Lusernhack vs lusernpellets

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare klabbarparn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 5 071
K

klabbarparn

Min häst får 1 såndär mjuk plastbalja med lusernhack varje kväll. Nu har jag tänkt gå över till lusernpellets pga att det blir billigare.
Hur mycket lusernpellets ska jag ge för att det ska motsvara mängden hack som han brukar få?

Sv: Lusernhack vs lusernpellets

Billigare? Det är väl samma kilopris har jag för mig. Roligare med strå som tar längre tid att äta upp tycker jag.

Du måste kolla vikten på vad du ger honom nu. Om pelletsen har samma värde ger du lika mycket.
// Linda

Billigare? Det är väl samma kilopris har jag för mig. Roligare med strå som tar längre tid att äta upp tycker jag.
Det MÅSTE bli billigare, för nu går det åt ca 1 bal hack/vecka. Den kostar 145 spänn har jag för mej. Det blir typ 600 kr i månaden.
Pelletsen jag köpte nu kostade 120 kr o jag tvivlar på att han äter en hel säck i veckan...:crazy: men ioförsej, jag märker väl snart hur mkt det går åt.
Skulle dock gärna fortsätta ge hack för han gillar det väldigt mycket....men det blir så dyyyrt bara......

Men du vet väl på förhand hur mycket det ska gå åt? Du vet hur mycket energi och protein du ska tillföra och mäter upp hur många kg det blir per dag. Då är det enkelt att räkna ut hur länge en bal eller en säck ska räcka. Väg alltid fodret!

har du uträknad foderstat?
det skulle inte funka o ta tex kraffts protein istället?

jag har för mig att en säck pellets o strå väger lika...
o köper du kraffts så är det lika värden.

Senast ändrad:

Det blir billigare med Kvarnby lucernpellets.
Krafft hackstrå innehåller 105g prot/kg. Kvarnby 150g prot/kg.
Krafft Protein är väl mkt dyr?

Jag blötlägger pelletsen (1 kg + 5 l vatten) 2 tim innan fodring. (Annars får mina hästar kolik.)

Köper du Kraffts lusern så har hacket och pelletsen samma näringsvärden, så ger du t.ex. 2 kg hack skall du även ge 2 kg pellets.

Däremot har pelletsen inte samma funktion vad gäller sysselsättning och "tuggmotstånd" som hack har, så se till att hästen får tillräckligt av annat stråfoder.

Min häst får 1 såndär mjuk plastbalja med lusernhack varje kväll. Nu har jag tänkt gå över till lusernpellets pga att det blir billigare.
Hur mycket lusernpellets ska jag ge för att det ska motsvara mängden hack som han brukar få?

Det är exakt samma innehåll/kilo i Kraffts lusern hackad/pellets, om jag inte missminner mig helt.

Köper du Kraffts lusern så har hacket och pelletsen samma näringsvärden, så ger du t.ex. 2 kg hack skall du även ge 2 kg pellets.

Däremot har pelletsen inte samma funktion vad gäller sysselsättning och "tuggmotstånd" som hack har, så se till att hästen får tillräckligt av annat stråfoder.

Oj, delvis samma svar som jag skrev.
:oborde kanske läsa lite bättre innan jag svarar :o

shit hur mkt hackad trä får den igentligen??? mina hästar får 1 liter i maten bara för att dom ej ska vara så glupska sen under de så har jag lucern och kraft grov. där jag bor så e mixen betydligt billigare.

Lucern MIX är däremot INTE samma sak som pellets eller hack. MIXen har långt sämre näringsvärde ...

Det blir billigare med Kvarnby lucernpellets.
Krafft hackstrå innehåller 105g prot/kg. Kvarnby 150g prot/kg.
Krafft Protein är väl mkt dyr?

Jag blötlägger pelletsen (1 kg + 5 l vatten) 2 tim innan fodring. (Annars får mina hästar kolik.)

kafft protein innehåller 300 eller 330 g protein/kg. Du behöver alltså inte fodra speciellt mycket varje dag.

shit hur mkt hackad trä får den igentligen??? mina hästar får 1 liter i maten bara för att dom ej ska vara så glupska sen under de så har jag lucern och kraft grov. där jag bor så e mixen betydligt billigare.

"Tjära nån, får dina hästar hackat trä"
:rofl:

hackad trä? ;)
Han är väldigt svår att hålla i hull min lilla pålle. (fullblod på 4 år) därför får han såpass mkt.
Men av era inlägg att döma så kanske det blir lika dyrt vad jag än ger?....
Jag har ingen uträknad foderstat nu, men han får en massa hösilage (som även ges till dräktigt/digivande sto och unghästar) och utöver det får han Krafft Rehab, foderjäst och lusernhack.

Nu efterlyser jag nån snäll person som har en mjuk plastbalja o kan väga en sån med lusernhack åt mej....... :D
Vore HUUUR snällt som helst! Jag har inget hack kvar...

Häng baljan på hövågen, tom, sedan fyller du den med lusern och väger igen. Dra av baljans vikt så får du lusernets vikt. :idea:

Det brukar alltid gå att ordna någon konstruktion med ett snöre eller så, så att den går att hänga på vågen.

Ja och funkar inte det så kan man ta en vanlig plastkasse och hänga på vågen, sen fyller man den med erforderlig mängd pellets och vips så vet man hur mycket hästen får.

Varför göra saker och ting så komplicerade???;)

Häng baljan på hövågen, tom, sedan fyller du den med lusern och väger igen. Dra av baljans vikt så får du lusernets vikt. :idea:

Det brukar alltid gå att ordna någon konstruktion med ett snöre eller så, så att den går att hänga på vågen.
Ja, jag vet, men jag har inget hack kvar...det är det som är problemet .. :D

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
661
Senast: WildHorse
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
606
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka