Luta sig fram i galopp - lång ryttare?

skuggi

Trådstartare
Ja, en tanke som slog mig bara...

Om man som lång ryttare på tex en islänning är ute och racergalopperar så känns det (iaf för mig) som att jag vill liksom luta mig jättelångt fram längs hästens hals liksom yyiiieeyyyhaaaa :D
(eller alltså, denna känsla infinner sig oavsett storlek på häst)

Men min fundering är nu, hur blir DET egentligen med balansen för hästen när den är liten och jag är lång?
VILL den ha mig vikt över halsen, eller blir egentligen tyngdpunkten för långt fram då?
Jag tynger ju på framdelen och det borde väl göra det svårare för hästen att brassa på?
Sitter jag mer upprätt har jag fått för mig att jag bromsar hästen, men så kanske det inte är?

Hmm.. svamlig fundering, hoppas ni förstår hur jag menar.

Sv: Luta sig fram i galopp - lång ryttare?

Nej men Skuggi, som Parellifantast lutar du väl dig inte framåt alls? Jag förstår hur du menar, jag tror inte det är speciellt skönt för dom...Dom lägger öronen bakåt o springer fortare bara. Jämvikten vettu!

Jag har haft islänning föresten, apropå det. Det är underbart att raca(hur faan stavas det?) räisa...man känner sig som Ronja rövardotter på dom :-D

Hade en liten Baldur fra Arnakke född -91 mellan åren -96 till-02, tyvärr bara på foder o jag fick inte köpa honom...=( Underbar liten häst...*nostalgisk*

Hmm är en svår fråga, men hur vikten blir beror väl på om du fortfarande ha kvar balansen i stigbyglarna fast du är mer framåtlutad, eller om du mer ligger över halsen och inte har stöd i stigbyglarna.
Men flyttar man tyngdpunkten långt bak så saktar ju de flesta hästar av. Rider travare ibland när jag jobbar i ett travstall på helgerna och brukar ibland ställa mej upp i lättsits för är lite svårt att hinna rida lätt ibland ;) och då brukar de falla över i galopp efter ett tag, vetinte om det blir att de får mer vikt på frmadeln och då tkr det blir jobbigare att trava och då väljer att galoppera istället.

Nej men Skuggi, som Parellifantast lutar du väl dig inte framåt alls?
Heh :o kan inte riktigt hjälpa det, det är liksom en reflex, typ att jag vill att vi ska springa fortare. Men jag tycker inte effekten blir den önskade, iaf inte nuförtiden, på dessa små raggisar. När jag red halvblod kändes det annorlunda vill jag minnas...
Därför jag började fundera...

Mja, det blir nog att lite vikt flyttas från stigbyglarna till knäna typ, och kanske lägger jag handen på halsen/manken också..

Men, rent fysiskt, måste det ju vara skillnad för hästen om jag står rakt upp eller lutar mig fram? Även om jag i båda fallen står enbart med tyngden i stigbyglarna?

Men, rent fysiskt, måste det ju vara skillnad för hästen om jag står rakt upp eller lutar mig fram? Även om jag i båda fallen står enbart med tyngden i stigbyglarna?

Det är klart att det blir skillnad. I korrekt lätt sits/fältsits skall du ha en tänkt lodlinje mellan dina axlar, dina knän och dina tår. Längre fram än så lägger ju, som du säger, bara mer vikt på framdelen. Och det är klart att ju längre överkropp du har, desto längre fram har vikten möjlighet att komma. Ju längre (och tyngre) man är, desto mer välbalanserad måste man vara för att det skall vara bekvämt för hästen!

jo det är ju klar som Roheryn skrev så står man i lättsits har man ju vikten jämtfördelad och är i balans mitt över hästen, och lutar man sej mer framåt eller blir i framåtvikt så får ju hästen mer vikt på framdelen.

Jo, det var ju så jag tänkte.. Men, är det bara jag som vill luta mig fram sådär för att "gasa på"?? :confused:

Vad har jag fått det ifrån isf? :o:crazy:

Hehe, är inte säker på HUR mycket jag lutar mig fram egentligen, men ska helt klart testa att vara mer upprätt... även om det känns konstigt. Brukar ju kännas konstigt, det som är ovant, även om det är rätt.

hm har nog aldrig tänkt på det själv men ställer mej typ automatiskt upp i stigbyglarna om man ska galoppera på lite fortare, men tror jag brukar sitta ganska mitt över. Man tänker ju inte på allt mna gör, skulle ha en som filmade en hela tiden när man red, så man såg all misstag man gör ;)

Ja, det skulle man. Det är säkert mycket man inte har en aning om att man gör. Har fått låna en digital videokamera av föräldrarna, så vi ska faktiskt försöka börja filma lite regelbundet :idea:

Jaja, tack för era tankar :bow:

All snabb galopp frestar på frambenen så......

Rid lite mer kontrollerat så ger det sig:grin:

jo jag har oxå filmat ibland när jag ridit, har väl inte ofta sett så vackert ut, men är ju bättre man får reda på problemen. För om man rider för nån så kan jag iaf bli att tycka att "gud vad de tjatar, så farligt är det väl inte" sen när man ser själv kan det vara enklare att ändra på det :)

Om man är lång, eller över huvud taget har lång överkropp så krävs det mer balans och koordination JA, för att bibehålla hästen i balans och inte trycka ner den på framdelen, så där tänker du helt rätt.

jag är själv lång, även om jag rider en fullstor häst, men även på denna får jag vara väldigt noga med att inte slänga fram överlivet. I dressyr arbetet kan min längd påverka jättemycket om jag slänger fram överlivet för mycket. Tex när jag klappar hästen under arbete så får jag vara noga med att bara stryka lite lätt precis vid manken, annars rubbar man balansen och stör hästen. det är en viktig reflektion som du gör rätt i att fundera över.

självklart kan du stå i lätt sits osv, men du måste hela tiden vara i balans, dvs din tyngdpunkt ska fortfarande vara över hästen, och i stigbyglarna.

Jag kan ta mej och min häst som exempel.
Hon - 153 cm. Grov byggnad med inte världens längsta hals.
Jag: 172 cm. Längre överkropp.

Har testat det där med galoppen lite och jag har kunnat konstatera detta vid rejs:

Sitter jag ner; Längre steglängd och hög hastighet
Står jag upp; Hög hastighet men kortare steglängd.

kl..

Min D-ponny brukar alltid stryka öronen bakåt och börjar galoppera fortare när jag lutar mig framåt som en jockey :angel: eller så tävlar hon mot hästen framför. Sitter jag upprätt brukar hon galoppera på i det tempot jag valt och lutar jag mig lite bakåt och trampar ner hälarna brukar hon sakta ner.
Brukar rida islänning ibland och tycker det är samma effekt där faktiskt.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag kunde tydligen inte hålla mig borta från ridningen ändå. :p Även om jag fick ett infall och blixtruttnade och slutade abrupt på...
Svar
0
· Visningar
648
Senast: cassiopeja
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 149
Senast: As_Vegas
·
Ridning Hej! Jag försöker lära mig att rida med sätet mer, t.ex genom sitsen göra en förhållning. Men det känns så svårt! Min häst är ett...
Svar
19
· Visningar
4 840
Senast: Hellas
·
Hästvård Har en häst som två år tillbaka blivit halt efter vintervilan. Vet. har inte kunnat hitta någon förklaring till hältorna, blev röntgade...
2
Svar
28
· Visningar
3 834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka