Lusernfrågor

fjutten

Trådstartare
Skulle vara trevligt om ni ville svara på mina frågor om lusern(pellets) då jag precis börjat fodra min häst med det. Skulle vara spännande att veta hur andra gör :)

Hur mycket lusern ger du din häst?
Hur stor är din häst?
Blöter du lusernet?
Om du gör det, hur länge får det ligga som längst innan det äts upp?
Vad ger du mer än lusern?
 
Senast ändrad:
Sv: Lusernfrågor

Jag ger 1,5 kg lusern
Hon är ca 152 cm hög
Nej, jag ger betfor till
Jag ger betfor och kraft grund också

Jag ger lusern pga för lite proetin i hösilaget.....
 
Sv: Lusernfrågor

Hur mycket lusern ger du din häst?
har gett 0,5-1kg lite beroende på annat... nu 0,5kg (vägt torrt asså)

Hur stor är din häst?
160 om hon sträcker på sig :p 443kg lätt... :crazy:

Blöter du lusernet?
JAAA!!!!! ge aldrig oblött!!!!

Om du gör det, hur länge får det ligga som längst innan det äts upp?
om jag har haft brottom, kanske 30 min i kokhett vatten, brukar känna på dem att de inte är hårda...
man kan ju alltid be någon annan i stallet å hälla i det i krubban :)
Kan ju säga att jag har råkat göra soppa några gånger till min häst... å hon ser ut som att jag har förstört hela hennes daaaag... hon som har läääängtat till insläppsmaten, så är det SOPPA

Vad ger du mer än lusern? anledningen att hon fick det var för att hon hade dåligt hull och inte åt så mkt hö när jag köpte henne (2-3kg...) Hon har fått fibergi och lusern som "bas"... sen när hon tränade fick hon D&H Stud Balancer och krosshavre.

Nu har jag bytt till Hippo bas harmoni (nytt) och hästen får hösilage sen mitten av feb. å äter bra av både det och höet! Så nu ska hon bara få äta upp lusernsäcken, sen får hon inget mer :)
kan hända att jag i framtiden ger henne om hon äter dåligt med hö eller tappar hull...
 
Sv: Lusernfrågor

Kan ju svara själv också:D

Jag ger honom ca 1 kg lusern per dag(mäter torrt).
Han är 158 cm hög, grov i typen.
Blöter alltid lusernet.
Insläppsfodret får ligga minst 30-40 min och morgonfodret ligger ju tills nästa morgon. Kanske inte ser så fräscht ut, men han äter ju som att det är mumsigt iaf :D
Han får ca 12 kg hö, 1kg lusern och 0,5-1kg betfor per dag och sen har han ju sin mineralsten att gnaga på :D Just det, han brukar få lite müsli när vi kommer in efter ridning/annan aktivering ibland också, men det varvas med äpplen och morötter.Tänkte ge någon olja också, måste bara hitta någon bra. Hästen är ganska svårfödd och ska sättas igång på riktigt nu i lagom takt.
 
Sv: Lusernfrågor

Varför är det så viktigt att ge lusern som är uppblött???
 
Sv: Lusernfrågor

Saxat från kraffts hemsida:

"Blöt gärna pelletsen för att minimera risken för foderstrupsförstoppning. "

Det är anledningen :idea:
 
Sv: Lusernfrågor

Hur mycket lusern ger du din häst?
Hon får 5 kg om dagen, alltså ca. 4.5 liter. Hon har väldigt svårt att ha bra hull och måste stödfodras.

Hur stor är din häst?
Runt 1.50, mer av den tunna typen.

Blöter du lusernet?
Blöter alltid

Om du gör det, hur länge får det ligga som längst innan det äts upp?
Ibland kan det ligga upp till 24 timmar, om man blötlägger på morginen till nästa morgon, men det brukar vara runt 11 timmar och runt 2 timmar (hon får tre mål om dagen :D ). Ibland kan det även bli 30 minuter helt beroende vilka mål det är och när jag är där. Krångligt det här ;)

Vad ger du mer än lusern?
12 kg hö
1 liter korn
1.5 dl soja
1 dl mineraler

:D
 
Sv: Lusernfrågor

alla hästarna i stallet får lusern vid insläppet, tror inte det är dåliga värden i höet men för att va extra "säker" antar jag. de får lusern istället för hö då, eller ja hö får de ju oxå tillräckligt, men inte just vid den fodringen! (får hö ett par timmar senare på kvällen).

vi blöter alltid lusern, det sväller! kanske inte lika mkt som betfor, men skulle inte våga ge torr.
De flesta får ½ liter (blött), några får 1 liter. Några får även lusern vid de andra målen (plus hö o annat kraftfoder då alltså).

Min ena häst får förutom lusern oxå havre, krafft müsli o betfor + mineraler, tillskott
Den andre får oxå krafft groov, betfor, mineraler, tillskott
 
Sv: Lusernfrågor

Därför att oblött lucern kan ge både foderstrupsförstoppning och kolik. Min gamle fick kolik som varade i veckor. Inte kul och inte billigt heller. Mycket vatten till ger jag till min unge, store och det sväller och blir gigantiskt.
 
Sv: Lusernfrågor

fjutten skrev:
Skulle vara trevligt om ni ville svara på mina frågor om lusern(pellets) då jag precis börjat fodra min häst med det. Skulle vara spännande att veta hur andra gör :)

Hur mycket lusern ger du din häst? 2 kg/dag
Hur stor är din häst? 1,64 cm i mkh
Blöter du lusernet? Ja, men lite, men de ska inte bli grötigt eller smuligt
Om du gör det, hur länge får det ligga som längst innan det äts upp? På vardagar får se ligga ungefär 4 timmar och på helgen är de oliks beroende på vilken tid jag är där men ungefär 5-6 timmar.
Vad ger du mer än lusern? 11 kg hösilge, 2,5 kg krafft grund, mineraler och vitaminer och morötter :d

(måste skriva 10 tecken till)
 
Senast ändrad:
Sv: Lusernfrågor

(Ger inte lucern längre, men förut)

Hur mycket lusern ger du din häst? 2kg per dag
Hur stor är din häst? 450kg, d-ponny
Blöter du lusernet? ja eftersom det var pellets i stor mängd.
Om du gör det, hur länge får det ligga som längst innan det äts upp? låg ett par timmar har jag för mig.
Vad ger du mer än lusern? Gav betfor, havre samt korn.
 
Sv: Lusernfrågor

j3nnif3r skrev:
Hur mycket lusern ger du din häst?
Hon får 5 kg om dagen, alltså ca. 4.5 liter.
:D
hej, jag har för mig att 1 liter lusern väger ca 500g
 
Sv: Lusernfrågor

fjutten skrev:
Skulle vara trevligt om ni ville svara på mina frågor om lusern(pellets) då jag precis börjat fodra min häst med det. Skulle vara spännande att veta hur andra gör :)

Hur mycket lusern ger du din häst?jag ger 1½kg (3liter)
Hur stor är din häst?151
Blöter du lusernet? jajamen har jag bråttom så använder jag ljummet vatten
Om du gör det, hur länge får det ligga som längst innan det äts upp?minst 1 timme
Vad ger du mer än lusern?
korn,kli,betfor
 
Sv: Lusernfrågor

oj jag kör ögonmått... så att et täcker å lite till... blandar i hink... men som sagt, jag känner alltid på "smeten" om den e hård.. sen får det inte vara soppa...

om man är osäker så tror jag det står på säcken hur mkt vatten man ska ha...
 
Sv: Lusernfrågor

Hur mycket lusern ger du din häst?
Jag ger 1 kg till varje
Hur stor är din häst?
165,167
Blöter du lusernet?
Ja såklart
Om du gör det, hur länge får det ligga som längst innan det äts upp?
Har kallt vatten och det får ligga till nästa dag.
Vad ger du mer än lusern?
Korn, betfor, vitlökspulver,soja, hö, mineraler
 
Sv: Lusernfrågor

lundborg skrev:
hej, jag har för mig att 1 liter lusern väger ca 500g

Haha oj då det kanske det kan göra, min matematiska sida är inte rikrigt hundra :angel: Men 5 kg...I så fall skulle hon ha nästan dubbelt så mycket!? Eller räknar jag helt fel nu?? :confused: :rofl:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
554
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
979
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 855
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp