Lusernfrågor

Sv: Lusernfrågor

Kan lusernet verkligen ligga så länge som till nästa dag? Här är det många olika bud om hur lång blötningstid det ska vara. Konstigt att inte ett dyft står på säcken om hur det ska hanteras.
 
Sv: Lusernfrågor

Fodrar med pellets nu, för hacket var slut senast jag köpte.

Hur mycket lusern ger du din häst? 2 kg
Hur stor är din häst? 155 cm, fbl
Blöter du lusernet? Japp
Om du gör det, hur länge får det ligga som längst innan det äts upp? ibland mot 19 timmar under lock
Vad ger du mer än lusern? Hö, hösilage och Krafft Groov
 
Sv: Lusernfrågor

Jag funderar på att byta till hack, vad är fördelarna resp nackdelarna med det tycker du om man jämför med pellets?
 
Sv: Lusernfrågor

med tanke på att hästar är till naturen gräsätare föredrar jag att ge stråformen av lussern....pelleterat kraftfoder har en tendens att sätta sig kvar i tarmväggen.....så har man lussern för att få upp protein givan tycker jag att man ska fodra med strölussern..
 
Sv: Lusernfrågor

Hur mycket lusern ger du din häst?
1,5 kg hack
Hur stor är din häst?
145 cm, ca 500 kg Dräktig, fölar när som helst
Blöter du lusernet?
Ja, fast det behövs ju inte egentligen när man ger hack, fast hon äter inte annars.
Om du gör det, hur länge får det ligga som längst innan det äts upp?
Kanske som mest 2-3 min:smirk:
Vad ger du mer än lusern?
Fri tillgång på hösilage/ hö
1 kg Kr**ft PlussGrön
30 ml multivitamin
 
Sv: Lusernfrågor

Hur mycket lusern ger du din häst? O,5 kg just nu
Hur stor är din häst? ca 170 hög, 4 år
Blöter du lusernet? Blöter det i samma hink som betforen, så ja! Tidigare har jag gett det ihop med korn, och då bara blött det precis innan fodring.
Om du gör det, hur länge får det ligga som längst innan det äts upp? Blöter nån gång under dagen, beroende på när jag är där. Ges på kvällen, så det ligger allt från 30 min till 12 timmar.
Vad ger du mer än lusern? korn, havre, betfor, jäst, mineral, hö/hösilage
 
Sv: Lusernfrågor

Varför skulle pelleterat foder fastna på tarmväggarna?
Ang lucern så hanterar väl magen hacket och pelletsen lika, det är bara olika tuggstrukturer. Dvs båda betraktas som grovfoder.

Ger själv lucern lite olika blött och torrt. Det finns olika typer av pelleterat lucern, vissa är mer porösa än andra. Föredrar de porösa som lätt tuggas sönder. De sväller heller inte lika mycket om man blötlägger.

Vill man ha mer tuggtid är hacket att föredra.
 
Sv: Lusernfrågor

Min får ½ Liter Edel Lusern (väger ca 0,3 kg, små pellets)
Kbltravare, 158 cm hö, väger 650 kg.
Blöter det inte, han får det torrt på morgonen tillsammans med 0,25 kg Hestekraft + morötter. Pållen är kräsen och äter inte blött lusern, ibland inte ens torrt:(
Får 10 kg hö, 0,3 kg lusern, 0.25 kg Hestekraft, 0.25 kg Havre, 0.25 kg betfor, foderjäst, Miner Blå + diverse fodertillskott.
Får lusern eftersom det är lätt-tuggat, pållen är 25 år.
 
Sv: Lusernfrågor

Hur mycket lusern ger du din häst?
Båda får 1 hg var (ja, ni läste rätt! De får bara 1 hg var för att blanda ut mineralerna)
Hur stor är din häst?
1,46 och 1,05
Blöter du lusernet?
Ja, blöter även hack
Om du gör det, hur länge får det ligga som längst innan det äts upp?
Minst 30 min max 3-4 timmar
Vad ger du mer än lusern?
hö och mineraler
//marti
 
Sv: Lusernfrågor

Hej! Jag ger ca 0.7 kg lusern per dag pga för dåligt proteinvärde i höet. Jag har ettåriga halvblod som idag är 160, 154 och 145 cm höga. Upptill får de betfor och hel havre och mineraler och hö.
 
Sv: Lusernfrågor

hej!

Ger ca 1,5 kg/dag. Fast det är mätt, inte vägt, så det stämmer inte riktigt.
Häst är ca 525 kg connemara på 160 cm.
Jag blöter pelletsen, den sväller massor!!!
Varierar hur länge det är blött, beroende på när jag är i stallet. Har bara möjlighet att vara där 1 gång om dagen och då blir det blött då.
Ger hösilage ca 11 kg, 2 dl havre (så inte tanterna i stallet ska gnälla på att häst inte får nån havre..) och vitlöksmineral, för hon tycker det är gott.
 
Sv: Lusernfrågor

Hur är det nu då, alla foderexperter här inne, kan man, eller kan man inte blötlägga lusernpelletsen kvällen innan och ge nästa morgon precis som med betfor? dvs. ligga i blöt ca 12 timmar.
 
Sv: Lusernfrågor

Hur mycket lusern ger du din häst? Just nu kanske ½ kg då hon är lite känslig för det. Men vill ge 1kg så småningom.
Hur stor är din häst?162cm fullblod.
Blöter du lusernet? Ja.
Om du gör det, hur länge får det ligga som längst innan det äts upp? Några timmar, till morgonen ligger det över natten.
Vad ger du mer än lusern?Betfor, Hippo Alfa, Salt och Miner Blå
 
Sv: Lusernfrågor

Varför skulle man inte kunna? Enda nackdelen är väl att det blir väldigt sörjigt, men det gillar iaf min häst. Man får bara akta sig för att komma i närheten när han äter för då blir man grön... Boxen blir inte så snygg heller.
Sen är det ju självklart att man inte låter det ligga i blöt så länge när det är varmt ute, men det gör man ju inte med betfor heller.
 
Sv: Lusernfrågor

fjutten skrev:
Jag funderar på att byta till hack, vad är fördelarna resp nackdelarna med det tycker du om man jämför med pellets?

Bara fördelar! Det tar längre tid att äta, är godare (tycker min häst), man behöver inte blöta det och det är väldigt likt gräs :d
 
Sv: Lusernfrågor

Låter ju kanon:)
Då ska jag nog byta till det när pelletssäcken är slutt. Tänkte eg köpa det nu, men har inga fodertunnor än :o Tänkte att hacket kanske var mer rymningsbenäget?
Hur mycket hack kan man tänkas ge till en 158cm hög, ganska grov och lagom svårfödd häst då? :angel:
 
Sv: Lusernfrågor

Hur mycket lusern ger du din häst? 0,85kg (500gram pelleterad och 350gram hackat)
Hur stor är din häst? 152,5cm, runt 400 kg
Blöter du lusernet? ja det pelleterade blöts
Om du gör det, hur länge får det ligga som längst innan det äts upp? 18-19 timmar (men oftast blir det kortare tid)
Vad ger du mer än lusern? betfor, krafft sport, hö
 
Sv: Lusernfrågor

Jag har ingen tunna till mitt hack heller, skulle behöva jättestora då ju :p Men det är i plastsäck så det blir inte blött iaf!

Det beror på vad du har för hö. Men jag ge 2 kg till mitt fbl på 155 och då har jag rätt kasst hö. Men har du sämre hö än mig kan du ge mer. Vissa ger det som enda grovfoder, men det blir dyrt förstås.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
554
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
979
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 855
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp