Sv: Luzern

ska köpa en säck och prova mej fram tack för hjälpen :)
 
Sv: Luzern

Tänk på att om hon är väldigt mager så behöver ju hon mkt hö oxå... Lite energi oxå för att kunna bygga på hullet, tex havre eller kornkross....

Men som sagt en analys gör ju det hela lite enklare.
 
Sv: Luzern

det är analyserat och det är kraftigt som tusan och hon äter ju hela dagarna hö och ensilage det är aldrig tomt i hagen eller boxen.

är det bättre att ge krafft grund kanske än krafft groov? ÄR DET BÄTTRE ATT GE MER KORN OCH MINDRE GROOV/GRUND?
 
Sv: Luzern

dr.pepper skrev:
det är analyserat och det är kraftigt som tusan och hon äter ju hela dagarna hö och ensilage det är aldrig tomt i hagen eller boxen.

är det bättre att ge krafft grund kanske än krafft groov? ÄR DET BÄTTRE ATT GE MER KORN OCH MINDRE GROOV/GRUND?

Gör som Bee säger..... :)
Skriv va din höanalys säger, så får man la se :)

/Carolrita
 
Sv: Luzern

Jag har strå-form och jag blöter , men bara för att det inte ska bli så torrt..
Min polla blev så lugn när hon åt det..( ? )
 
Sv: Luzern

alltså detta är hur dumt som helst men vad är luzern igentligen? är det torkat gräs eller en slags frön? vad heter det som man blötlägger och blir kladdiga platta frön?
 
Sv: Luzern

Lucern är en baljväxt.
Den är nästan som ett protein- och kalciumrikt hö, men den tål inte att vändas och balas på fältet som hö, de proteinrika bladen faller av och går till spillo då. Därför torkar man den och hackar den antingen grovt eller pelleterar den.

I hackad form ger lucern samma sysselsättning och tuggning för hästen som hö. Är den pelleterad blir det mer lättuggat, som kraftfoder sysslesättningsmässigt.

De platta fröna som blir slemmiga när man blötlägger dem (antar att du menar så? ;) ) är linfrön.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 709
Senast: Roheryn
·
Hästvård Funderar litegrann över fenomenet att stå uppstallad hur vanligt det är att andra lägger sig i gällande andras hästar. Vi står i ett...
8 9 10
Svar
187
· Visningar
11 686
Senast: Unhappy
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 169
Senast: Ramona
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 329
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp