N

nettiling

Är lite förvirrad när det gäller luzern.. Är det någon skillnad på mixen (strå) och pelleterad?
Har märkt att pelletsen sväller jättemycket.. brukar ni blötlägga den innan utfodringen? jag vet att många blötlägger krafften, men hur e det med luzernen? :confused:

//nettiling :)
 
Sv: Luzern

Men inte finns mixen som pellets?

Krafft har 3 olika varianter med lucern:
Lucern Mix, hackat strå
Lucern och gräsfröhalm blandat.
7.5 MJ
65 g smrp
7,5 g Ca
1,8 g P

Lucern Hackat strå
Ren lucern (innehåller även lite melass, för konsistensen)
8,5 MJ
110g smrp
13 g Ca
2,8 g P

Lucern Pellets
Samma värden som Lucern Hackat strå.

Det skiljer alltså ganska mycket mellan mixen och pelletsen...
Krafft själva rekommenderar t.o.m att man sväller just lucernpellets för att undvika foderstrupsförstoppning, tror inte att de gör det med sina andra pelleterade foder.

De sväller iaf väldigt mycket, och tar lång tid på sig, flera timmar.
 
Sv: Luzern

Tack så mycket! Nu blev det lite klarare! :bow:
Det är ju en hel djungel detta med foder! :crazy: Man vill ju gärna veta lite om fodersorterna så man inte stoppar i sina pållar vad som helst! nu vet jag ju lite mer ifall jag nu behöver fodra med lucern nån gång!!
 
Sv: Luzern

De märket av lucern jag köper så är det ingen större skillnad på innehållet mellan hackat och pellets.
Man ska inte behöva blötlägga lucern, vet flera som inte gör det.. jag har däremot alltid gjor det.
 
Sv: Luzern

Man ska inte behöva blötlägga lucern,

Om t.o.m. tillverkaren rekommenderar att man gör det så finns det nog en MYCKET bra anledning till det...

Fast du kanske menar hack iofs, det finns det ju ingen anledning att blöta? :)
 
Sv: Luzern

Nej, pellets ska man inte behöva blötlägga... gör det tex inte på ridskolorna här omkring...
TROR det har att göra med att det tar så mkr längre tid för det att svälla än för betfor...
 
Sv: Luzern

Bee skrev:
TROR det har att göra med att det tar så mkr längre tid för det att svälla än för betfor...

Eh? Allt eventuellt svällande ska göras INNAN det kommer i hästen. Det är ingen bantningskur där man ska försöka hålla sig mätt på så liten substans som möjligt.

Tips på experiment... Blöt fingrarna, håll i en oblötad pellets 10-20 sekunder. Den klibbar fast vid fingret. Föreställ dig att detta är i hästens hals, när hästen sväljer efter att ha haft pelletten i munnen. Just det, foderstrupsförstoppning.
 
Senast ändrad:
Sv: Luzern

Men jag hävdar fortfarande att tillverkaren måste ha en anledning att rekommendera blötläggning, speciellt som det bara gäller just lucernpelletsen, inga andra pellets. (OBS att jag pratar om Kraffts pellets nu, du kanske menar någon annan tillverkare! ;) )

I Kraffts foderkatalog står det exakt: "Blötlägg gärna pelletsen för att minimera risken för foderstrupsförstoppning."

På säcken står det samma sak, men lite annorlunda formulerat vad jag minns.
 
Sv: Luzern

Jag blötlägger allt till mitt gamla halvblod (31 år) Lucern-pellets, betfor, kli, krafft-Grund. I somras slarvade jag en gång med blötläggningen av Krafft Grund-pelletsen och min älskling fick foderstrupsförstoppning som följd och det misstaget gör jag aldrig om! (Han är dock gammal, har alltid ätit fort) unga hästar kanske inte behöver blötläggning av vanlig pellets.
 
Sv: Luzern

Som sagt ridsklorna här omkring ger sin hästar lucern utan att blötlägga. Vet att de iaf ger ½kg lucern, än har de inte dött iaf....
Sedan vad som är lämplig är ju en annan sak, själv ger jag alltid uppblöt, men det skulle inat vara hela världen om man glömmer blötlägga eller är lite sent ute med det....
 
Sv: Luzern

visst tycker jag också att det ultimata är att just blötlägga luzernen innan fodring..just då för att minimera risken..
men hade det varit absolut nödvändigt hade detta självklart stått. Dvs. detta foder MÅSTE blötläggas innan fodring.
Eftersom detta då inte står, måste luzernen alltså inte blötläggas..
Dock vet jag många som ger luzern torrt, tex om fodret för kvällen osv görs iordning på morgonen.
 
Sv: Luzern

Jag har gett lucernpellets till mina hästar dagligen i 6 år. De får mellan 0.7 och 1 kg och jag blötlägger det inte. När jag började med det så gjorde jag det, men jag upptäckte snabbt att hästarna inte tycker att det är lika gott när det är uppblött så därför slutade jag. Några problem med foderstrupsförstoppning har jag aldrig haft.

Jag tror inte att man ska blöta allt man ger hästarna eftersom de då inte får använda sina tänder som de ska. Att alltid äta gröt kan inte vara det bästa. Att många fodersorter sväller i magen är ju inte så konstigt, det gör ju den maten vi äter också. Jag menar, inte fasen blöter vi upp en knäckemacka innan vi äter den och den kommer ju onekligen att svälla i magen....
 
Sv: Luzern

Fast det är ju inte att det ska svälla i magen man är rädd för...
Det farliga är ju om det sväller på vägen ner. Och hästar har ju lite längre väg till magen än vad vi har. ;)
 
Sv: Luzern

Det är i o f s sant. Men jag tror snarare att det är en viss typ av hästar som drabbas av foderstrupsförstoppning, dvs de som slänger i sig maten.
 
Sv: Luzern

Med tanke på att hästar inte kan göra sig av med mat snabbt (kräkas) om det blir för mycket svällande hade jag nog varit försiktig med sådant som sväller i magen.
 
Sv: Luzern

Är ju därför man blöter betfor eftersom det sväller snabbt, dvs sväller i strupen. Lucern tar mkt längre tid på sig, dvs det sväller inte förrens det är i magen...
 
Sv: Luzern

Vad Är Luzern Bra FÖr? vad används det för? :confused:

vad kostar tex en säck krafft hackat strå?
 
Sv: Luzern

Innehåller mkt protein, dvs det behövs för att kunna bygga och hålla musklerna.
Är även bra då det räkan som ett grovfoder, alltså samma kategori som hö..

Tror en 30kg säck kostar runt hundringen...
 
Sv: Luzern

En säck 25 kg KRAFFT hackad strå kostar ca 125:-.


Mvh Bella :)
 
Sv: Luzern

kan luzern var a ett bra tillskott för min magra och omusklade travhäst (försöker bygga på henne nu under vintern..? läs gärna min tråd jag skapade idag om vad jag ger henne för foder.. mvh anna
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 709
Senast: Roheryn
·
Hästvård Funderar litegrann över fenomenet att stå uppstallad hur vanligt det är att andra lägger sig i gällande andras hästar. Vi står i ett...
8 9 10
Svar
187
· Visningar
11 686
Senast: Unhappy
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 169
Senast: Ramona
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 329
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp