lutande vulva

orion_x

Trådstartare
jag köpte häst för ett tag sedan. Ett sto med lutande vulva och blev då rekommanderad att inte ta föl på henne eftersom det kunde bli komplikationer vid betäckning och havandeskap. Dock fick jag inte reda på vad det kan uppstå för komplikationer, vet hade så brottom.. Tyvärr. Så om man använder sig av semin, så man slipper fribetäckningen, vad kan då uppstå för problem vid hanavdeskap och fölning :confused:

Det är större risk att det kommer in skit och bakterier som kan ge upphov till tex livmoderinflammation. Många gånger löser man det genom att sy ihop övre delen en bit men ska naturligtvis tänka sig för och det beror ju på hur mycket den lutar också hur stor risken är.

Jo, men är det inte lättast att det blir just de problemen vid fribetäckning. Om an använder sig av semin, vad är det då som kan hända under havandeskapet. kan det bli livmodersinflammation vid fölningen?

Jag hade ett sto som såg ut så. Fick ett föl (naturlig betäckning). Sen såldes hon som avelssto, betäckt 3 år i rad (naturligt) utan att bli dräktig, och "allt" är gjort. Troligtvis hade hon behövt sys ihop efter fölningen första gången för att inte dra in bakterier.

De renar sig mycket sämre med felaktig lutning på vulva, vilket innebär att de löper större risk att inte alls bli dräktiga eller att resorbera fostret redan efter några veckor pga infektion. Infektionsrisken kan man naturligvis minska lite med semin i stället för naturlig betäckning och genom att sy ihop övre delen av vulva, men många ston med felaktig lutning blir ändå inte dräktiga trots semin och andra åtgärder. Men visst kan man försöka att seminera om man är villig att lägga ut endel pengar trots att det kanske ändå inte blir nåt.

/ Ylva

en ny fråga inom sama ämne.

den lutningen som sto föl har vid födsel behåler dom den eller ändras den när dom växer?

Bara en liten parentes, för jag vet inte om det gäller för ditt sto.

Men. Ston kan bli väldigt "indragna" i rumpan och därmed få "lutande" vulva, där avföringen rinner in i vaginan, om de har (mycket) dåligt hull. När jag köpte mitt äldsta sto så var hon såpass indragen i rumpan att allt rann över och in på fel ställe, så att säga. Så pass att en vet jag kontaktade uppmanade mig att sy mitt sto efter betäckning.

Men! Efter att mitt sto behandlats för livmodersinflammation och fått rejält med mat + gått på kraftigt bete samma sommar (hon blev dräktig på första försöket efter behandlingen) så fyllde hon ut hela kroppen på ett nytt sätt och rumpan var inte längre indragen! Därmed kom vulvan i ett bättre (= normalt) läge och jag valde att inte sy ihop henne. Det behövdes inte heller, hon fölade i början av april ett friskt (stort) stoföl och betäcktes sen på 30-dagars och tog sig direkt i år igen.

Mitt sto var helt enkelt så magert att hela hon var "indragen" när jag köpte henne. Uppdragen i flankerna, hålig över ögonen, insjunken i rumpan mm etc. Men det finns inget kvar av det nu längre. Ingen kan heller längre gissa hennes ålder!

Det blir som et baksug som gör att smuts, luft och bakterier dras in in slidan. Vid ägglossning är det vidöppet ända in och då är det fritt fram för bakterier mm att komma hela vägen till livmodern, där i värsta fall en kronisk inflammation kan uppstå. Då kan det vara omöjligt att få till en dräktighet.
Så infektionen kan utan tvivel uppstå utan betäckning. Ägglossning sker ju varje brunst. Det står bra och utförligt om detta i boken "Att bli med föl".

Den ändras, min fölunge hade jättelutande vulva vid födseln, men nu är den rak och normal. :)

Mitt fullbod hade också lutande vulva, ganska vanligt inom fullblod, och just därför tyckte jag inte man skulle avla på henne (fanns även andra anledningar som en skada hon hade ont av) eftersom man kanske skulle behöva sy. Det går ju i arv, och jag tycker det är dumt att avla på det, i England har ju nästan alla fullblodsstona ihopsydd vulva under dräktigheten.. :crazy:

Tack för alla bra svar, nu vet jag varför jag inte ska betäcka, och jag kommer låta bli :smirk: Hon får vara bara ridhäst. Tack så mycket för infon :bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 630
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar