Bara en liten parentes, för jag vet inte om det gäller för ditt sto.
Men. Ston kan bli väldigt "indragna" i rumpan och därmed få "lutande" vulva, där avföringen rinner in i vaginan, om de har (mycket) dåligt hull. När jag köpte mitt äldsta sto så var hon såpass indragen i rumpan att allt rann över och in på fel ställe, så att säga. Så pass att en vet jag kontaktade uppmanade mig att sy mitt sto efter betäckning.
Men! Efter att mitt sto behandlats för livmodersinflammation och fått rejält med mat + gått på kraftigt bete samma sommar (hon blev dräktig på första försöket efter behandlingen) så fyllde hon ut hela kroppen på ett nytt sätt och rumpan var inte längre indragen! Därmed kom vulvan i ett bättre (= normalt) läge och jag valde att inte sy ihop henne. Det behövdes inte heller, hon fölade i början av april ett friskt (stort) stoföl och betäcktes sen på 30-dagars och tog sig direkt i år igen.
Mitt sto var helt enkelt så magert att hela hon var "indragen" när jag köpte henne. Uppdragen i flankerna, hålig över ögonen, insjunken i rumpan mm etc. Men det finns inget kvar av det nu längre. Ingen kan heller längre gissa hennes ålder!