej några roliga stunder: Tidiningspapper lindat om benen!! Fotskabb vad är det??? Det går bort om du maskar med ivomec... Vi har inte skabb på häst i Sverige med mera.. Jag brukar INTE återkomma till en veterinär som inte ger verkningsfulla råd utan jag kontaktar en annan i hopp om att hitta någon som kan ge goda råd... ATG klinker vet däremot att det finns fotskabb eftersom de har hand om nordistravare!
Min gamla veterinärbok från sekelskiftet rekommenderar hälften fotogen blandat med hälften dieselolja i bandage över natten...

Jag hade "turen" att behandla med eprinex under sommaren , vet ej hur hästen hade reagerat om det var nu när det är ständigt minus ute . Min häst fick inga biverkningar utav preparatet , men han stampade preces efter det hade blivit pålagt , tror att det sved till . Gömde handskar vid ett behandlingstillfälle ,det jag märke av var att jag blev kall om händerna
( och förmodligen ohyrefri :angel: )

Jag klippte aldrig ned hovskägget , nu var han iofs unghäst så det var inte så mycket hovskägg att tala om ,dock så var jag noga med att bena upp pälsen så eprinexen hamnade på huden.

Frågan är hur motiverade amerikanerna är att behandla det... de verkar ju mest vara intresserade av abnorma mängder hår :grin: Har läst många artiklar om fotskabb och "pastern dermatitis", och de verkar iofs vara medvetna om problemet men verkar inte tycka att det är så himla allvarligt.

I Sverige så har ju t ex Sebacil, vad jag vet, varit godkänt för häst en gång i tiden... Eprinex har en dokumenterad effekt på häst (om än inte vetenskapligt bevisad) om än med bieffekter. Det FINNS ju preparat som fungerar, men det är inte tillåtet och alldeles för få veterinärer är intresserade av att ta reda på fakta, för vi har ju inte skabb i Sverige, så de vägrar se utanför sin lilla låda...

Och vad det gäller bieffekter... jag tror att de flesta som sett sin häst vara riktigt skabbangripen griper efter alla halmstrån man kan hitta. Jag hade gärna testat något om det så var 50% chans för fullständigt tillfrisknande och 50% risk för döden... Vi avlivade ju henne ändå till slut, om än inte bara pga skabben.

Dessutom tror jag ändå att man skulle vara mer motiverad att ta fram ett preparat godkänt för häst om hästens prestationer påverkades. En tinker/IC i USA används ju sällan till något "vettigt", de ska mest vara fina... En hopp- eller dressyrhäst skulle ju däremot få försämrad prestation om de hade sår i karleder och knäveck som sprack och gjorde ont...

Det finns ingen säker metod för att behandla fotskabb på häst, man behandlar oftast med medel som inte är godkända för häst och dessutom verkar det som om ett preparat eller en metod kan funka på några men inte på andra.
Har själv en äldre liten dam från irland som har återkommande problem med förmodligen mer eller mindre kronisk fotskabb ibland funkar avmaskning med moxidectin, min vet säger det hjälper med ivertmektin oralt, en annan säger att fotskabb inte finns, Tinkersällskapet säger Sebacil och andra Fipronilpreparat (mot hundloppor) andra åter verkar rekommendera att man häller på häststackaren allt som finns i giftväg på samma gång...Injicering med ivertmektin förekommer också. Min granne som föder upp Shirehästar rekommenderar att man badar hästarnas ben med Sebacillösning två gånger om året på rutin.....

Har du verkligen LYCKATS med fotskabbbehandling på någon häst? DVS fått BORT eländet på riktigt? Hur? Intervall? preparat? Är det permanent borta eller får ni upprepa?

*peppar peppar ta i trä*

jag ahr framgånsrikt fått bort fotskabben på min frieser, som det ser ut just nu, men ajg vågar inte säga hej förrän om tio år ungefär *s*

behandlade oktober för 1 år sedan rakade benen upp till "knäna" ,behandlade med ca 1 liter frontline 3 gånger med sju dagars mellanrum. Hon fick även ivomec i munnen, halv dos i 9 dagar. + det så lade jag switch över ryggen och vid bogarna i två omgångar och även under våren sommaren. Båda hästarna gick ute ända in i november när de kunde flytta in i ett nybyggt stall. så fort jag varit ute hos hästarna slängde jag kläderna + grimmor och borstar i frysen i minst en vecka.

frontlinen och ivomecen var vets inrådan, resten gjorde jag på eget bevåg.

Det har inte återkommit än. Är beredd att göra om proceduren.

Senast ändrad:

KL

Är det någon mer som testat att ta skrapprov med lyckat resultat? Vad kostar ett skrapprov på ett ungefär?

Liknande trådar

Foder & Strö För ett år sedan skadade sig min häst (arab, nu vallack, snart 2,5 år) i ena hasen (han var då drygt 1 år gammal) vilket ledde till en...
Svar
4
· Visningar
1 392
Senast: Corax
·
Hästvård Jag flyttade för ca 3 veckor sedan till nytt stall. Dagen efter inflytt möter jag stallägaren i sadelkammaren och hon börja prata om att...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 530
Senast: hoppeloppe
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 683
Senast: Karminnie
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 133
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp
  • Stor enkel hundras med lagom driv