S

Sussie918

Om man ska ge det hur mkt ger man?
Det finns väl både i pellets form och som "strö" behöver pelletsen blötläggas?
Hur mkt ger man av varje?
Tacksam för många svar.
 
Sv: Lusern

Pelletsen bör alltid blötläggas, vilket även står på säcken. Dom sväller väldigt mkt.
Jag blöter även hacket, mina hästar gillar då allt är en enda sörja. :d

Det beror ju på vad ditt hö har värden beroende på hur mkt Lucern du ska/bör ge.
 
Sv: Lusern

oops då har jag visst gjort fel. Jag hade fodringen i ett stall där en av hästarna har lusern (pellets) och den var inte uppblött jag funderade på om jag skulle ge eller inte men till slut gav jag den som
den var. Bör tilläggas att alla gör i ordning sitt eget foder så jag skulle bara ge dem.
 
Sv: Lusern

Man kan ge lucernpellets torrt också men det finns en risk för foderstrupsförstoppning då.

Det beror lite på hur mycket man ger åt gången, om det blandas med annat foder och hur glupsk hästen är.
 
Sv: Lusern

men står det inte det på betforsäcken också? att det bör blötas?
(säger jag som inte kommer ihåg vad det står...)
 
Sv: Lusern

Lånar en knapp

Nån som vet maxgivan av lucern(pellets) både per fodringstillfälle och dag?
 
Sv: Lusern

Jag vet att det stod på säcken, men minns inte exakt...tror det stod 2 kg. På hackad strå stod det att man kunde ge 0,5-4 kg.....
 
Sv: Lusern

Vad skönt att höra att det inte var någon katastrof att ge torra pellets. Det var inte så mycket och hästen fick annat foder samtídigt.
 
Sv: Lusern

Kan man blöta lucernpellets och betfor i samma bytta, eller blir det fel?
 
Sv: Lusern

Det går bra att lägga i samma.

Fast lucernpelletsen tar mycket längre tid att svälla än vanlig betfor. Har du pelletterad betfor tar de nog ungefär lika lång tid.
 
Sv: Lusern

Man kan ge lucern torr, men det beror som sagt bla på hur glupsk hästen är...
Det bästa man kan göra är att fukta det lite innnan man ger det. Behöver inte svälla och bli alldeles mjukt. Lucernen börjar brytas ner från det att man blötlagger det, dvs näringen försvinner... av den anledningen sak det inte ligga i blöt alltför länge.
Går bra att blanda med betfor, om man har det i blöt minst en halv timme.
 
Sv: Lusern

Vad i vattnet är det som tar ur näringen ur just lucern?

Att det kan blir bakterietillväxt, börja jäsa osv visste jag redan...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Kort sagt har vi katastrofvärden på hösilaget, smrp på 29… 🤦🏻‍♀️ Vad ger man en liten welshponny för proteintillskott utan att det blir...
Svar
14
· Visningar
1 059
Senast: Amk
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
844
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Finns det någon typ av hack utan lusern? Hade velat ha något mellanting mellan hösilage och gräspellets och om möjligheten finns även...
Svar
7
· Visningar
1 138
Hästvård Min häst har haft mkt problem med mugg senaste året men tillfrisknat. Sedan kom regnet....i veckor och mängder, som ni vet. Hagen blev...
Svar
7
· Visningar
793
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp