Lutar sig för mycket framåt

N

NiitSirK

..det är hur många som helst som gör det när de hoppar!! Jag är ute på ganska många tävlingar, och man ser sjukt många ryttare som rider 130-140 klasser som lutar sig för mycket framåt på hästen, vilket resulterar i att hästarna kanske stannar eller river, men ibland räddar de ryttaren och klarar hindret...

Det jag reagerar mest på är det att jag har ridit för många olika tränare, och tittat på träningar för ett flertal tränare, och det är endast 2 st som jag faktiskt hört säga att man inte ska vara så framåtlutad i överlivet...
Någon mer som tänker på detta??

:bump:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lutar sig för mycket framåt

jag har också tänkt på det. Jag har själv blivit lite väl framåtlutad, men med hjälp av tränare nu jobbar stenhårt med att inte vara det eftersom det har i många fall resulterat i uteslutningar i MSVB. Jag har inte heller fått några klagomål att jag är för mycket framåtlutad av någon annan tränare än den jag rider för numera. Det är faktiskt ganska konstigt, för det ser verkligen hemskt ut när man kollar på filmer från träningar och tävlingar.

Det beror väl på vad man räknar till för mycket framåtlutad sits. Det är skillnad på den sits man behöver när man hoppar 90 cm och 140 då man behöver mycket mer eftegift över hindren.

Har mycket svårt att tro att "massor" av ryttare i såpass höga klasser som 130-140 vägrar ut sig på grund av att de lutar sig framåt innan hindren. Visst är det inte bra, risken att åka av är betydligt större men var går gränsen? Alla har olika stil. Tycker själv inte att det ser så snyggt ut att kasta sig framåt men eftergiften blir betydligt bättre. Måste själv öva på att komma fram mer.

ja det har jag reagerat över me har två stycke som jag hjälper i mellanåt och dom lutar sig lite väl mycket framåt.

men jag tror att det har med balans och styrka oxå det krävs en hel del av ryttaren att inte va så fframåt lutad, sen eftergiften mot hindret e ju inte hur mycket du lutar dig framåt utan hur mycket du tar fram dina händer på mankamen, jag tror många tar miste på begreppen i bland oxå.

några fler ideer ?? på varför folk gör som dom gör??

Jag lutar mig lite framåt, dels för att bjuda in hästen till språnget, förbereda sig själva och hästen så den kan hoppa upp ordentligt, samt att själva hamna i bra balans oavsätt vad hästen gör!
Skulle hästen trampa om, hoppa av för tidigt eller något annat, så har jag fortfarande perfekt balans genom hela hoppet och stör inte hästen.
Nu pratar jag om att axlarna sak vara lite framför höfterna!

Att tvärt emot förbered sig för att inte trilla av i fall hästen skull stanna är som att säga till hästen att stanna.

En häst stannar inte för att du sitter lie framåt, den stannar pga andra orsaker så som ryttarfel (ex placering för avstamp, tempo eller annat) eller fel som hästen gör.

Hur mkt man lutar sig framåt är mkt beroende på vilken häst man sitter på. Har själv 6 olika hopphästar och sitter inte på samma vis på någon av dem utan det anpassas efter hästen. Vissa hästar välver sig väldigt mkt ner med nacken i språnget och behöver då en väl tilltagen eftergift och är man då kort i rocken som jag är så får man gå med väldigt mkt för att kunna ge denna eftergift. En av mina tex har ett extremt tryck i avsprången går du inte fram sekunden innan han trycker ifrån så finnsdet inte en chans i h***e att komma med framåt utan du slungas baklänges som en katapult, man kan inte förstå vilket tryck det handlar om, om man inte suttit på en sådan häst har hoppat mängder av hästar men aldrig varit med om något i närheten av detta. Sedan har jag en annan häst som jag har haft mkt roligt åt när jag tittar på videoupptagningar, man rör sig i stort sett inte en millimeter på hela rundorna, hon hoppar så att säga under en välver sig på ett sätt att hon får sin eftergift trots att man inte lättar på handen. Dock kan man här se att i och med att hinderna blir större (hon tävlar 140) så trots att det bara är hon som hoppar upp till en så blir stigningen så stor till den höjden att man är nästintill parallel med halsen. Vid låga hinder blir ju inte stigning särskilt stor och då är man nästan upprätt. Så att slutsatsen är att trots att man inte "går fram" i språnget så ser det ut som om man lägger sig på halsen på hästen i uppsprånget ändå när hinderna börjar bli just 130-140cm.

Pä lägre nivåer är det iaf så att folk tror att det hj'lper hästarna..
verkar de som iaf :smirk:

På som sagt lägre nivåer ser man alltför ofta ryttare som kastar fram överlivet men inte ger efter det minsta med handen.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 332
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 109
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 134
Senast: ameo
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 924
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Pusseltråden
  • Positiva tråden del 2