Lusern innan bete

Celestan

Trådstartare
Jag har ett fullblodssto som tappar hull över vintern, men jag fodrar med lusern och hon håller sig då fin hela vägen fram till betet. Jag brukar sluta med det i mars ungefär sen håller hon sig fin.
Skillnaden denna vintern är att hon blev skadad och fick metacam som i sin tur gav henne magsår, då slutade hon tvärt att äta i 2 dagar och sen såg hon ut som ett vrak.
Vi fick mjukt och försiktigt läkt magen och hon kom upp sig i hull, hon fick fri tillgång på hö och 2 kg lusern. Men i mars/april tog jag bort lusernet för att hon kommit upp så bra i hull. Jag har hört att det inte är bra med lusern inför ett kraftigt bete och har därför blivit rekommenderad att sluta ett par månader innan, hon har ju tidigare år klarat sig utan det från mars/april.
Men detta har resulterat i att hon gått ner i hull igen, hon ser ut som hon brukar göra när vintern sätter igång, att man ser revbenen.

Uppenbarligen behöver hon ha lusernet, men kan jag starta upp med det nu precis innan betessläpp ? (som sker om max 2 veckor)

Jag hoppas ni hängt med och förstår vad jag menar ;)

Celestan

Sv: Lusern innan bete

Jag har aldrig hört att man inte ska ge lucern innan bete. Ska följa tråden eftersom min äter lucern, dock 0,5-1 kg...

Jag vet ju också att inom vad man än gör hör man ju olika saker om allt, men eftersom hon alla andra år klarat sig fint utan det från mars/april så har jag inte tänkt mer på det. :)
Men nu tror jag hela magen kom i obalans i och med magsåret.

Jag har gett lucern till ett fullblodssto både innan och under hela betessäsongen för hon behövde det. Men om du ska släppa på bra bete snart så kanske det är onödigt, kan du släppa tidigare på bete? Eller har inte gräset börjat växa där du bor? Här (småland) går mina på gräs och vill absolut inte ha någon annan mat så här är betessäsongen påbörjad

Vår får 1kg lucern + 1kg Krafft sensitive + par dl torr betfor + 4-5 dl rapsolja varje dag även när han går på bete= ca 4månader/år, han blir aldrig tjock. Skulle behöva ge mer men det funkar inte praktiskt tyvärr. Vintertid på box får han lika fast dubbelt upp, alltså morgon och kväll, fri tillgång på selage i hagen och så mycket han orkar äta 4-5kg i boxen nattid.
Tror nog ändå att det är enklare med en som är svårfödd än som alla dom runt omkring som har bekymmer med sina "tjockisar", ständigt problem med fett, fång, hagar, sommarbete + annat. Inte lätt nåt av det:meh:

Nja, betet är på god väg upp..men får nog kanske vänta till nästa vecka så det kommit en liten bit till. :)

Rätta mig om jag har fel, men det som jag funderar lite på är om proteinet blir för högt i och med ett bra bete och risken för fång ökar?
Har ingen erfarenhet av fång, så kan vara ute och cykla.

Jag har fodrat med lucern i många år och till lite olika hästar. Allt från väldigt svårfödda, till svårfödda, till lättfödda. De svårfödda har ätit det under betessäsongen om de har behövt och den lättfödda fram tills dess att den fått gå på lite gräs lite senare på sommaren (fånghäst)... Ingen har mått dåligt av det, snarare tvärtom.. Tycker de klarar magarna bättre än de som inte har fått..:)

Mvh Domino_s

Tack för alla kloka svar :)

Jag kör på med lusern, hon är ju ändå känd med det så det borde ju inte vara några problem. :)

Varför kan man inte ge lusern?
Min fångponny får knappt 2 kg lusern om dagen. Hon går på bete några timmar varje dag med betesreducerare.

Men har en tanke kring att det blir för mycket protein som i sin tur kan öka risken för fång.

Det är inte proteinet som orsakar fång. Det är gammal kunskap som man numera gått ifrån. Nu har forskning visat att det är kolhydraterna (socker, glykos, stärkelse m.m) som är det farliga.

Sök på fång här på bukefalos så får du massor av information. Det är alltså kolhydrater som orsakar betesfång (i de flesta fall).

Sedan ska man inte vara helt "hysterisk" med detta med fång (ursäkta). Ett fullblod som dessutom har tappat en del i vikt bör inte vara i riskzonen för ett fånganfall på ett bete. Många hästar verkar inte kunna få fång så lätt. Man bör sätta en ev risk för ett fånganfall mot alla de fördelar som det faktiskt är för hästen att gå i en beteshage.

Okej, bra att veta. Eftersom jag inte har någon direkt erfarenhet av fång så är det det "gamla" jag gått på.
Tack!

Nja, hysterisk kanske jag inte är ;) Men har helt klart haft med det i tanken, men förstår vad du menar. Känner väl rent spontant att hon kanske inte ligger i faro-zonen för fång heller, men eftersom jag trott att proteinet är boven i dramat för fång så har det skapat en liten oro.
Men jag tackar och bugar för bra kunskap! :)

Om du oroar dig för fång så ska du inte släppa på bete tidigt. Helst vänta tills efter midsommar, då är risken mindre.

Protein från grovfoder är väl ingen fara med överskott? Jag har iaf lärt mig det.

Jag har en häst som lätt går ner i vikt men heller inte är svår att reglera. Jag föredrar alla gånger en sådan häst framför en lättfödd som man inte vågar ha på gräs, som blir tjock av grovfoder och ständigt måste bantas etc. Mkt lättare att mata mer än att hålla igen :)

Är endast orolig för fång om jag skulle ge henne lusern, annars har jag aldrig varit orolig för fång för henne på bete.

Nä det tror jag inte, hon är ju van att äta mycket lusern. Min oro låg i lusern + ett bra bete, om det blir för mycket protein.

Kan hålla med om det, men jag skulle vilja ha en lite mer lättfödd häst en min lilla tant :sneaky:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 462
Senast: Bison
·
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 415
Senast: Vinur
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 040
Senast: Egonson_
·
Hästvård 1 Min häst har hovledsinflammation bägge fram och jag har börjat rannsaka mig själv vad jag gjort fel. kort resumé nioåriga sto bea...
Svar
1
· Visningar
782

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka