Lusernhack vs lusernpellets

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare klabbarparn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 5 071
Sv: Lusernhack vs lusernpellets

Om du gör av med en säck i veckan är det ju lätt att dela hela säckens vikt i 7, så vet du hur mycket hästen får per dag.

Om du gör av med en säck i veckan är det ju lätt att dela hela säckens vikt i 7, så vet du hur mycket hästen får per dag.
Smart! Det har jag inte tänkt på :)
Det kan jag göra. Tack för tipset.

Nu har jag fått klarhet i dethär ;) Frågade på Granngården om kilopriset, och det skiljde bara några öre mellan hacket och pelletsen.

I kraffts lucern, pellets som hack så är det om jag inte minns fel 80-90 g smrp. Du kan alltså ge samma vikt av pellets eller hack, ingen skillnad.
Om du köper Kvarnbyfoders lucern så har du 150 g smrp/kilo så om du byter till det så tjänar du in några kronor eftersom du kan ge hälften så mkt, annars inget för kilopriset på kraffts lucern är väl ungefär detsamma i hacket som i pelleterad form.

I kraffts lucern, pellets som hack så är det om jag inte minns fel 80-90 g smrp. Du kan alltså ge samma vikt av pellets eller hack, ingen skillnad.
Om du köper Kvarnbyfoders lucern så har du 150 g smrp/kilo så om du byter till det så tjänar du in några kronor eftersom du kan ge hälften så mkt, annars inget för kilopriset på kraffts lucern är väl ungefär detsamma i hacket som i pelleterad form.
Jag vet inte vad det är för märke på lusernpelletsen som jag har...men det är en vit säck med grön text..... Inte Krafft iallafall... men jag har för mej det va 105 g smrp i det o samma i hacket....

kl

jag ger just nu mina 2 kg lusernpellets, men tänkte byta til strå. kan jag byta ut direkt eller vänja in stråt ?

det är ju samma värden.

hur är lusernhacket ? är det torrt, fuktigt ? ser det ut som hö ?
är det alltså lika dyrt med båda?

kl

jag ger just nu mina 2 kg lusernpellets, men tänkte byta til strå. kan jag byta ut direkt eller vänja in stråt ?

det är ju samma värden.

hur är lusernhacket ? är det torrt, fuktigt ? ser det ut som hö ?
är det alltså lika dyrt med båda?

Jag tror du kan byta direkt, men är inte HELT säker... Lusernhacket ser typ ut som hackat hösilage. Det är lite fuktigt.
Ang. priset så undrar jag om det kan skilja mellan olika märken för hacket kostar ca 145 kr per bal och på Granngården sa dom att det va typ samma kilopris på det och deras lusernpellets (både pelletsen o hacket väger 25 kg/förp.)
Men det märket jag har på pelletsen kostar bara 120 kr/ säck, så jämför man med det så blir det väl ca 1 kr dyrare per kg med hacket. Men det är ju inte så mkt så...
(tror mitt märke är danskt.....? Vit säck m. grön text)

Billigare? Det är väl samma kilopris har jag för mig. Roligare med strå som tar längre tid att äta upp tycker jag.

Absolut!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Pellets är inget naturligt foder för en häst, varför välja det sämre alternativet.

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
661
Senast: WildHorse
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
606
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka