Kotor på fel plats...

Sv: Kotor på fel plats...

Min har också kotor på fel plats och är även sne i bäcknet men aldrig varit halt. Jag har inte märkt av några av dessa problem ännu och han rids helt normalt. :)

Min har antagligen haft detta med sina kotor i flera år utan bekymmer...
Vet inte vad som gjorde att det blossade upp o varför det alltid blev efter vintervilan...

En liten rolig sak i eländet!
Va hos mina grannar häromdagen, ett par i 70år åldern.
Berättade vad som hänt med hästen för dom.
Tanten frågar om det är ett bakben hon är halt i o om vi kollat hennes länd!
Haha under de två hältor hon haft i ett bakben har vet. stått o kliat sig i huvudet!
Tog upp kiropraktik o kotor med sista vet. men han trodde inte så mycket på det utan var mer inne på att dömma ut hästen :/
Tanten sa att förr när de höll på med brukshästarna så kollade de alltid länden först när de blev halta där bak.
Tänk om man pratat med tantan först ;)
Sen flikade iofs gubben in att är de halta där fram så va det huvudet det va fel på ;)

Efter att ha lokaliserat det till att det satt i hoven gjordes både röntgen och ultraljud av den men utan att göra några fynd alls :(
Hon är så halt att det va prat om hovbensfraktur eller cystor...

Så hästen blev bättre när hoven blockerades ut? Hovleden, eller nerverna, strålbensbursan? Skönt att cystor blev uteslutet, för de kan ju ge precis den typen av hälta du beskriver.

Dina grannar låter rätt så kloka måste jag säga, bakbenshältor kan ibland lokaliseras till länden och frambenshältor till huvudet. Huvudet är kollat va? Tänker käkled, tungben, ligament i nacken osv. Problem där kan ge ordentliga spänningar och att hästen skakar på huvudet. Men de brukar iofs inte vara så tydliga som du beskriver (låter som att din häst är mkt halt?), utan mer att hästen är väldigt spänd och eventuellt att hältan hoppar från ben till ben.

Lycka till!
Förresten, om det är det stället jag tänker på i Själland med MRI så är de otroligt duktiga. Vet många som har kommit dit med ouppklarade hältor, som de hittar rätt så snabbt. Får man skriva namnet, eller ska jag PM:a dig?

Tydligen fanns det bara två ställen med MRI, ett i Skåne och ett i Själland då och det rekomenderade vet. för de skulle vara duktigt så det är kanske samma ställe vi tänker på då :)
De ska få en egen i Helsingborg men är inte klar förrän om en ca 8 månader!
Ska ha en vet. till att titta på henne innan det bestämms nåt med MRI'n och få ett andra utlåtande, det va ok med försäkringsbolaget om vi begär att få se bilderna som togs i Helsingborg o inte gör samma igen så täcker de allt...
Jo hon är rejält halt :(
Aldrig sett sån kraftig hälta så det syns i skritt på rakt spår, de ggr vi haft halta hästar har det fått provoceras fram med böjningar...

Det är lite kul att grannarna tyckte att vi skulle kolla länden när två vet. har tittat snett på en när man pratat om det och det faktiskt visat sig sitta där ;)

Oj är hon så halt? Och det har hon varit upp och ner på samma ben sen hon var 3 år eller? Har hon vart så här halt innan, eller har det blivit värre?
Blev röntgenplåtarna ordentligt kollade för cystor, vilka projektioner togs? Ibland kan de ju vara svåra att se.. Är ju inte många tillstånd som ger så kraftig hälta. Du får hålla oss uppdaterade och igen, lycka till.

Det är nog samma ställe vi tänker på, seriöst de är verkligen skitbra :)

Röntgades halsryggen också ? ? ?

Träffade på en häst med mycket lik sjukdomshistoria på 80-talet....

När hästen tillslut inte kunde lyfta någon hov och han fick sådan röta i fötterna att han lämnade blodiga spår efter sej åkte dom och röntgade honom....

Han hade då e skadade kotor på halsryggen som gav hälta på först det ena frambenet sen det andra sen det första osv osv... Att hältorna varierade berodde på att han överansträngde det ena benet när han skulle väga över för smärtan i det andra...

Bakbenens hälta visade sej bero på en skada i just ländryggen.....

Då bestämde ägarna att det nog var bäst för hästen att den fick somna in, då fanns inte dom behandlingsmetoderna som finns idag...

Efter lite forskande hos tidigare ägare visade det sej att hästen hade kraschat i ett hinder på träning och fått huvudet vikt under sej medans den hade slagit runt och landat på rumpan.....
Den var dessutom rejält blåslagen efter att ha träffats av några bommar också....

Så trots att den fått flera månaders vila och var ohalt vid försäljningsbesiktningen ca 10 månader senare så blev påfrestningar för stora till slut och några år senare så brakade hästen helt sönder...

Vi var MÅNGA som sörjde denna ursnälla skimmelhingst :love: :cry:

Hmm nej någon hals/nacke är ej röntgad...
Börjar fundera på om Hältan kan höra ihop med muggen hon hade för den kom under den tiden...
Hon fick mugg som enligt fv. blossade upp jätte snabbt och hon blev halt av den och gick på behandling och vila i 2v, stod 3v eftersom de åkte på semester direkt efter...
Första dagen de red efter de 3v så va hon halt...
Muggen satt på ett bakben, kommer inte ihåg vilket, och Hältan sitter ju nu i vänster fram...
Hon kanske har överansträngt någonting??
Låter det konstigt? Borde kanske synts nåt på röntgen/ul.?
Ska nog ringa vet. o fråga imorgon...

Hältan blev ju knappast bättre av att de två v. hon var kvar hos dom så gick hon kvar i samma stora hage ihop med den andra + att de sagt några ggr. (även om det förnekas nu så klart :/ )
att de red henne barbacka för de tyckte att hon gick bättre utan sadel :(

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 671
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 762
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama