Lusern - vilket är bäst?

DarkInNight

Trådstartare
Vilket lusernmärke tycker ni är bäst, och varför?
Jag är mest nyfiken över hack, men pellets är intressant det med.

Senast ändrad:
Sv: Lusern - vilket är bäst?

Det beror ju på vad du är ute efter.

Jag ger mina hästar ett lusern som innehåller 160 smb protein, jag tycker det är bäst eftersom jag är ute efter proteinet.

Jag kan inte för mitt liv komma ihåg märket just nu.

edit, sökte lite på nätet, teknosan heter märket.

Senast ändrad:

Jag är ute efter ett "naturligt" proteinfodertillskott, prisvärt vore inte fel heller!

Jag gillar lusernhack, men vill gärna veta vad det finns för erfarenheter kring de olika sorterna så jag väljer rätt.

I höst ska jag köra på Dodson & Horrels Alfalfa mj 10 smrp 150, nu vet inte jag vad det kostar eftersom att det ingår i stallhyran men det är ju hack som du önskade

Det var ett märke jag aldrig sett här "uppe". Jag ska kolla om det finns en återförsäljare i närheten.

Kvarnbyfoders lucernpellets har ännu högre kvot 150/8.

Hos oss kostar 25 kg 169,-

Oj det verkade ju vara rätt mkt mer protein än den krafftlusern jag köper nu (smrb 105, energi 8,5), dessutom betalar jag 215 kr för 20 kg. Det blir 10,75:-/kg mot kvarnbys 6,76:-/kg. Stor skillnad både i proteinhalt och pris, måste kolla upp återförsäljare!

Använder också Kvarnbys:) Tyvärr finns det bara som pellets, hade kännts ännu bättre om det funnits hack.

Det är även melassfritt och pållan gillar det till skillnad mot Kraffts lucernpellets som dessutom har en sämre kvot.

Använder också Kvarnbys:) Tyvärr finns det bara som pellets, hade kännts ännu bättre om det funnits hack.

Det är även melassfritt och pållan gillar det till skillnad mot Kraffts lucernpellets som dessutom har en sämre kvot.

En av mina hästar är utläkt fånghäst, så om kvarnbys lusern är melassfritt så verkar det verkligen som ett bra alterntiv för oss. Hästen har utan problem fungerat på melass-lusern, men det är ju aldrig fel att minska på sockerintaget -för båda hästarna! :)

Då lutar det åt kvarnbylusern.. Nackdelen är ju att det är pellets, jag hade hellre haft hack, men man kan inte få allt här i livet.
Det blir så sörjigt med uppblött pellets, jag kommer få helslaskiga boxar!

Min slabbar nåt fruktansvärt med det uppblötta lucernet och jag har nu kommit på att han gillar det bättre om det är lite torrare, bara precis så att pelletarna luckras upp. Då blir det nästan som hack fast pyttestrån.

Jag ger mina torr lusern, alltid gjort (se de vägrade äta blöt iaf) och kommer alltid att göra.

_Elly_:länken leder till ett "reklamblad" för deras lusern.

*kl*

Jag använder också Kvarnbys lusern. Jag vill ha så hög kvot som möjligt på mitt proteinfoder. Himla synd bara att Kvarnbys inte finns som hack. Min häst är inte så förtjust i pelletsen så jag köper även Kraffts lusernhack och blandar. Då äter han med god aptit. Pellets som blivit gröt äter min häst inte alls, så det gäller att väga av vattnet ordentligt så pelletsarna sväller men inte blir geggiga. Torr lusern ger jag inte alls, det sväller ju jättemycket och fort när det kommer vatten på.

kl

till er alla

Ja men då får jag försöka blöta upp dem lite bara.
Hur är storleken på kvarbyfoders pellets?

Jag ger Dangrönts melassfria lucernpellets, eller GreenPowers melassfria hackade lucern (greenpower alfalfa). Just för det är melassfritt. Om man vill ha det naturligt så är ju melassfritt iofs mer naturligt än melassat.

Som bonus så faller dangrönts sönder mkt fortare än de med melass i.

Dangrönt använder jag mig oxå av endast pga att jag har det o kraffts att välja på här. Hade gärna velat ha Kvarnbyfoders men det är för långt att åka o hämta på närmsta ställe

Jo men finns inte under foder alls på hemsidan?

Vet du om det är melass i?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 974
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
560
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
752
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 548
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2